printlogo


کد خبر: 265715تاریخ: 1402/5/18 00:00
ضرورت پیشگیری از ساخت‌و‌ساز‌های نا‌ایمن و برخورد قاطع با سازندگانی که با زور اقدام به خانه‌سازی می‌کنند
علاج واقعه قبل از وقوع
رئیس شورای شهر تهران: سازندگان غیرمجاز با تفنگ و قداره ساختمان می‌سازند

اعضای شورای شهر تهران دیروز در صدوشصت‌وهشتمین جلسه خود درباره حادثه ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه ۱۹ که موجب مرگ ۵ نفر شد، تذکراتی ارائه کردند. برخی اعضای شورای شهر تهران با اشاره به نحوه تخریب ساختمان‌های ناایمن و اینکه چرا باید مافیای ساخت و ساز اقدام به خانه‌سازی بدون مجوز و ناایمن کنند، تذکراتی را به مقامات مسؤول دادند. دیروز در جلسه شورای شهر تهران، رئیس کمیته شفافیت این شورا اعلام کرد ساختمان‌های غیر مجاز منطقه ۱۹ بدون پی بوده و روی آسفالت بنا شده بودند. احمد صادقی با بیان اینکه ۵۰۰ واحد مسکونی غیرمجاز تاکنون تخریب شده است، گفت: اگر این تخریب‌ها انجام نمی‌شد، در آینده بیش از ۱۵۰۰ شهروند در معرض حوادث بودند و با کوچک‌ترین اتفاق ممکن بود جان خود را از دست بدهند، چرا که این ساختمان‌ها بدون پی و روی آسفالت ساخته شده بودند و برای جان شهروندان خطرناک بود. وی با بیان اینکه قوه‌قضائیه باید به عنوان جرم، ساخت و ساز غیرمجاز را پیگیری کند، تأکید کرد: ما در مدیریت شهری نیز این مورد را در اولویت کاری خود قرار خواهیم داد.
* چرا باید با سیم بکسل تخریب ساختمان انجام شود؟! 
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: گزارشات نوبه‌ای شهرداری منطقه ۱۹ در برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز به طور مرتب برای ما ارسال می‌شود که قابل تقدیر است و مواردی که مطرح می‌کنیم به منظور ناسپاسی نیست و نباید با این اتفاق، زحمات اخیر را نادیده گرفت. وی با بیان اینکه باید مشخص شود نقشه نحوه تخریب و مهندسی و سناریوهای مختلف در طراحی تخریب به چه شکل بوده است، خاطرنشان کرد: باید میزان اثرگذاری تخریب بر دیگر سازه‌ها مشخص باشد که روشن نیست. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگ‌ترین برج‌ها تمیز تخریب می‌شوند و کوچک‌ترین آسیبی به ساختمان‌های مجاور وارد نمی‌شود، گفت: وقتی تجهیزات مدرن وجود دارد، چرا باید با سیم بکسل تخریب انجام شود؟ بنده قضاوت قطعی نمی‌کنم اما تصاویر و فیلم‌ها نشان می‌دهد اشتباه جدی در تخریب ساختمان وجود داشته است. این نظر شخصی بنده است و حتما اشتباه جبران‌ناپذیری اتفاق افتاده و جان چند نفر از دست رفته و احساسات همه جریحه‌دار شده است. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این صحبت‌ها تاکید کرد: با چند فیلم و عکس نمی‌توان قضاوت کرد و باید بررسی بیشتری انجام شود.
* جزئیات تخلفات مافیای ساخت و ساز در خلازیر
شهردار منطقه ۱۹ تهران گفت: تمام تخلفات ساختمانی و نابسامانی‌های برخی مشاغل مستقر در این منطقه همچون ضایعات‌فروشان و کلونی‌ها و مافیای فساد در ساخت و ساز متاسفانه در زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد. تورج فرهادی در صدوشصت‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ اظهار کرد: اعضای شورا به صورت تلفنی و حضوری در جریان موضوع قرار گرفتند اما گزارش اقدامات انجام شده در این جلسه ارائه خواهد شد.
شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه متاسفانه همکاران ما در سامانه ۱۳۷ که خالصانه مشغول کار بودند، در کنار نیروهای پلیس در این حادثه جان باختند، یادآور شد: منطقه ۱۹ جنوبی و دارای ظرفیت‌های بی‌شمار است و با توجه به وجود شهر فرودگاهی و شهر آفتاب و اثرگذاری آن بر مباحث کلان اقتصادی و خدماتی، این منطقه بسیار مهم است اما متاسفانه از خدمات اولیه محروم است.
فرهادی تأکید کرد: تمام تخلفات ساختمانی و نابسامانی‌های برخی مشاغل مستقر در محل همچون ضایعات‌فروشان و کلونی‌ها و مافیای فساد در ساخت و ساز متاسفانه در زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد. در واقع در ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت منطقه تمام تخلفات در ۴۰۰ هکتار موقوفه رخ می‌دهد و در هزار و ۷۰۰ هکتار باقیمانده تخلفات اینچنینی نداریم که موضوعی حائز اهمیت است و به ۱۵۰ سال قبل که موقوفه شکل گرفته و در اختیار کشاورزان بوده، بازمی‌گردد. بتدریج با مهاجرت‌های شکل گرفته از پیش از انقلاب، این محدوده از حالت روستایی خود خارج شد و به سمت شهر شدن پیش رفت. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ساخت و سازها غیرمجاز و تصرفی هستند، گفت: در این اراضی اقدامات غیرمجاز انجام می‌شود که منجر به آلودگی و آسیب‌های اجتماعی شده است و در فضاهای داخل بافت‌ها، تمام اراضی را دیوارکشی کردند و در چند عملیات با حضور نیروی انتظامی و یگان حفاظت با این ساخت و سازها برخورد شد و سوله‌سازی و تجاری‌سازی را نیز مورد برخورد قرار دادیم و زمین‌های باز را پس گرفتیم. وی افزود: ما کلاهخود، سپر و لباس‌های خاص برای نیروها تهیه کرده بودیم، چرا که برخوردها به میدان جنگ تبدیل شده بود. در آخرین عملیات که ۴۰ روز پیش بود، برای اینکه امنیت محدوده را تأمین کنیم ۲ هزار نیروی انتظامی محدوده را محاصره کردند و یک ساعت و نیم درگیری ایجاد و ۲۰۰ نفر بازداشت شدند تا در وضعیت امن، تخریب آغاز شود.
