printlogo


کد خبر: 265846تاریخ: 1402/5/22 00:00
در حمله افراد مسلح وابسته به سمیر جعجع به کامیون حزب‌الله لبنان یک نیروی مقاومت شهید شد
فتنه اسرائیلی کحاله و عین‌الحلوه

گروه بین‌الملل: درگیری در منطقه «الکحاله» لبنان نشان داد اسرائیل و گروه‌های وابسته به غرب در لبنان به فکر ایجاد یک آشوب داخلی و جنگ قومیتی در داخل این کشور هستند. طبق بیانیه‌ای که واحد رسانه‌ای و ارتباطات حزب‌الله صادر کرده است، چهارشنبه هفته گذشته یک کامیون متعلق به مقاومت لبنان در منطقه «کحاله» (در نزدیکی شرق بیروت) واژگون شد و بعد از آن برخی گروه‌های شبه‌نظامی به این کامیون و افراد حاضر در آن حمله کردند و در تلاش برای سیطره بر کامیون بودند. این شبه‌نظامیان با سنگ و سپس اسلحه به کامیون حمله کردند و نیروهای حزب‌الله که در کامیون بودند به متجاوزان پاسخ دادند. یکی از نیروهای حزب‌الله در کامیون بعد از حمله شبه‌نظامیان مسلح مورد اصابت قرار گرفت که بعد از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید، سپس نیروهای ارتش لبنان وارد عمل شدند و از نزدیک شدن شبه‌نظامیان مسلح به کامیون حزب‌الله جلوگیری کردند.
بر اساس گزارش‌های رسیده، عناصر مسلحی که به کامیون حزب‌الله حمله کردند، وابسته به حزب نیروهای لبنانی به ‌ریاست سمیر جعجع و حزب کتائب هستند و یکی از عناصر این حزب نیز کشته شده است. برخی طرف‌های مربوط، حادثه واژگونی کامیون را یک نقشه از پیش برنامه‌ریزی‌شده علیه حزب‌الله می‌دانند. از سوی دیگر این موضوع باعث ایجاد جنجال تازه‌ای در داخل لبنان علیه مقاومت شده است. 
منابع مقاومت بر این باورند رژیم اشغالگر بعد از ناتوانی در تقابل مستقیم با حزب‌الله به‌ دنبال تنش‌های اخیر در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، سعی دارد غیرمستقیم و از طریق مزدوران خود در لبنان، اوضاع امنیتی این کشور را به ‌هم بزند و مقاومت را از رویارویی با تل‌آویو منحرف کند.
در این بین، حزب سمیر جعجع که منفی‌ترین چهره لبنان است و به جاسوسی برای دشمن اشغالگر در دوره‌های مختلف شهرت دارد، نخستین مهره صهیونیست‌ها برای فتنه داخلی در لبنان است. طی 2 دهه گذشته فرمانده سابق فالانژیست‌های لبنان کنار متحدان خود در همه توطئه‌هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه لبنان ترتیب می‌دادند، مشارکت مستقیم داشت اما با فتنه علنی هفته گذشته در منطقه کحاله، کارنامه سیاه خود را برای لبنانی‌ها یادآوری کرد.
رژیم صهیونیستی اکنون در شرایطی قرار دارد که از یک سو مجبور است با پیامدهای داخلی و شکاف عمیق در جامعه صهیونیست بعد از تصویب طرح جنجالی موسوم به اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو دست و پنجه نرم کند و از سوی دیگر هیچ استراتژی مشخصی برای مقابله با تهدیدات خارجی در همه مرزها ندارد. طی چند ماه گذشته بعد از اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در مرزهای لبنان، حزب‌الله نیز تدابیر امنیتی خود را در جنوب لبنان افزایش داده و ۲ چادر نظامی در مزارع شبعا مستقر کرده است؛ موضوعی که بشدت موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شده است اما جرأت اقدام علیه این چادرها را از ترس ورود به جنگ با مقاومت لبنان ندارد.
روزنامه‌های لبنانی نوشتند این کشور با این حال همچنان تحت تأثیر عواقب دردناک حادثه کحاله قرار دارد، زیرا اطلاعات و حقایق بیشتری از ویدئوهای منتشرشده توسط برخی شهروندان در محل حادثه مشخص شده است. در همین حال پویش‌های تحریک‌آمیز و بهره‌برداری سیاسی از سوی ۲ حزب القوات و الکتائب ادامه دارد. این در حالی است که تماس‌های سیاسی برای مهار التهاب و بحران طایفه‌ای و مذهبی در منطقه افزایش یافته و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان با تماس‌های بی‌وقفه با مقام‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در صدد محدود کردن تبعات این حادثه و جلوگیری از وقوع فتنه است.
برخی محافل سیاسی با اشاره به ارتباط نزدیک رویدادهای امنیتی که با شعله‌ور شدن درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه آغاز شد، خاطرنشان کردند: به نظر می‌رسد بیانیه سفارت عربستان بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است که نشان‌دهنده تصمیم آمریکا برای تشدید تنش‌های امنیتی در لبنان برای اعمال فشار سیاسی برای انتخاب رئیس‌جمهور بر اساس چشم‌انداز آمریکا برای خدمت به منافع و پروژه‌های آمریکایی - اسرائیلی در منطقه است.
