printlogo


کد خبر: 265720تاریخ: 1402/5/18 00:00
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: ظرفیت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تهران وجود دارد
بازآفرینی شهری در پایتخت
امکان نوسازی ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده تهران با بسته تشویقی ۱۹ بندی و تسهیلات

گروه اقتصادی: اهتمام وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن به ‌گونه‌ای است که باعث شده تمام ظرفیت‌های پنهان و آشکار استان‌ها در راستای این موضوع مهم به‌کار گرفته شود. از این رو ساخت واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده یکی از همان ظرفیت‌هاست که می‌تواند بستر ساخت یک میلیون مسکن در سال را فراهم آورد.
در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از امکان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر مشارکت‌کنندگان یا صاحبان ملک یا سازندگان می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند.
حسین جنتی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهر تهران ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته شامل محدوده بافت‌های تاریخی نیز هست.
وی اضافه کرد: متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده 5 واحد مسکونی است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده تهران امکان تولید یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد، به همین منظور باید تمام مدیران شهری، انبوه‌سازان، صنعتی‌سازان و سازندگان متبحر در بافت‌های فرسوده از تسهیلات ۱۹‌بندی مشوقانه بافت‌های فرسوده استفاده کنند.
جنتی در ادامه گفت: شهرداری تهران نیز نهایت تخفیف را به جهت گرفتن پروانه در بافت اعمال کند تا دولت بتواند ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن را به درستی در بافت فرسوده هدایت کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشارکت‌کنندگان یا صاحبان ملک یا سازندگان می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند تا چهره شهر زیبا و تازه شود و ایمنی و امنیت زندگی در شهر تهران افزایش یابد. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به مسکن، بیان کرد: تجربه ورود بخش خصوصی به حوزه مسکن تجربه برد برای متقاضی و سرمایه‌گذار است و سبب می‌شود تمام ظرفیت‌های قانونی جهش تولید مسکن فعال شود.
* 9 درصد بافت تهران فرسوده است
بررسی‌ها حاکی از آن است که 9 درصد تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و در مجموع 74 هزار هکتار از این نوع بافت در این شهر وجود دارد که قابلیت نوسازی دارد. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی که تمام تلاش خود را برای ساخت مسکن به‌کار گرفته است، با اعمال بسته‌ تشویقی سعی بر جذب سازندگان دارد.
در همین راستا مدیرعامل بازآفرینی شهری کشور ضمن بیان اینکه بسته تشویقی راه و شهرسازی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی تنظیم شده است، ابراز کرد: سامانه ستاد ملی مسکن آغاز به‌کار کرده که طبق آمارها ۱۱۴ هزار مورد پروانه ساخت و نوسازی نیز در آن صادر شده است.
محمد آیینی با بیان اینکه در ۶۷ شهر کشور بالغ بر 5 هزار واحد مسکونی ساخته شده که استان‌های تهران و اردبیل و همدان با بیشترین تعداد خانه‌های نوسازی شده در صدر قرار دارند، ابراز کرد: نوسازی‌ها با تراکم بالا صورت نمی‌گیرد و بیش از ۵۰ درصد خانه‌ها حداکثر ۱۰ واحدی هستند تا مقوله رفاه مردم هم در نظر گرفته شود.
مدیرعامل بازآفرینی شهری کشور با بیان اینکه افرادی هستند که نمی‌خواهند در مجتمع زندگی کنند، گفت: این قبیل افراد می‌توانند واحد خود را با واحدهای آماده یا زمین با ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند.
* رشد ۱۵ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۰ هزار و ۷۸۸ پروانه ساخت و در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۰ هزار و ۴۸۵ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ثبت شده که به لحاظ تعداد پروانه ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
محمد آیینی با اشاره به اینکه شهرداری کلانشهرها با ایجاد سازمان‌های عمران و بازآفرینی فضاهای شهری در حوزه بازآفرینی شهری پیش‌قدم هستند، بیان کرد: از فرمانداران و استانداران انتظار می‌رود با فراهم ‌کردن بسترها و حمایت‌های لازم، کار را برای شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری تسهیل‌ کنند.
وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی درصددند با بسترسازی مناسب و حمایت‌های لازم، ریل‌گذاری مناسبی برای شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری ایجاد کنند، تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها با همفکری و همیاری خوب دو بال غیرکالبدی و کالبدی در حوزه بازآفرینی شهری هستند که با سیاست‌گذاری مناسب تلاش دارند کیفیت زندگی ساکنان در بافت‌های ناکارآمد شهری افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مباحث نظری در حوزه بازآفرینی شهری بسیار مهم است، گفت: هدف اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری این است که سقف‌های لرزان‌ در بافت‌های فرسوده برچیده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره رسیدگی و نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان‌کرد: در آخرین نشست شورای عالی مسکن‌، رئیس‌جمهور عنوان کرد کاری که در نوسازی بافت‌های فرسوده شروع شده با قوت ادامه یابد.
آیینی با بیان اینکه از شهرداری‌ها انتظار داریم پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده را به صورت روزانه ثبت کنند، با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۲ در حوزه بازآفرینی شهری باید جهش اتفاق بیفتد، گفت: دکتر بذرپاش، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده وقوف دارد و حوزه بازآفرینی شهری را بهترین و سریع‌ترین روش تولید مسکن اعلام کرده است.
رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است، گفت: اجرای بسته تشویقی شهرسازانه هیچ پیش‌شرطی ندارد و عدم اجرای آن توسط برخی شهرداری‌ها باعث تهدید جان انسان‌ها در بافت‌های فرسوده می‌شود.
آیینی با یادآوری اینکه در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که اگر نوسازی نشوند، جان ۱۰ میلیون نفر از هموطن‌مان به خطر می‌افتد، بیان کرد: ۷۰ درصد مشوق‌های بافت‌های فرسوده شهری منوط به اجرای بسته تشویقی ۱۹‌بندی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است.
* تلاش برای رفع موانع نوسازی در بافت‌های فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه رئیس‌جمهور به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده توجه خاص دارند، بیان کرد: هم‌اکنون تمامی استانداران، فرمانداران، شهرداران و ادارات کل راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری پای کار آمده‌اند و درصددیم تمام موانع و مشکلات را از سر راه شهرداران برداریم.
آیینی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۴۰۰ محله فرسوده در دستور کار برنامه بازآفرینی شهری قرار گرفته است، تصریح‌کرد: انجام برنامه‌های بازآفرینی با این حجم گستردگی در محله‌های فرسوده کشور نیازمند ۱۰۰ هزار گروه جهادی است. در همین راستا در سطح کشوری، تفاهم‌نامه‌هایی با گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی، دانشگاه‌ها و... مبادله شده است تا تحت نظر شهرداری آموزش‌های لازم را فرا گرفته و سپس در محلات فعالیت داشته باشند.
* افزایش ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده
بر همین اساس مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز درباره نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران بیان کرد: تلاش می‌کنیم در نوسازی بافت فرسوده، تکلیفی را که شورای شهر برای شهرداری تعیین کرده است، عملیاتی کنیم.
مهدی هدایت درباره تحقق برنامه این سازمان برای نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: تکلیف ما در سال جاری 3 درصد تعیین شده که برنامه ما تحقق این تکلیف است.
وی با بیان اینکه سال گذشته نوسازی در بافت به 1.5 درصد رسید، یادآور شد: ما در تلاش هستیم نوسازی در بافت به میزان 2 برابر سال گذشته افزایش یابد. تمام مناطق بافت فرسوده در اولویت نوسازی هستند و منطقه ویژه‌ای به عنوان اولویت اول در نظر گرفته نشده است. 

Page Generated in 0/0060 sec