printlogo


کد خبر: 265676تاریخ: 1402/5/17 00:00
هشدار مجدد بانک مرکزی به ۹ بانک درباره سختگیری در اعطای وام ازدواج و فرزندآوری
ضامن اضافه؛ برخورد با رئیس شعبه
یک ماه از ضرب‌الاجل رئیسی به بانک مرکزی برای پایان‌دادن به صف وام ازدواج باقی مانده است

گروه اقتصادی: پس از اعتراضات گسترده متقاضیان وام ازدواج به کارشکنی بانک‌ها در اعطای وام، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به محمدرضا فرزین دستور داد صف وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری به صفر برسد.
به گزارش «وطن امروز»، پیرو این دستور، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل ۹ بانک تاکید کرد: بانک‌های عامل باید مراتب تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند و نباید از متقاضیان، ضمانت‌های فراتر از حدود قانون ‌طلب کنند.
 در این زمینه روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «در این ابلاغیه که با شماره 02/114737 خطاب به مدیران عامل بانک‌های ملت، صادرات ایران، رفاه کارگران ،گردشگری، اقتصاد نوین، بانک شهر، ایران‌زمین، پاسارگاد و  سامان صادر و ارسال شده، آمده است: پیرو نامه‌های شماره 451‌‏/02 مورخ 5‌‏/1‌‏/1402 و 450‌‏/02 مورخ 5‌‏/1‌‏/1402 پیرامون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند، به آگاهی می‌رساند حسب جزء یک بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال 1402 کل کشور، مسؤولیت حسن اجرای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند، بر عهده بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. بر اساس مفاد بند قانونی مذکور، پرداخت این تسهیلات با ضمانت فراتر از حدود قانون تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری می‌باشد.
همچنین با عنایت به مفاد بند 6 از بسته نظارتی‌‏ - اعتباری که طی نامه شماره 61790‌‌‏/02 مورخ 20‌‌‏/3‌‌‏/1402 به آن بانک ابلاغ شده است، مقرر شده با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال‌جاری، بانک عامل ‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آن را با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید. 
لیکن حسب شکایت و تماس‌های متعدد متقاضیان با سامانه ارتباطات مردمی و اداره رسیدگی به شکایات بانک مرکزی، مشخص شده است پس از تعیین شعبه و مراجعه متقاضیان به شعب آن بانک، مسؤولان مربوطه برای تأمین رکن ضامن، سخت‌گیری‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌های این بانک درخواست می‌نمایند که از جمله می‌توان به تقاضای ارائه بیش از یک ضامن، گواهی اشتغال به کار متقاضیان و... اشاره نمود که این موضوع در بررسی‌های میدانی به عمل آمده از سوی این بانک نیز تایید شده است.
با عنایت به مسؤولیت مستقیم مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن بانک در حسن اجرای مقررات، ضوابط و بخشنامه‌های ابلاغی و با توجه به مفاد بسته نظارتی ـ اعتباری، آن بانک موظف است نسبت به برخورد با روسای شعب خاطی اقدام نماید. 
لذا خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه و لحاظ مفاد بخشنامه‌های شماره 24792‌‌‏/01 مورخ 4‌‌‏/2‌‌‏/1401 و 61790‌‏/02 مورخ 20‌‏/3‌‏/1402 موضوع به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک‌‌‏ تاکید و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورده و از نتیجه اقدامات به عمل آمده در این باره این بانک را مطلع کنند».
* صفی که باید برچیده شود
در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی نظام بانکی ۳۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و بانک‌ها آنطور که باید و شاید همکاری لازم را با متقاضیان انجام نمی‌دهند.
رئیس‌جمهور به مناسبت گرامیداشت هفته ملی ازدواج به بانک مرکزی وظایفی را محول کرده و این موضوعات در قالب نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ شده است.
بر این اساس با دستور رئیس‌جمهور:
1- باید همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج رفع شود.
2- مصوبات شورای عالی جوانان درباره زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت شود و بانک‌ها موظفند ظرف 15 روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.
3- شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.
4- صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری به صفر برسد.
5- بانک مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه است.
همچنین طبق قانون بودجه سال جاری،  تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/1/1398 بوده است، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ریال و با دوره بازپرداخت 10 ساله تعیین شده است.
ضمن اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون ریال است.
* 350 هزار نفر در صف وام ازدواج 
در همین ارتباط مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: آمار پرداخت تسهیلات ازدواج  که از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خرداد ‌پیش از ابلاغ بخشنامه نظارتی ‌مبلغ ۱۹ همت بود با تعامل، همراهی، همکاری و تسریع در پرداخت تسهیلات و اخذ ضامن توسط شبکه بانکی به مبلغ ۲۹ همت رسید. 
مهدی صحابی تصریح کرد: به این ترتیب در 3 ماه نخست امسال  ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۵۰ هزار نفر از  متقاضیان تسهیلات ازدواج در صف دریافت وام هستند که با توجه به سرعت عمل بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات پس از ابلاغ بسته مذکور نسبت به قبل از ابلاغ بسته یاد شده، تعداد متقاضیان در صف انتظار کاهش می‌یابد.
وی افزود: هر ساله با توجه به اینکه بخشی از متقاضیان در ۳ ماه پایانی سال با انتظار افزایش سقف تسهیلات در سال بعد ثبت‌نام خود را موکول به ابتدای سال بعد می‌کنند، در ابتدای هر سال با افزایش ثبت‌نام و صف مواجهیم که در سال جاری نیز همین شرایط حاکم است و بدیهی است به مرور تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مذکور نیز با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت. 

Page Generated in 0/0066 sec