printlogo


کد خبر: 265679تاریخ: 1402/5/17 00:00
اخبار

قیمت طلا به ثبات رسید
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفته‌اند. نادر بذرافشان اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است، همچنین شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال هستیم. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات قیمت سکه و طلا نسبت به ابتدای سال گفت: بر اساس آخرین معاملات انجام‌شده در بازار نسبت به ابتدای سال، ١,۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ٣١ دلار شاهد بوده‌ایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ١٧ عیار، همچنین هر گرم طلای ١٨ عیار 6.6 درصد کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند. وی افزود: انواع سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید 7.74 درصد، سکه تمام طرح قدیم 8.9 درصد، نیم سکه 16.2 درصد، ربع سکه 8.2 درصد و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز 11.42 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه نیز از ابتدای سال کاهش 12.5 درصدی داشته است. بذرافشان اعلام کرد: از ابتدای سال میانگین ٢٠ تا ۴٠ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده می‌شود، همین موضوع به صنعت طلا آسیب‌ زده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. این مقام صنفی برای آینده بازار پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال روند کاهشی تقاضا در بازار وجود داشته و 8 تا ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشته‌ایم، همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خود را حفظ خواهد کرد. 
***
پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب انرژی
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی نیز در این حوزه شده است. مجید چگنی همچنین در ادامه اظهار کرد: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی ‌شدن است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است. وی افزود: با تسویه بدهی ترکمنستان در 3 قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه 4.5 به ۸ میلیون مترمکعب رسانده‌ایم. با ترکمن‌ها درباره واردات گاز بر اساس 2 سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم. چگنی عنوان کرد: تست واردات ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام‌ بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.
 مدیرعامل شرکت ملی گاز توضیح داد: مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند ولی به ثمر ننشست. چگنی افزود: تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و در ۲ سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۴۱ شهر گازرسانی شد.  در حال حاضر 98.6 درصد جمعیت شهری و 86.3 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی هستند. مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد مترمکعب، صنعت ۷۱ میلیارد مترمکعب، خانگی ۶۲ میلیارد مترمکعب، عمومی ۹ میلیارد مترمکعب، حمل‌ونقل ۹ میلیارد مترمکعب و کشاورزی 4.8 میلیارد مترمکعب بوده است. وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته به ۷ شهر و ۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.
***
مصرف ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر آب در پایتخت
مصرف آب پایتخت روند افزایشی داشته است به طوری که مصرف آب در تهران با بیشترین حد نصاب به ۳ میلیارد و ۸۱۱ میلیون لیتر رسیده است. بررسی روند مصرف آب از ابتدای مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش مصرف شبانه‌روزی و افزایش میانگین مصرف لحظه‌ای است، به گونه‌ای که میانگین مصرف لحظه‌ای آب تهران در این مدت به ۴۴ هزار لیتر در ثانیه رسیده است. افزون بر این، شهروندان تهرانی امسال و در این بازه زمانی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بیشتر از سال گذشته آب مصرف کرده‌اند. بر اساس آمار سازمان هواشناسی، میانگین دمای هوای پایتخت در این بازه زمانی 38.5 درجه سانتیگراد ثبت شده و این عامل، افزایش مصرف آب را به دنبال داشته است. این میزان مصرف آب در تهران در حالی است که مجموع ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ میلیون مترمکعب کسری دارد. در این شرایط تنها مشارکت مسؤولانه و هوشمندانه شهروندان تهرانی در مدیریت مصرف آب است که موجب پایداری تامین آب تهران خواهد شد. الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ هزار لیتر برای هر خانوار (با بعد سه‌ونیم نفر) است ولی میانگین مصرف هر شهروند تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است.

Page Generated in 0/0057 sec