printlogo


کد خبر: 265661تاریخ: 1402/5/17 00:00
دور دنیا

انفجار شدید در بندر درینجه ترکیه
برخی رسانه‌ها روز دوشنبه تصاویری از وقوع انفجار در بندر شهر درینجه در استان «قوجاایلی» ترکیه منتشر کردند. فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از قبیل ایکس (توئیتر سابق) منتشر شده که نشان می‌دهد انفجار شدید در بندر شهر درینجه ترکیه را لرزانده است. در فیلم‌ها، دود غلیظ و سفید ناشی از انفجار و ترس مردم منطقه به وضوح دیده می‌شود. برخی ساکنان منطقه مورد انفجار خبر دادند شدت انفجار به حدی بوده که منازل مسکونی آنها را لرزانده است. هنوز مقام‌های ترکیه و رسانه‌های این کشور اظهارنظری درباره علت این انفجار شدید و تلفات یا خسارات احتمالی آن نکرده‌اند. زکی آیگون، شهردار محلی در بیانیه‌ای گفت: دفتر من حدود یک کیلومتر دورتر است و من زلزله را احساس کردم. دوستان در حال کار هستند. ما می‌دانیم که یک انفجار رخ داده و پایین دو سیلو باز شده است. 
***
بورل: خواستار بهبود روابط اروپا با چین هستیم
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز دوشنبه از تماس تلفنی با «وانگ‌یی» وزیر جدید خارجه چین خبر داد. بورل طی پستی در صفحه شخصی توئیتر نوشت:‌ «تماس سازنده‌ای با مدیر وانگ یی، بعد از انتصاب دوباره او به‌عنوان وزیر خارجه [چین] داشتم». وی درباره گفت‌وگوی تلفنی با وانگ توضیح داد: «هر دو ما خواستار تقویت روابط اتحادیه اروپایی و چین هستیم. ما درباره گفت‌وگوهای راهبردی پیش رو در پکن و تدارکات برای نشست اتحادیه اروپایی - چین صحبت کردیم». این دیپلمات ارشد اروپایی همچنین افزود که درباره کودتای نظامی در کشور آفریقایی نیجر و نشست جده با موضوع جنگ اوکراین و یافتن راهکارهای پایان دادن به این درگیری، با وزیر خارجه چین گفت‌وگو کرده است. بورل در حالی مدعی تمایل برای بهبود روابط با چین شده که پیش‌تر گفته بود روابط اتحادیه اروپایی با پکن تا زمانی که این کشور روسیه را به عقب‌نشینی از اوکراین وادار نکند، توسعه نخواهد یافت. او همچنین در ادامه مواضع متناقض و متزلزل خود در حالی که قبلا به‌صورت تمام‌قد با طرح صلح چین برای اوکراین ابراز مخالفت علنی کرده بود اما در نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، بر آمادگی این اتحادیه برای همکاری با چین در مساله اوکراین تاکید کرد. 
***
بری: به حمایت از سلیمان فرنجیه ادامه می‌دهم
در حالی که همه تلاش‌های داخلی و خارجی برای حل معضل انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان متوقف شده و دست‌کم تا پایان تابستان انتظار اقدام جدیدی در این زمینه وجود ندارد، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد به حمایت از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده در نامزدی ریاست‌جمهوری ادامه می‌دهد. نبیه بری در گفت‌وگو با شبکه الجدید لبنان اظهار داشت: «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر اخیر خود به بیروت به نمایندگی از اعضای کمیته پنج‌جانبه (آمریکا، عربستان، قطر، مصر و فرانسه) پیشنهادی برای انجام گفت‌وگوی ملی میان لبنانی‌ها مطرح کرد. وی درباره ارتباط حوادث اخیر در اردوگاه «عین‌الحلوه» در جنوب لبنان با پرونده ریاست‌جمهوری این کشور و اینکه آیا روند انتخاب رئیس‌جمهور را تغییر می‌دهد یا نه گفت این مسائل اصلا ارتباطی به یکدیگر ندارند. 2 هفته قبل ژان ایو لودریان دومین سفر خود را با هدف بحث درباره راهکارهای رسیدگی به بحران سیاسی لبنان، به بیروت انجام داد و ابتدا با نبیه بری دیدار کرد. در این دیدار طرف فرانسوی تاکید کرد پاریس از تلاش برای حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان عقب‌نشینی نمی‌کند و به اقدامات خود برای رسیدن به راهکاری که نتیجه آن انتخاب رئیس‌جمهور باشد، ادامه خواهد داد اما با این وجود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد لودریان حامل هیچ ابتکار جدیدی برای حل بحران سیاسی لبنان نبود. 
***
مسکو شروط روسیه برای صلح با اوکراین را اعلام کرد
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه تصریح کرد حل و فصل جنگ اوکراین تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کی‌یف دست از خصومت و حملات تروریستی بردارد و کشورهای غربی نیز پمپاژ تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، زاخارووا درباره وضعیت اوکراین توضیح داد: «ما متقاعد شده‌ایم یک راه‌حل کاملا جامع و پایدار و منصفانه، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که رژیم کی‌یف، دشمنی‌ و حملات تروریستی را متوقف کند و حامیان غربی این کشور نیز ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین ادامه داد که «مبانی اولیه حاکمیت اوکراین یعنی بی‌طرفی و وضعیت عدم تعهد و غیراتمی بودن آن باید مورد تأیید قرار گیرد». زاخارووا درباره پیش‌شرط صلح با اوکراین توضیح داد: «حقیقت مربوط به قلمروهای جدید که در نتیجه اراده ساکنان مناطق جدید روسیه برای تعیین سرنوشت خود شکل گرفته و مطابق با منشور سازمان ملل است، باید به رسمیت شناخته شود. سلاح‌زدایی و نازی‌زدایی اوکراین، حق شهروندان روس‌زبان و اقلیت‌های ملی باید مطابق با قوانین داخلی و بین‌المللی تضمین شود». سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به این موارد گفت: «ما متقاعد شده‌ایم صلح و امنیت بین‌الملل که روسیه برای آن در حال نبرد است، مشروط به این عناصر و شروط است». وی سپس به نشست اوکراین در جده که بدون حضور روسیه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «هرگونه نشست درباره اوکراین که بدون مشارکت روسیه و بدون در نظر گرفتن منافع آن برگزار شود، کمترین ارزشی ندارد». وی سپس با انتقاد از مفاد فرمول صلح زلنسکی که اولتیماتوم‌هایی را برای روسیه مشخص کرده، گفت: «کی‌یف و غرب با پیشبرد فرمول زلنسکی سعی می‌کنند پیشنهاد صلح دیگر کشورها را کم‌اهمیت جلوه دهند و اینکه هیچ‌یک از بندهای فرمول زلنسکی در جهت یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران نیست. حل مساله اوکراین بر اساس اولتیماتوم‌های بی‌معنا برای روسیه غیرممکن است». 

Page Generated in 0/0062 sec