printlogo


کد خبر: 265725تاریخ: 1402/5/18 00:00
فایننشال‌تایمز: دولت انگلیس در موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دوپاره شده است
نگران از تلافی ایران

گروه سیاسی: دولت انگلیس در موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دوپاره شده است. این خبری بود که روزنامه مطرح انگلیسی فایننشال‌تایمز اعلام کرد.
در همین رابطه روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت تنش‌ و اختلافات بین سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس و جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور بر سر قرار دادن یا قرار ندادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی بالا گرفته است. براورمن درباره برخی گزارش‌های اطلاعاتی ابراز نگرانی کرد که در آنها ادعا شده است عوامل ایرانی در تلاش هستند اعضای گروه‌های مجرمانه را برای هدف قرار دادن مخالفان حکومت جذب کنند و به دنبال افزایش فعالیت‌های‌شان در انگلیس هستند.
همچنین روزنامه تلگراف گزارش داد سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس در اظهاراتی علیه سپاه پاسداران ایران، آن را «بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی انگلیس» خواند.
براورمن در اظهارنظری علیه سپاه پاسداران مدعی شد: «تهدید ایران بیشتر از هر چیزی ما را نگران می‌کند. این مساله بزرگی است، چرا که خصومت آنها و خواسته‌های‌شان رو به افزایش است. آنها نسبت به هر کسی که رژیم‌شان را به چالش بکشد، بسیار حالت تدافعی دارند و می‌خواهند آن را در هم بشکنند. تحریکات آنها رو به افزایش است».
بنا بر گزارش فایننشال‌تایمز، براورمن در ادعایی بی‌اساس اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران در حال نقشه کشیدن برای آسیب رساندن به شخصیت‌های برجسته یهودی حاضر در انگلیس است و از همین رو باید نام سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد؛ اگرچه اظهارات براورمن در حد ادعای بی‌اساس باقی مانده و هیچ سندی در این رابطه منتشر نشده است.
در مقابل وزیر کشور انگلیس، وزیر خارجه این کشور قرار گرفته که برخلاف نظر براورمن، معتقد است قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی برای انگلیس گران تمام خواهد شد. فایننشال‌تایمز در این باره گزارش داد در حالی که براورمن این ادعاها را درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران مطرح می‌کند، کلورلی با نگرانی از اینکه چنین اقدامی نتیجه معکوس داشته و با پیامدهایی همراه باشد، در برابر این تصمیم مقاومت می‌کند.
فایننشال‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به عضویت انگلیس در توافق هسته‌ای غرب با ایران، نوشت چنین اقدامی (قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی) نه تنها آورده‌ای برای انگلیس ندارد که حتی باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت احیای توافقات هسته‌ای می‌شود. این روزنامه با اشاره به اینکه انگلیس یکی از کشورهای عضو توافق هسته‌ای است، نوشت: چنین اقدامی باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت از سر‌گیری مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای می‌شود.
* نگرانی انگلیس چیست؟
از آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی نظامی رسمی ایران شناخته می‌شود، قرار دادن این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس یا اروپا، عواقب بدی خواهد داشت، چرا که چنین اقدامی می‌تواند به منزله اعلان جنگ به ایران باشد و به همین دلیل است که وزیر خارجه انگلیس بشدت با نظر وزیر کشور این کشور مخالف است. مقامات ایران نیز بارها نسبت به چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده و اعلام کرده‌اند هرگونه اقدامی علیه سپاه پاسداران را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.
پیش از این گروه‌های ضدایرانی خارج‌نشین تمام تلاش خود را برای اقناع اروپایی‌ها از جمله انگلیس به کار بستند تا نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد. با این حال به دلیل هشدارهای ایران و عواقب خطرناکی که می‌تواند در انتظار کشورهای اروپایی باشد، اتحادیه اروپایی توجهی به دست و پا زدن‌های اپوزیسیون ایرانی نداشته است. چنانکه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی چند ماه قبل و در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در این باره گفته بود: «نمی‌توانیم بگوییم چون از شما خوش‌مان نمی‌آید، تروریست می‌خوانیم‌تان». بورل همچنین اسفندماه سال قبل و در واکنش به تقاضای جریان ضدایرانی خارج‌نشین اظهار کرده بود: این صداها قوانین ما را تغییر نمی‌دهند و اتحادیه اروپایی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد.
***
«اسرائیل هیوم»: ایران از بازدارندگی هسته‌ای بدون بمب اتم برخوردار است
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» با اذعان به اینکه ایران «بازدارندگی هسته‌ای را بدون داشتن بمب هسته‌ای نشان می‌دهد»، تاکید کرد هیچ عاملی مانع اراده ایرانی‌ها نیست.
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» سه‌شنبه، هشتم آگوست در گزارشی تاکید کرد «امنیت ملی اسرائیل در جهتی منفی و خطرناک قرار دارد». طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این روزنامه در ادامه نوشت: وضعیت امروز درباره برنامه هسته‌ای ایران، خطرناک‌ترین وضعیتی است که اسرائیل با آن مواجه شده است. «تامیر هیمن»، مدیر موسسه تحقیقات امنیت داخلی این رژیم و رئیس سابق «امان»، به اسرائیل هیوم گفت: «هیچ چیز ایرانی‌ها را محدود نمی‌کند، مگر اراده آنها. در واقع آنها بازدارندگی هسته‌ای را بدون داشتن بمب هسته‌ای منعکس می‌کنند».
وی در ادامه گفت‌وگو با این رسانه صهیونیستی گریزی هم به جنبش حزب‌الله لبنان، مشکل بزرگ صهیونیست‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی‌ زد و تصریح کرد: «هم‌اکنون حزب‌الله در وضعیت افزایش اعتماد به نفس قرار دارد». به گفته وی، این وضعیت در شرایطی است که «انفجاری‌ترین عرصه همچنان میدان فلسطین است، زیرا اوضاع در آنجا انفجاری است‌. این علاوه بر شکاف اخیر اسرائیل است که عمیقا در نهادهای امنیتی و نظامی نفوذ کرد».

 


Page Generated in 0/0053 sec