printlogo


کد خبر: 265726تاریخ: 1402/5/18 00:00
اخبار

دیدار قالیباف و رئیس مجلس ویتنام
روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با وونگ دین هوئه، رئیس مجلس ملی ویتنام و هیات همراه دیدار کرد. قالیباف  در نشست دوجانبه هیات‌های ایران و ویتنام که در بهارستان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این هیات در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دوجانبه ایران ویتنام گفت: روابط دوستانه خوبی میان ۲ کشور و روسای جمهور برقرار است و در سال‌های اخیر، روابط پارلمانی توانسته است آن را توسعه دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی توجه ویژه به آسیای شرقی را اولویت سیاست خارجی کشور دانست و گفت: دیپلماسی پارلمانی میان ایران و ویتنام می‌تواند به ابزاری برای تقویت روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.
رئیس مجلس ملی ویتنام نیز با بیان اینکه تهران و هانوی سابقه ۵۰ سال ارتباط با یکدیگر را دارند و هیچ مانعی برای تقویت همکاری بین ۲ کشور وجود ندارد، گفت: ویتنام برای نقش مهم ایران در منطقه اهمیت بسیاری قائل است. وونگ دین هوئه همچنین با بیان اینکه ایران دوست دیرینه ویتنام است، تصریح کرد: امید است در این سفر بتوانیم زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را گسترش و توسعه دهیم.
***
بیانیه نمایندگان مجلس درباره انصراف از استیضاح وزیر کشور
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین و امضای بیانیه‌ای، خواستار انصراف استیضاح‌کنندگان وزیر کشور از طرح خود شدند.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: قوای سه‌گانه باید همدلی و همکاری کنند، اگر این ۳ قوه به طور کامل با هم همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد. «مقام معظم رهبری»
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا‌کنندگان این بیانیه ضمن ابراز تاسف از نامه معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات که موجب برخی ناملایمات فی‌مابین مجلس و دولت گردید و با قدردانی از رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و هیات‌رئیسه محترم مجلس که از حقوق نمایندگان دفاع و صیانت کرده‌اند، با عنایت به اینکه وزیر کشور با صدور بخشنامه جدید اشتباهات و اشکالات پیش‌آمده را اصلاح کردند و با توجه به آغاز ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ضرورت برگزاری انتخابات باشکوه و با مشارکت بالا و به جهت ثبات در مدیریت برای برنامه‌ریزی دقیق و درست برای این امر خطیر، از همکاران عزیز که به جهت صیانت از اصول قانون اساسی در پی صدور نامه مذکور به دنبال استیضاح وزیر کشور بوده‌اند، درخواست داریم از استیضاح وزیر کشور منصرف شده و چنانچه اصرار بر این امر را دارند به بعد از انتخابات موکول کنند.
قطعا وحدت، همدلی و همراهی قوای سه‌گانه با رعایت اصل تفکیک قوا موجب حل بهتر مشکلات مردم عزیز و رضایت مقام معظم رهبری و یأس و ناامیدی دشمنان ملت ایران می‌باشد.
***
وزیر دادگستری از مجلس کارت زرد گرفت
نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر دادگستری به سوال نماینده شازند قانع نشدند و به این ترتیب امین‌حسین رحیمی از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.
در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، سوال محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند از امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری مطرح شد و پس از توضیحات وزیر، نمایندگان با 80 رای موافق، 140 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 238 رای، توضیحات وزیر را قانع‌کننده ندانستند و به این ترتیب، وزیر دادگستری از مجلس، کارت زرد گرفت. محمود احمدی‌بیغش در جلسه علنی روز گذشته در سوالی از رحیمی وزیر دادگستری، دخالت در روند رسیدگی به پرونده قضایی را مغایر با اصل ۱۶۸ قانون اساسی دانست و در توضیح سوال خود خطاب به وزیر دادگستری گفت: چه کسانی در پشت صحنه، دفاع علنی از جریانی کردند که دارای ابعاد پنهان زیادی در ایجاد رانت و به تله انداختن مومنان به روش‌های زننده و باطل هستند. آیا شأن وزارت و اختیارات تعریف‌شده در قانون اساسی و اساسنامه وزارت دادگستری به وزیر اجاره ‌ورود به چنین موضوعات ابهام‌برانگیزی را می‌دهد؟ احمدی‌بیغش خاطرنشان کرد که اظهارنظر مقامات باید به گونه‌ای باشد که دستاویز و مجوزی برای استمرار خطا و غلط واضح برای خطاکاران جسور و گستاخ نشود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین مدعی شد: طبق اعلام قوه‌قضائیه، فردی شروع به قتل عمد کرده، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رشوه داده و ضرب و جرح داشته، بعد  چنین فردی ضمانت شده؛ وزیر دادگستری به این موارد پاسخ دهد.
***
رئیس سازمان انرژی اتمی: 
ایران به مشتقات آب سنگین دست یافت
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد مشتقات آب سنگین از به‌روزترین دستاوردهایی است که ایران به تازگی به آن دست یافته است و قابلیت صادرات دارد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: خبر جدیدی که می‌خواهم تقدیم ملت عزیز ایران کنم آن است که ما ترکیبی از لیزر و فناوری زیستی را با کاری که روی مشتقات آب سنگین برای داروهای دوتره داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از به‌روزترین جهت‌گیری‌ها و اقداماتی است که در بخش آزمایشگاهی آغاز شده و امید ایجاد کرده است که ما این را به صورت گسترده گسترش بدهیم. وی افزود: نکته مهم این بخش بحث مشتقات آب سنگین است. مشتقات آب سنگین به‌روزترین دستاوردی است که کشورهای پیشرفته در تراز آن قرار دادند که تعداد آنها محدود است. اسلامی خاطرنشان کرد: ما اکنون می‌توانیم این موضوع را گسترش دهیم و به کشورهایی که متقاضی آن هستند صادر کنیم.

Page Generated in 0/0056 sec