این محافل، نیروهای سیاسی و حزبی و رسانه‌ها را متهم کردند «بر اساس دستورالعمل‌های آمریکا حرکت می‌کنند» و پیش‌بینی  کردند تنش‌های بیشتر و رویدادهای امنیتی در راه باشد. این محافل همچنین رویدادهای لبنان را با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از تشدید تنش‌های اسرائیلی و تروریستی در سوریه گرفته تا تشدید تنش در دریای سرخ علیه ایران و جنگ اوکراین و روسیه، مرتبط می‌دانند.
این محافل افزودند: واشنگتن می‌خواهد همه ابزارها و ورق‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی خود را در منطقه به سمت ارتقای جایگاه خود در مذاکرات غیرمستقیم با سوریه، ایران و حزب‌الله بر سر پرونده‌های راهبردی مهم منطقه سوق دهد.
«فادی عقیقی» کمیسر دولت در دادگاه نظامی، تحقیقاتی را درباره حادثه کحاله آغاز کرده است. طبق گزارش پزشکی قانونی، «فادی بجانی» با ۳ گلوله و «احمد علی قصاص» با ۷ گلوله در این حادثه مورد اصابت قرار گرفتند.
برخی منابع آگاه به البنا گفتند: کامیون یاد شده آنگونه که شایعه شده بود، حامل سلاح یا موشک نبود، بلکه حامل مهمات و تجهیزات مورد نیاز مقاومت در عملیات نظامی خود در جنوب علیه اشغالگران اسرائیلی بود که لبنان را هر روز به جنگ تهدید و همواره زرادخانه نظامی خود را تقویت می‌کنند. کشتار «الطیونه» از جدیدترین آشوب‌های لبنان است که حزب «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) به ‌ریاست سمیر جعجع و باقیمانده فالانژها در لبنان به راه انداختند. 13 اکتبر 2021 حزب‌الله و جنبش امل اعلام کردند در اعتراض به سیاسی‌کاری «طارق بیطار» بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل کاخ دادگستری لبنان ترتیب خواهند داد. بعد از آن سمیر جعجع در پیامی خطاب به طرفداران خود گفت به خیابان بیایند و با حزب‌الله مقابله کنند. در حالی که مردم به ‌سمت ساختمان دادگستری در حرکت بودند، افراد مسلحی از پشت‌بام‌های اطراف شروع به شلیک به ‌سمت مردم کردند و این جنایت 7 شهید و بیش از 60 زخمی بر‌ جا گذاشت. روز بعد از حادثه نیز جعجع در حالی که سعی می‌کرد خود را بی‌گناه جلوه دهد، با اشاره به اینکه اگر حزب‌الله دست از تحریکات خود برمی‌داشت این اتفاق نمی‌افتاد، در واقع اعتراف کرد جنایت الطیونه به ‌دستور او و متحدانش برای ضربه زدن به حزب‌الله رخ داده است. در شرایطی که هنوز همه عاملان جنایت الطیونه و در رأس آنها شخص جعجع محاکمه نشده‌اند، حزب نیروهای لبنانی و متحدان آن از یک فتنه تازه در لبنان رونمایی کردند؛ فتنه‌ای که در شرایط بحرانی رژیم صهیونیستی، در راستای خدمت به این رژیم است. از سوی دیگر مقاومت داخل فلسطین نیز به‌ طرز چشمگیری مبارزه علیه اشغالگران را توسعه داده است و عملیات‌های ضدصهیونیستی فلسطینیان نه‌ تنها در سطح کمی، بلکه در سطح کیفی نیز بشدت تقویت شده است به ‌طوری که درصد بالایی از این عملیات‌ها با تلفات جانی برای صهیونیست‌ها همراه است. قابل توجه است که این عملیات‌ها صرفا محدود به کرانه باختری نیست و در قلب تل‌آویو نیز انجام می‌شود و شهرک‌نشینان اسرائیلی به این روند عادت کرده‌اند، بنابراین بهترین گزینه‌ای که برای تضعیف و به چالش کشیدن مقاومت در لبنان به ذهن صهیونیست‌ها می‌رسد، استفاده از ابزار سنتی یعنی مزدوران این رژیم داخل لبنان است؛ همان‌طور که این جاسوسان در دوره‌های مختلف نوکری خود را برای دشمنان لبنان ثابت کرده‌اند. لبنان در چند روز گذشته، بسیار پرالتهاب و پرخبر بوده است. از ترور نافرجام وزیر دفاع این کشور تا حمله به کامیون حزب‌الله در کحاله و تعطیلی تلویزیون این کشور به خاطر مشکلاتی که با آن روبه‌رو بود. پیش از این تحولات، برخی کشورهای عربی از شهروندان خود خواسته بودند لبنان را ترک کنند. پنجشنبه 19 مرداد یعنی یک روز بعد از این حادثه خبر رسید وزیر دفاع لبنان از یک سوءقصد جان سالم به‌ در برده است. به گزارش ایسنا به نقل از النشره، چند فرد ناشناس در منطقه «جسر الباشا» بیروت به سمت خودروی وزیر دفاع لبنان تیراندازی کردند ولی این مقام لبنانی، از این حادثه جان سالم به‌‌ در برد.

Page Generated in 0/0061 sec