printlogo


کد خبر: 265605تاریخ: 1402/5/15 00:00
آتش‌سوزی جنگل‌های کردستان توسط بالگرد‌ها مردم، ارتش و سپاه در حال اطفای کامل است
مهارآتش در مریوان

بخش عمده آتش‌سوزی جنگل‌های روستا‌های مرزی گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد شهرستان مریوان که از صبح روز پنجشنبه 12 مرداد آغاز شده بود، اطفا شده است، ولی به دلیل گرمای هوا، وزش باد، صعب‌العبور بودن منطقه و وجود مین‌های جا مانده از دوران جنگ، کار خاموشی کامل حریق با مشکل مواجه شده است. البته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان عصر دیروز اعلام کرد: بیش از90 درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌های مریوان اطفا شده اما همچنان لکه‌هایی از آتش در نقاط مرتفع این نقاط باقی مانده و مسیر آتش‌سوزی کاملا تحت کنترل و پایش است. عملیات اطفای حریق به صورت هوایی توسط 3 بالگرد ادامه دارد و دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد مدیریت بحران و تیم‌های متعدد آتش‌نشانی و گروه‌های مردمی محل همچنان در تلاش برای اطفای کامل این حریق گسترده هستند. طبق گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، آتش حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس در شهرستان مریوان را سوزانده است.
عصر روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان اعلام کرد: بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌ جنگل‌های 3 روستای مریوان اطفا شده است. سعید کریمی با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر آتش‌سوزی روستاهای مرزی گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد مریوان مهار شده اما همچنان لکه‌هایی از آتش در نقاط مرتفع این نقاط باقی ‌مانده و مسیر کاملا تحت کنترل و پایش است. وی با بیان اینکه از صبح دیروز 3 بالگرد مشغول اطفای آتش در جنگل‌های مریوان بوده و هستند، گفت: در حال حاضر کار ایمن‌سازی سطح درگیر آتش توسط بالگردها در دست انجام است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با ذکر اینکه آتش‌سوزی هنوز به صورت کامل مهار نشده است، تصریح کرد: 3 بالگرد مشغول اطفای هوایی حریق هستند و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر این آتش را مهار و خاموش کنیم. وی تصریح کرد: نیروهای سپاه، ارتش، منابع‌طبیعی، فعالان محیط‌‌زیستی و گروه‌های محلی نیز با تمام توان مشغول عملیات اطفای حریق هستند و تلاش‌های آنان جای قدردانی دارد. کریمی عنوان کرد: حفظ شرایط کنونی، مهار کامل و عدم سرایت آتش به شرایط آب و هوایی و باد بستگی دارد.
* 3 روز متوالی مقابله با آتش
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان دیروز گفت: طی چند روز اخیر عملیات اطفای آتش از زمین و آسمان در جنگل‌های مریوان آغاز شده است. بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: درخواست ۲ بالگرد دیگر برای کمک به مهار آتش انجام شده تا عملیات هوایی برای اطفای کامل تقویت شود. وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌های «ئاسنه‌وه» و «دره‌وران» همچنان ادامه دارد، افزود: جنگلبانان سراسر استان برای کمک به مهار زمینی آتش از روز جمعه فراخوان شدند که در این زمینه موفق عمل کردند ولی به لحاظ آلودگی مناطق صفر مرزی به مین، امکان عملیات اطفای زمینی میسر نیست و تنها به کمک یک فروند بالگرد وزارت دفاع و پشتیبانی، کار مهار آتش ادامه دارد. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از حضور عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مریوان خبر داد و افزود: جلسه مدیریت مهار آتش جمعه شب در مریوان برگزار و راهکارهای تسریع در اطفای آتش بررسی شد. شریفی‌پور افزود: نیروهای مردمی، ارتش، مرزبانی و سپاه نیز در عملیات اطفای آتش مشارکت دارند. جنگل‌های 4 منطقه مریوان از روز پنجشنبه ۱۲ مرداد دچار آتش‌سوزی شد که عملیات اطفا در ۲ منطقه موفق بوده و در ۲ منطقه دیگر ادامه دارد. مریوان در ۱۰۰ کیلومتری غرب سنندج، مرکز استان کردستان واقع است.
* آتش در ۲ نقطه از جنگل‌های مریوان مهار شد
استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد آتش در نقطه باقیمانده نیز خاموش شود. اسماعیل زارعی‌کوشا عصر جمعه با حضور در مریوان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: به دلیل پوشش گیاهی متراکم در مریوان، امسال برای چندمین بار است شاهد آتش‌سوزی در این منطقه هستیم. وی یادآور شد: از ساعت ۱۴ روز پنجشنبه آتش در 3-2 نقطه از جنگل‌های مریوان آغاز شد و گروه‌های تخصصی منابع طبیعی، مردم و تشکل‌های مردمی تلاش زیادی برای اطفای حریق کردند. استاندار کردستان با بیان اینکه تمام امکانات از ۱۰ شهرستان استان برای اطفای حریق در مریوان مستقر شده است، افزود: دیروز قبل از ظهر تا حدود زیادی آتش مهار شده بود اما به دلیل وزش باد مجددا آتش‌سوزی آغاز شد. وی به پیگیری‌های مجدانه و رایزنی با وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران و منابع طبیعی کشور برای اطفای آتش اشاره کرد و گفت: تمام امکانات مورد نیاز، از جمله یک تا 2 بالگرد دیگر تامین می‌شود و امیدواریم موفق به اطفای حریق در یک نقطه باقیمانده شویم. استاندار کردستان از عزم مردم و اعلام آمادگی آنان برای کمک به اطفای حریق تقدیر کرد و از نیروهای مردمی خواست همه کارها تحت نظارت مدیریت بحران و دستگاه‌های شهرستان مریوان انجام شود. 
* حضور سپاه و بسیج تا اطفای کامل آتش در مریوان
سخنگوی سپاه دیروز با اشاره به موفقیت عملیات اطفای آتش جنگل‌های مریوان در عصر دیروز (شنبه) گفت: بالگردها و نیروهای سپاه و بسیج تا تثبیت وضعیت و اطمینان از اطفای قطعی آتش در منطقه حضور خواهند داشت. سردار شریف تصریح کرد: به ‌علت گسترش آتش و دشواری‌های عملیات اطفای زمینی، تعداد ۲ فروند بالگرد نیروهای زمینی و هوافضای سپاه پاسداران به منطقه اعزام شده و به پشتیبانی عملیات از آسمان و تسریع فرآیند مهار و اطفای آتش در جنگل پرداختند.

Page Generated in 0/0067 sec