printlogo


کد خبر: 265818تاریخ: 1402/5/21 00:00
اخبار

صادرات ایران به عراق امسال به رکورد 12 میلیارد دلار می‌رسد
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به افزایش صادرات ایران به این کشور گفت: با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود صادرات ایران به عراق امسال رکورد 12 میلیارد  دلار را ثبت کند. سیدحمید حسینی درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق گفت: اگرچه ارزش صادرات در 4 ماه امسال در مقایسه با سال قبل 7.97 درصد کاهش یافته ولی صادرات ما به عراق افزایش داشته است. عضو هیات‌رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به افزایش 529 میلیون دلاری صادرات ایران به عراق  افزود: صادرات به عراق سال گذشته 2 میلیارد و 398 میلیون دلار بود که امسال به رقم 2 میلیارد و 927 میلیون دلار رسیده است. وی بیان داشت: با توجه به اینکه دولت عراق بودجه خود را تصویب و ابلاغ کرده و پروژه‌های زیادی در عراق آغاز شده است،همچنین با توجه به وضعیت موجود و افزایش صادرات ما به کشور عراق پیش‌بینی می‌شود امسال رکورد صادرات 12 میلیارد دلاری به عراق را داشته باشیم. این گزارش می‌افزاید: بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، حجم تجارت غیرنفتی در 4 ماه اول سال جاری 35.5 میلیارد دلار شد. صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با 7.97 درصد کاهش به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید. میزان وزنی کالاهای صادرشده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که 28.56 درصد افزایش داشته است. در 4 ماهه ابتدای امسال، چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده است. در این مدت ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است. طی 4 ماه گذشته امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده‌اند. در چهار ماه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.74 درصد کاهش داشته است.
***
برگزاری پنجمین دوره مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان
سرپرست شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت گفت: پنجمین دوره مذاکرات تجارت آزاد میان ایران و پاکستان شهریور امسال برگزار خواهد شد. هادی طالبیان‌مقدم گفت: پاکستان با داشتن حدود  هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورمان دارای اهمیت بسزایی برای ماست. طالبیان‌مقدم در ادامه افزود: رویکرد دولت سیزدهم توجه به تجارت با آسیا بویژه کشور‌های همسایه است که در سیاست‌ها و رفتار دولت می‌توان مشاهده کرد. وی با اشاره به سفر وزیر خارجه به پاکستان گفت: در پایان مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، سند برنامه راهبردی همکار‌ی‌های تجاری 5 ساله بین 2 کشور برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ امضا شد. بر اساس این سند، روابط تجاری  ایران و پاکستان می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. سرپرست شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت درباره تجارت ترجیحی 2 کشور بیان کرد: توافق تجارت ترجیحی ایران و پاکستان از سال ۱۳۸۵ برقرار شده ولی در فهرست کالا‌ها مشکلات و ابهاماتی وجود داشت که سال گذشته این مشکلات شناسایی و رفع شد. طالبیان‌مقدم با اشاره به مذاکرات ایران و پاکستان درباره تجارت آزاد نیز گفت: پنجمین دوره مذاکرات تجارت آزاد میان 2 کشور شهریور امسال برگزار خواهد شد. قبل از این مذاکرات و نشست‌هایی بین دو طرف برای رسیدن به نتیجه مشخص در مورد ردیف کالا‌ها و... انجام شده است. وی با اشاره به تمایل پاکستان برای تهاتر کالا با ایران گفت: در سال‌های گذشته تهاتر کالا بین تجار و بازرگانان 2 کشور به صورت سنتی و در حجم بسیار پایین انجام می‌شد ولی در حال حاضر دولت در تلاش است با ایجاد زیرساخت‌های لازم  از بخش خصوصی برای تهاتر کالا حمایت کند. تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۱، به 2 میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار رسید. سهم صادرات کالا‌های کشورمان به پاکستان بیش از 3 میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰  رشد ۲۰ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش داشته است.
***
پاداش ۲۳ میلیارد تومانی مدیریت مصرف برای مشترکان برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ضمن قدردانی از مشارکت مشترکان این شرکت در شهرستان‌های استان تهران در طرح‌های پیک‌سایی، به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای همکاران خود از ابتدای خردادماه امسال تا 19 مرداد پرداخت و گفت: در شهرستان‌های استان تهران بیشترین مصرف انرژی در رتبه نخست با 36 درصد مربوط به بخش صنعتی و در جایگاه دوم با 28 درصد مربوط به بخش خانگی است و با توجه به اهمیت برق پایدار در تضمین رفاه اجتماعی آحاد مشترکان، برنامه‌ریزی برای برق‌رسانی مستمر به مشترکان تعرفه خانگی در اولویت این شرکت قرار دارد. قاسم شهابی ارزش ریالی پاداش‌های منظورشده برای مشترکان شهرستان‌های استان تهران را بالغ بر 23 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای خرداد امسال تا 19 مردادماه، 2 میلیون و 391 هزارو 985 قبض برای مشترکان این شرکت صادر شده که از این تعداد 533 هزارو 882  قبض، مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی برق شدند. وی با اشاره به تفاوت معنادار میزان مصرف انرژی برق در دوره اوج مصرف در قیاس با سایر ایام سال تصریح کرد: در شرکت توزیع نیروی برق استان تهران علاوه بر رشد طبیعی سالانه مصرف که حدود 7 درصد است، استفاده از وسایل سرمایشی نیز عاملی مهم در افزایش میزان مصرف در تابستان به شمار می‌رود و امسال افزایش میانگین دمای هوا این مشکل را تشدید کرده است. 

Page Generated in 0/0062 sec