* کفن‌پوشان اجاره‌ای مانع از اجرای حکم قضایی شدند
وی افزود: تأکید ویژه سردار رادان و شهردار تهران بر این بود که موضوع بسیار مهم است و اگر این اتفاق بیفتد شاید نتوان بسیاری از مسائل را در تهران مدیریت کرد، لذا ما این ۲ هزار نیرو را به کار گرفتیم و در عین حال افراد اجاره‌ای توسط سودجویان با کفن در محل حضور یافتند و سنگ‌پرانی کردند. بخش دیگری نیز مردم بودند که به صورت ناآگاهانه در کنار سودجویان حضور می‌یافتند. وقتی انشعابات متصل می‌شود، مردم تصور می‌کنند که اگر غیرمجاز باشد انشعابی وجود نخواهد داشت. شهردار منطقه ۱۹ با بیان اینکه صرفا به ما گفتند از مواد ترمیت برای تخریب سازه‌های فلزی استفاده شود که هیچ صدایی ندارد، گفت: عده‌ای افراد به صورت اجاره‌ای در محل مستقر شده بودند و تشخیص فرمانده این بود که به محله کناری برویم و آنجا چون خلوت بود و سکونتی وجود نداشت، ترمیت‌گذاری را در ساختمان‌هایی که قابلیت داشتند انجام دادند تا پایه‌ها ذوب و ساختمان‌ها تخریب شوند.
وی افزود: تعدادی از این ساختمان‌ها ناایمن و متروپل‌های آینده تهران خواهند بود که جان تعداد زیادی از مردم را خواهد گرفت؛ ما به دنبال مظلوم‌نمایی نیستیم و علت اینکه چرا با ساخت آن برخورد نشد را اعلام کردیم. فرهادی با بیان اینکه محور عملیات، محور گل‌ها بود، یادآور شد: ۲ طرف این ۲ کوچه ۶ متری یک ساختمان بتنی بود و پایین‌تر فضای خالی وجود داشت و پایه‌های این ساختمان را زدند که اگر لرزه‌ای اتفاق افتاد، به سمت قطعه خالی باشد و به دیگر ساختمان‌ها آسیب وارد نشود. 4 ساختمان فلزی دیگر در فضای خالی قرار داشت. پایین‌دست این ساختمان، ساختمان‌های خالی بود و به همین دلیل این ساختمان را تخریب کردیم و ضربه‌ای به ساختمان مجاور وارد شد و 4 ساختمان بعدی تحت تاثیر قرار گرفت و چون ساختمان ۹ طبقه بود، از تعادل خارج شد و ستون پیچید و چون فاصله از محل زیاد بود، عده‌ای از همکاران نشسته و در حال استراحت بودند.
* سازندگان غیرمجاز با تفنگ و قداره ساختمان می‌سازند
رئیس شورای شهر تهران به ساخت و سازهای غیرقانونی در شهر اشاره کرد و گفت: افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی می‌کنند، مافیا هستند و با قداره و تفنگ می‌آیند. مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر به بحث ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت:‌ باید هماهنگی‌های منسجمی شکل گیرد. ما با آقای منتظری هماهنگی کرده بودیم که ماموران شهرداری از طریق قوه‌قضائیه حکم گرفته و اقدام به تخریب کنند. چمران اضافه کرد: برای من همیشه این سوال است که چرا باید عده‌ای تخلف کنند و بعد به ماده 100 بروند یا نروند! سپس ما حکم قضایی بگیریم و آن ملک غیرقانونی را تخریب کنیم. شهرداری که نمی‌تواند حکم دهد، باید از مراجع ذی‌صلاح  حکم دریافت کند و ما بعد از طی این مراحل به جای اول بازمی‌گردیم؛ یعنی تخریب! از ابتدا نباید اجازه ساخت و ساز غیرقانونی دهیم. وی گفت: ما به دنبال هماهنگی هستیم و امیدواریم یک بار برای همیشه این هماهنگی ایجاد شود. ببینید! این حوادث فقط در منطقه 19 رخ نمی‌دهد؛ ما در گلابدره هم ساختمان‌های ناایمن داریم و در خاک‌سفید نیز همین‌طور است و هر روز یک طبقه اضافه می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوعات قابل پیگیری است، گفت: ما باید قبل از شروع کار، پیشگیری کنیم. ابتدا باید نیروهای شهرداری تسلط خوبی داشته باشند تا از اتفاقات سریع مطلع شوند. افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی می‌کنند مافیا هستند و با قداره و تفنگ می‌آیند و ساختمان می‌سازند، با 4 نفر کارگر که این کار را نمی‌کنند. وقتی آنها با چنین تدارکاتی می‌آیند، شهرداری هم در این شرایط با پلیس برای تخریب هماهنگی می‌کند. برای حادثه خلازیر شهرداری پیمانکار گرفته بود اما برای ساختمان‌های قبلی خودش اقدام به تخریب کرده بود.

Page Generated in 0/0059 sec