printlogo


کد خبر: 265695تاریخ: 1402/5/18 00:00
نمایش «تنهاتر از مسیح» در بوستان ولایت روی صحنه رفته است
از غدیر تا کربلا

گروه فرهنگ و هنر: از دوشنبه 16 مرداد، نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» در بوستان ولایت تهران روی صحنه رفته است. این اثر هنری به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی به قیام عاشورا می‌پردازد و اتفاقات مهم دیگر را که از غدیر آغاز شده است در برمی‌گیرد. «تنهاتر از مسیح» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود.
* تنهاتر از مسیح، راه سرخ
این چهارمین‌بار است که نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» اجرا می‌شود و تغییراتی نسبت به فصل‌های قبل دارد. حسن بزرا در این باره توضیح داده است: «وقایع این نمایش میدانی از وفات پیامبر(ص) و غدیر آغاز می‌شود و هر آنچه زشتی و پلیدی در عالم وجود دارد، درست از نقطه‌ای شروع می‌شود که مردم بعد از واقعه غدیر از راه راست منحرف می‌شوند. بعد از وفات پیامبر(ص) اتفاقات ناگواری را که برای 5 تن آل‌عبا می‌افتد، در این نمایش می‌بینیم. در واقع بعد از پیامبر(ص) ما در این نمایش شاهد واقعه آتش زدن باغ فدک و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام حسن(ع) هستیم. معتقدم برای این مسیر پایانی وجود ندارد و این راه سرخ ادامه داشته و دارد اما پایان این مسیر به ماجراهای کربلا و شهادت امام حسین(ع) و ظهور حضرت مهدی(عج) متصل می‌شود. در واقع با این صحنه از نمایش نشان می‌دهیم ما در انتظار رویش و اتفاق سبز حضور حضرت مهدی (عج) هستیم».
* تولد یک اثر
نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» ابتدا سال 96 روی صحنه رفت که به دلیل استقبال سال بعد هم اجرا شد. در اجرای سال 97 قصه «تنهاتر از مسیح» از روز اربعین آغاز می‌شد و با یک فلاش‌بک به وقایع کربلا اشاره داشت و دوباره با یک فلاش‌فوروارد به روز اربعین می‌رسید و در نهایت اتفاقات به اسارت مردم سوریه پیوند می‌خورد. شیوه روایت نمایش در سال 98 تغییر کرد و داستان از حرکت کاروان سیدالشهدا(ع) از مکه و ماجرای مسلم و تنهایی و شهادت او در کوفه آغاز می‌شد و به صحرای کربلا و شهادت اصحاب امام حسین(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت عباس(ع) و سیدالشهدا (ع) می‌رسید. ماجرای اسارت اهل حرم و حرکت به سمت شام و شهادت حضرت رقیه(س) و خطبه حضرت زینب(س)، اسارت مردم سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) و امام زمان(عج) شکل نمادین ظهور موضوعات دیگر نمایش بود. «تنهاتر از مسیح» سال قبل هم روی صحنه رفت که هر شب میزبان 4500 نفر بود و پس از پایان اجرا، رکورد 250 هزار مخاطب برای آن به ثبت رسید. سازندگان «تنهاتر از مسیح» برای اثرگذاری روایت‌های کربلا از نوحه‌های حاج محمود کریمی استفاده کرده‌اند و همین غنای اثر را دوچندان کرده است. خود کریمی سال پیش گفته بود: «نمایش «تنهاتر از مسیح» کار بزرگی است و ان‌شاءالله رونق بیشتری هم پیدا کند».  زینب سلیمانی، فرزند شهید حاج‌قاسم سلیمانی هم «تنهاتر از مسیح» را یک روضه تمام‌عیار توصیف کرده و گفته بود: «آنچه در نمایش نشان داده می‌شود احساسی است که وارد قلب انسان می‌شود و با دل او صحبت می‌کند و به همین خاطر تاثیرگذاری‌اش خیلی بالاست. با دیدن نمایش برای آدم حسرت به وجود می‌آید که کاشکی ما هم در کنار سیدالشهدا(ع) می‌بودیم و این مسیر را ادامه می‌دادیم». انطباق روایت‌ها با اسناد تاریخی ویژگی مثبت نمایش «تنهاتر از مسیح» است که ناصر فیض، شاعر، درباره‌اش گفته: «وفادار بودن به آنچه در تاریخ نقل شده و صحت دارد، به نظرم یکی از برجستگی‌های کار است. در این نمایش نقل و روایت درستی از یک تاریخ می‌بینیم و آن را باور می‌کنیم. این باورپذیری ویژگی مهم نمایش است».
* اشک و عبرت
درباره قیام عاشورا سهم تولیدات نمایشی پایین است؛ حال آنکه مواردی مثل «روز واقعه» و «مختارنامه» و حتی سریال جدید «عشق کوفی» نشان می‌دهد اگر کاری با کیفیت ساخته شود، هرگز رنگ کهنگی نمی‌گیرد. نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» هم به رغم اجرای چند باره هر شب با استقبال بالا مواجه می‌شود و به گفته تهیه‌کننده، بلیت‌های شب‌های بعد هم تمام شده است. این نمایش هر آنچه را از زبان علما، ذاکران و مداحان شنیده و در کتاب‌های تاریخی خوانده‌ایم به شکل تصویری ارائه کرده است. آنچه «تنهاتر از مسیح»  را واجد تحسین می‌کند، فرم متفاوت و زبان روایی هنری آن است. سازندگان برای این منظور، استفاده‌ای بهینه‌ای از نور و رنگ و صدا کرده‌اند و اثری نو مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهند که نتیجه آن 120 دقیقه اشک با سبک جدید روضه‌خوانی است. عبرت‌های عاشورا هم پیام مهم نمایش است که مخاطب را بار دیگر به فکر فرو می‌برد.

Page Generated in 0/0070 sec