printlogo


کد خبر: 265825تاریخ: 1402/5/21 00:00
شمار کشته‌شدگان آتش‌سوزی جنگل‌ها در هاوایی به ۵۳ نفر رسید
جهنم هاوایی

شمار کشته‌شدگان ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در جزیره «مائوی» هاوایی در ایالات‌متحده به ۵۳ نفر افزایش یافت و این حادثه به مرگبارترین فاجعه از زمان پیوستن این ایالت به آمریکا تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آتش‌سوزی جنگل‌ها در ساحل غربی جزیره مائوی از سه‌شنبه شروع شد و وزش باد شدید به آن دامن زد. این آتش‌سوزی شهر «لاهاینا» را محاصره کرده و برخی از مردم در خیابان‌ها گرفتار شده و برخی دیگر نیز خود را به آب‌های اقیانوس انداختند.
تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از این آتش‌سوزی، توده‌ای عظیم از آتش ویرانگر را نشان می‌دهد که خانه‌ها، خودروها و جنگل‌ها را به تلی از خاکستر بدل کرده است. فرمانده گارد ساحلی آمریکا به سی.ان.ان گفت به نظر می‌رسد حدود 100 نفر برای فرار از آتش خود را به اقیانوس انداخته باشند. جاش گرین فرماندار هاوایی با اشاره به حادثه‌ای که یک سال بعد از پیوستن این ایالت به آمریکا رخ داد، گفت: سال ۱۹۶۰ وقتی یک موج بزرگ جزیره بیگ را فراگرفت ۶۱ نفر کشته شدند. این بار احتمال دارد شمار کشته‌شدگان افزایش شدیدی داشته باشد و از آمار آن سال فراتر رود.
مقام‌های مائوی پنجشنبه به وقت محلی تایید کردند تاکنون ۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و آتش‌نشان‌ها همچنان در تلاش هستند آتش را مهار کنند. فرماندار هاوایی نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد از شهر لاهاینا از بین رفته است، افزود: گویی یک بمب به این شهر اصابت کرده است. 
جاش گرین، فرماندار هاوایی افزایش تعداد کشته‌ها را محتمل دانسته است. به گفته فرماندار هاوایی، وسعت تخریب در شهر تاریخی لاهاینا شوکه‌کننده است، چنانکه گویی یک بمب منفجر شده است. او این آتش‌سوزی را بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا توصیف کرد که خسارت مادی ناشی از آن بالغ بر میلیاردها دلار است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه آتش‌سوزی جنگل‌ها در هاوایی را یک «فاجعه بزرگ» خواند و فرمان ارائه کمک‌های فدرال را صادر کرد.
شهر توریستی لاهاینا که در ساحل غربی جزیره مائویی قرار دارد، بشدت درگیر آتش‌سوزی است. جزیره مائوئی یکی از جزیره‌های متعلق به گروه هشت‌گانه ایالت هاوایی آمریکا واقع در اقیانوس آرام است. نیویورک‌تایمز گزارش داد تمام بلوک‌های آپارتمانی در آتش سوخته‌اند. گفته می‌شود برق بیش از ۱۰هزار واحد در مائویی قطع شده است. مقامات محلی از خروج حدود ۱۱ هزار نفر در روز چهارشنبه و حداقل ۱۵۰۰ نفر در روز پنجشنبه از این جزیره خبر دادند. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، برخی ساکنان مقامات را متهم می‌کنند که به موقع دستور تخلیه لاهینا را نداده‌اند. حتی برخی شهروندان اعلام کرده‌اند که پیام تخلیه را دریافت نکرده‌اند. آتش‌نشانی می‌گوید شعله‌های آتش به سرعت گسترش یافته است، به طوری که نمی‌توان به موقع پیام‌های تخلیه را صادر کرد. آتش‌سوزی از روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد (۸ آگوست) شروع شد و تندبادها با سرعت تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، آن را گسترش دادند.

Page Generated in 0/0058 sec