printlogo


کد خبر: 265838تاریخ: 1402/5/22 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با حجت‌الله ناظری،کارگردان نمایش «قهرمان کوچک» درباره شهادت حضرت علی‌اصغر‌(ع)
روضه‌ای برای بچه‌های‌مان

گروه فرهنگ و هنر: اجرای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز شده است؛ نمایشی که بر لزوم احیای نمایش عروسکی عاشورایی و نقش آن در پویایی آینده فرهنگ عاشورایی تاکید دارد. نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» به همت حوزه هنری کودک و نوجوان تولید شده است. بنا به گفته مسؤولان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ۲ ماه پیش صحبت‌های نهایی برای تولید این نمایش با حجت‌الله ناظری به عنوان کارگردان اثر انجام شد. با توجه به اینکه این نمایش پیش از این به قلم انوش معظمی و کارگردانی حجت‌الله ناظری اجرا شده بود، تصمیم گرفته شد این‌ بار با همفکری این دو هنرمند، نمایش «قهرمان کوچک» با نگاهی جدید، عروسک‌هایی به‌روزشده و بازنویسی تازه، جان دوباره‌ای بگیرد و روی صحنه برود. حجت‌الله ناظری،کارگردان نمایش «قهرمان کوچک» در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به جزئیات شکل‌گیری این اثر گفت: نمایش «قهرمان کوچک» از ۲۰ تا ۳۰ مرداد مصادف با ۲۴ محرم تا اول صفر در تماشاخانه مهر حوزه هنری، ساعت ۲۰ به اجرا در می‌آید. نویسنده این نمایش انوش معظمی و کارگردانی آن بر عهده حجت‌الله ناظری است. همواره اجرای نمایش برای کودکان بسیار دشوار است تا جایی که به نظر من هر کارگردان حوزه کودک و نوجوان باید در اجراهای اولیه با نمایش بزرگسال شروع کند و بعد که پخته‌تر شد، دست به کارگردانی نمایش کودک و نوجوان بزند. از سویی تولید نمایش مذهبی بسیار خطیرتر، حساس‌تر و دشوارتر از نمایش‌های غیرمذهبی برای کودکان است، زیرا ما سنگ بنای یک موضوع اعتقادی - دینی را در ذهن کودکان می‌کاریم. گروه مکتب از ۲۰ سال پیش تاکنون نمایش‌های عاشورایی زیادی را به اجرا برده و تاکنون توانسته است تعداد محدودی کارگردان و نویسنده را نیز در عرصه نمایش‌های مذهبی کودک و نوجوان به جامعه معرفی کند اما مساله اصلی این است که تاکنون حمایت لازم از نمایش‌های مذهبی کودک و نوجوان به عمل نیامده است و متاسفانه انگشت‌شماری از مدیران عرصه فرهنگ و هنر از نمایش‌های مذهبی کودک و نوجوان به صورت بایسته و شایسته حمایت مالی و معنوی کرده‌اند و این باعث شده این‌گونه بسیار جذاب و مناسب برای نهادینه کردن موضوعات اعتقادی برای کودکان و نوجوانان همواره مغفول بماند.
وی افزود: محوریت قصه «قهرمان کوچک» درباره ناجوانمردی اشقیا در شهادت طفل 6 ماهه امام حسین(ع) حضرت علی‌اصغر(ع) است. در این نمایش زبان کودکانه و متناسب با کودکان است به همین علت قسمت اعظم این نمایش از دیالوگ‌های شعری تشکیل شده است. با توجه به موضوع نمایش و هماهنگی آن با شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، قرار بر این است که امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین به ۲ زبان فارسی و عربی اجرا شود. اگر کمی دقت کنیم همه ما از زمان کودکی با فرهنگ عاشورایی آشنا شده‌ایم. زمانی که خانواده‌ها بچه‌های خود را به تکایا و دسته‌های عزاداری می‌برند، آشنایی با فرهنگ حسینی در بین کودکان و نوجوان حاصل می‌شود، حال زمانی که این اتفاق بر اساس یک نمایش مذهبی که متناسب با سن و ذهن کودکان است شکل می‌گیرد، کودکان بر اساس علقه‌های درونی خود جذب موضوعات اعتقادی و دینی می‌شوند و این کار خانواده‌ها را در نزدیکی ذهن کودکان به سیره‌ ائمه و فرهنگ عاشورایی راحت‌تر می‌کند.
نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی افشین ناظری از ۲۰ تا ۳۰ مرداد هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه روی صحنه است. این نمایش نذر فرهنگی بوده و تماشای آن رایگان است اما به منظور رفاه حال علاقه‌مندان و نظم‌بخشی در میزان ظرفیت‌های تماشاخانه لازم است جهت هماهنگی و رزرو بلیت با شماره‌های ۰۹۳۵۱۰۳۹۰۲۸ و ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۱۱ تماس گرفته یا به سایت‌های تیوال و گیشه ۷ مراجعه شود.

Page Generated in 0/0062 sec