printlogo


کد خبر: 265690تاریخ: 1402/5/17 00:00
امیرعبداللهیان در سفر به توکیو با مقامات ارشد ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد
طلوع دیپلماسی در سرزمین آفتاب

گروه سیاست ‌خارجی: وزیر امور خارجه ایران یکشنبه در صدر هیاتی وارد ژاپن شد و با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در نخستین سفرش به ژاپن بعد از تصدی این سمت به توکیو رفت.
در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امور خارجه بامداد دیروز اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان به منظور بازدید رسمی و دیدار با مقامات ارشد ژاپن، یکشنبه‌شب به وقت محلی وارد توکیو شد و مورد استقبال مقامات وزارت خارجه ژاپن قرار گرفت. ناصر کنعانی افزود: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده وزیر امور خارجه در دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر، «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه و «کاتسونوبو کاتو» وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن، درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن درباره موضوعات مورد علاقه 2 کشور به تبادل نظر پرداخت. امیرعبداللهیان در این دیدار روابط سیاسی 2 کشور و احترام متقابل فرهنگی فی‌مابین را مهم ارزیابی کرد و اهدای  واکسن از سوی دولت ژاپن در دوره شیوع کرونا را اقدامی ارزشمند دانست. 
وزیر امور خارجه با غیرقانونی دانستن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، ضرورت ارتقای همکاری‌های 2 کشور در حوزه‌های مختلف بویژه سازوکار مشارکت شرکت‌های ژاپنی در بخش دارو و تجهیزات پزشکی را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین پیشرفت‌های کشورمان در حوزه فناوری‌های نوین بویژه در حوزه پزشکی را تشریح کرد. کاتسونوبو کاتو نیز در این دیدار با اشاره به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در هفتادوهشتمین سالگرد بمباران هیروشیما و ناگازاکی، بر ضدیت مردم ژاپن با سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد. وی اهمیت همکاری بین کشورها بویژه در حوزه‌های پزشکی را مورد تاکید قرار داد و  از پیشرفت‌های کشورمان در زمینه فناوری‌های نوین پزشکی ابراز خرسندی کرد. کاتسونوبو کاتو اظهار امیدواری کرد با توجه به روابط دیرینه و تاریخی 2 کشور، همکاری‌های فی‌مابین از ارتقای شایسته برخوردار شود. موضوعات مرتبط با نیروی کار ایرانی و همکاری‌ها در حوزه‌های کنسولی از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود. 
وزیر امور خارجه کشورمان که بنا به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود در حال دیدار از این کشور است، در دیدار وزیر خارجه ژاپن هم درباره موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. 
امیرعبداللهیان در این دیدار بازآرایی روابط فی‌مابین و ترسیم نقشه راه همکاری بلندمدت را برای گسترش روابط حائز اهمیت دانست و آمادگی کشورمان برای تداوم رایزنی‌ها در چارچوب شورای همکاری و تداوم مشورت‌های معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌های خارجه‌ 2 کشور را اعلام کرد. امیرعبداللهیان ظرفیت‌های موجود در 2 ‌کشور برای توسعه مناسبات را درخور توجه خواند و بر ضرورت تدوین ساز‌و‌کارهای لازم برای ارتقای همکاری‌های متنوع تاکید کرد. در این دیدار همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های پادمانی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد رایزنی قرار گرفت. طرفین به‌علاوه درباره مسائل منطقه‌ای شامل بحران اوکراین و ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا و افغانستان تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان سیاست اصولی ایران در ارتباط با بحران اوکراین را ناظر بر ضرورت راه‌حل سیاسی دانست و تاکید کرد ضروری است جامعه بین‌المللی از این رویکرد حمایت کند. یوشیماسا هایاشی نیز در این دیدار اهمیت استمرار گفت‌وگوها و همکاری فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد و دیدگاه کشورش در حوزه‌های مرتبط با تحولات منطقه خلیج‌فارس، مذاکرات لغو تحریم‌ها، تحولات اوکراین و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در ارتباط با موضوعات مرتبط با افغانستان را تشریح کرد. همچنین امیرعبداللهیان دیروز در نشستی خبری در جمع رسانه‌های ژاپنی گفت: در استراتژی رئیس‌جمهور کشورم آقای رئیسی، نگاه به آسیا از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران به حساب می‌آید و در این چارچوب توسعه مناسبات با کشور دوست ژاپن مورد توجه جدی ما است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اعزام سفیر جدید ایران به توکیو به عنوان یکی از دیپلمات‌های ارشد ایران در چارچوب مناسبات نیرومند بین 2 کشور بوده است. 
* تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است
امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره توافق موقت خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپایی و آقای جوزپ بورل انجام شد، ناظر به بازگشت تمام طرف‌ها به تعهدات کامل‌شان در برجام است. وی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز افزود: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این باره گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را  از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم. 
