printlogo


کد خبر: 265673تاریخ: 1402/5/17 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران در ۹ استان و احتمال وقوع سیل در روزهای آینده هشدار داد
باد و باران در نقاط مختلف کشور

از آنجا که سامانه‌های بارشی تابستانی موسوم به مونسون به دلیل شدتی که دارند بعضا مخاطره آفرین هستند، سازمان هواشناسی برای آمادگی مردم بویژه کشاورزان هشدارهای لازم را صادر می‌کند. بر این اساس رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و رگبار باران در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: سه‌شنبه 17 مرداد (امروز) در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مازندران، مناطقی از مرکز کشور در استان‌های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. این شرایط علاوه بر مناطق ذکرشده در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های همدان، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و شمال فارس نیز ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، بیشینه بارش طی 2 روز آینده برای ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های سمنان، تهران و مازندران انتظار می‌رود. وی ادامه داد: چهارشنبه (فردا) در بخش‌هایی از غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور، ابرناکی، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در ادامه گفت: طی 5 روز آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، جنوب و شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: طی 5 روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعات وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد. این شرایط طی روزهای چهارشنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۰ مرداد) در شرق کشور تشدید می‌شود و رخداد توفان گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این منطقه انتظار می‌رود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: طی 3 روز آینده در بعضی ساعات سرعت وزش باد در جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور افزایش می‌یابد که خیزش گردوخاک در برخی از این مناطق دور از انتظار نیست. ضیاییان در ادامه گفت: سه‌شنبه 17 مرداد (امروز) تنگه هرمز، شمال و مرکز خلیج ‌فارس و طی پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روز‌های آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران سه‌شنبه (امروز) نیمه‌ابری تا ابری و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و چهارشنبه نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد و گاهی ابری با احتمال وزش باد شدید و رگبار باران با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* رگبار باران در 9 استان
سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع رگبار و رعد و برق در ۹ استان، نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌ با اشاره به  تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه استمرار رشد ابرهای همرفتی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت سه‌شنبه (۱۷ مردادماه) در تهران، البرز، دامنه و ارتفاعات مازندران، غرب اصفهان، نیمه شرقی قزوین، ارتفاعات سمنان، جنوب شرق فارس، دامنه و ارتفاعات شمال و شرق و غرب هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی اختلال در تردد بین‌شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد، خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی همچنین نسبت به اجتناب از تردد بویژه در جاده‌های کوهستانی، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

Page Generated in 0/0064 sec