* همکاری نظامی ایران و روسیه
وزیر امور خارجه درباره اوکراین و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز بیان کرد: ‌ما در جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی قوی و تکنولوژی بالایی برخورداریم. توان دفاعی ما برای تامین حداکثری امنیت ملی و منطقه‌ای به کار گرفته می‌شود. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طبعا روابط ممتازی نیز با روسیه داریم. در طول سال‌های گذشته یکی از ابعاد همکاری‌ها بر موضوع همکاری‌های دفاعی متمرکز بوده است ولی هیچ‌گاه از پهپادها و سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. روسیه خود یکی از بزر‌گ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلاح در جهان است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: گزارشی را در ژاپن مطالعه کردم که تأیید می‌کند تسلیحاتی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بخش عمده امکانات آن از آمریکا و کشورهای غربی تامین شده است. ما هیچگونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. 
* هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین ارائه نشد
وی ادامه داد: سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم چنانچه اسنادی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اختیار دارد، آن را به مقامات نظامی کشورم ارائه دهد. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیأت نظامی ایران به ورشوی لهستان سفر کند و در آنجا با مقامات نظامی اوکراین در این رابطه دیدار کند؛ هیأت نظامی ما وارد ورشو شد اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد. 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: به وزیر خارجه اوکراین زنگ زدم و در تماس تلفنی به او گفتم مطمئن شدم هیچ سند ادعایی در اختیار شما نیست و اتهامات درباره کاربرد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین کاملا غلط و نادرست است. 
وزیر خارجه بیان کرد: مجددا با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم نیروهای نظامی ایران و اوکراین در کشور عمان دیدار کنند. هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین در این دیدار درباره ادعاهای مطرح شده ارائه نشد. قرار شد طرف اوکراینی بار دیگر اسناد خود را بررسی کند و در نشستی دیگر با طرف ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. ما بارها پیگیری کردیم که این نشست برگزار شود ولی طرف اوکراینی در دور جدید گفت‌وگوها حاضر نشد. 
* نقش سازنده‌ای که ژاپن می‌تواند ایفا کند
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره نقش ژاپن در منطقه غرب آسیا بیان کرد: ما ارزیابی مثبتی همواره نسبت به مردم، تمدن و تاریخ ژاپن داریم. معتقدیم با توجه به تحولات مثبتی که در غرب آسیا در جریان است، ژاپن می‌تواند نقش سازنده‌ای را در منطقه ایفا کند. ایران طولانی‌ترین سواحل را در خلیج‌ فارس و دریای عمان در اختیار دارد. وی گفت: کشورهای منطقه از اراده و آمادگی لازم برای تامین امنیت منطقه خلیج‌ فارس و امنیت انرژی در منطقه برخوردارند. طبعا انتظار داریم امنیت جمعی منطقه با توان و ظرفیت کشورهای منطقه بخوبی تامین شود و ژاپن از این سیاست حمایت کند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ژاپن و ایران می‌توانند در این چارچوب همکاری‌های نیرومندتری داشته باشند. کاملا در این چارچوب آماده همکاری هستیم. 
* روابط ایران و عربستان
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: مذاکرات ایران و عربستان از ماه‌ها قبل و با وساطت کشور عراق و عمان آغاز شد. در ماه‌های اخیر چین به این میانجیگری‌ها اضافه شد. در جریان دیدار رئیس‌جمهور چین از عربستان سعودی گفت‌وگوهایی بین مقامات عالی چین و عربستان مبنی بر ضرورت عادی‌سازی روابط ایران و عربستان شکل گرفت. مجموعه این تلاش‌ها و وجود اراده جدی در ایران و عربستان منجر به بازگشت روابط 2 کشور به حالت عادی شد. 
* طراحی نقشه راه‌ همکاری‌های بلندمدت با ژاپن
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: روابط گسترده‌ای را با چین داریم. برنامه جامع راهبردی همکاری‌های ایران و چین در دستورکار جدی ما قرار دارد. علاوه بر همکاری‌های دوجانبه در قالب برخی همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای به همکاری‌های خود ادامه می‌دهیم. 
امیرعبداللهیان ادامه داد: قطعا همکاری‌های ما با چین علیه هیچ طرف دیگری نخواهد بود. همکاری‌های ایران و چین در راستای منافع مشترک طراحی و پیگیری شده است. در گفت‌وگوها با مقامات عالی ژاپن ایده طراحی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت ایران و ژاپن را مطرح کردم. این ایده شامل همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش‌آفرینی نیرومندتر ژاپن در همکاری‌های متنوع با ایران و منطقه خواهد بود. 

Page Generated in 0/0064 sec