printlogo


کد خبر: 265858تاریخ: 1402/5/22 00:00
وزیر بهداشت: با تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کد ملی، هزینه درمان و بستری تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد
هزینه درمان: تقریبا رایگان

توجه دولت به کاهش هزینه‌های درمان در کنار توسعه زیرساخت‌های درمانی، رشد بالای تعداد فارغ‌التحصیلان متخصص و فوق‌تخصص همراه با گسترش چتر بیمه سلامت در سراسر کشور موجب شده هزینه درمان برای مردم بویژه 5 دهک پایین درآمدی جامعه در طرح سلامت خانواده به صفر نزدیک شود. از سویی توجه به توسعه توریسم سلامت باعث شده  مسیر ارزآوری از محل ورود گردشگران سلامت به کشور هموار شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در آیین «راویان سلامت» که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد،گفت: در طرح سلامت خانواده برای هر کد ملی باید پرونده سلامت ایجاد شود که اگر بیمار شد بر اساس آن به پزشک خانواده مراجعه کند و به متخصص ارجاع داده و در صورت نیاز به بستری ۹۵ درصد هزینه‌ها رایگان شود.
بهرام عین‌اللهی  افزود: برنامه پزشک خانواده در ۵۹ شهرستان انجام می‌شود و کسانی که وارد این طرح شوند مشوق‌هایی را برای بیمار و پزشک قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بهترین روش سلامتی بحث خودمراقبتی است و خبرنگاران در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند، اظهار داشت: خبرنگاران ما نهضت نرم‌افزاری هستند، یک نوع رسالت و هدایت بوده که با هویت ملی رسالت خود را انجام می‌دهند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: خبرنگاران حوزه سلامت راویان امید و سرزندگی هستند. دوران همه‌گیری کرونا، اهمیت سلامت را ثابت کرد چرا که در این دوران مشکلات ناشی از عدم سلامت را همه احساس کردند.
عین‌اللهی ادامه داد: از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، سلامت است. قبل از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم، در حوزه سلامت عقب‌افتاده بودیم، بیماران برای درمان به خارج اعزام می‌شدند و مشکلات دیگر، در حالی ‌که امروز ایران در حوزه سلامت در منطقه حرف اول را می‌زند و پذیرای درمان بیماران خارجی هست که در بحث توریسم سلامت مطرح می‌شود و حتی برخی کشورها متقاضی انتقال دانش پزشکی ایران هستند، به طور مثال کشور عراق دارو و نیروی انسانی ما را مطالبه می‌کند.
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش شاخص‌های امید به زندگی و کاهش مرگ‌ومیر کودکان و مادران باردار و... گفت: کرونا ویروسی بود که قدرت کشورها را مورد سنجش قرار داد، در هیچ جای دنیا تحریم حوزه سلامت نداریم ولی این اتفاق برای کشور ما افتاد اما با حمایت مردم و دولت و با خودکفایی، واکسیناسیون در کشور گسترده شد و میزان تزریق واکسن روزانه به بیش از یک میلیون دوز نیز افزایش یافت و میزان فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز کاهش داشت. وی در ادامه افزود: توانستیم با پلتفرم‌های مختلف ۶ واکسن تولید کنیم و تعداد زیادی واکسن ذخیره هم داریم و این قدرت ایران را نشان می‌دهد.
وزیر بهداشت گفت: ارتقای سلامت جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و این به خاطر تلاش خبرنگاران حوزه سلامت است. بحث سبک زندگی باید مورد توجه قرار گیرد و رسانه‌ها در این زمینه باز هم می‌توانند نقش آفرین باشند.
وی اظهار داشت: مصرف غذاهای آماده میزان بار بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده و باید سبک زندگی تغییر یابد. اکنون رسانه‌های بیگانه امید‌آفرینی مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و دنبال نشان دادن ناکارآمدی ما هستند، در حالی ‌که سرمایه‌های اجتماعی ما با تلاش خبرنگاران افزایش می‌یابد.
وی تاکید کرد: خبرنگاران احتیاج به بیمه تکمیلی دارند و معاونت درمان وزارت بهداشت باید در این زمینه کمک‌کننده باشد. این مقام عالی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه رشته‌های مورد نیاز سلامت در مقطع کاردانی فلوشیب، تخصصی و... گفت: آمادگی داریم رشته ارتباطات سلامت و خبرنگاری به شکل علمی در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس ایجاد شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: اکنون در تهدید جمعیتی هستیم و اگر تا ۶ سال آینده مساله جمعیت حل نشود با بحران مواجه خواهیم بود، بنا بر این رسانه‌ها باید مردم را به فرزندآوری تشویق کنند؛ خانواده‌های مرفه فرزند کمتری دارند و این موضوع ناشی از عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه است.
* تشکیل پرونده سلامت برای هر کد ملی
توجه به درمان با کمترین هزینه در حالی مطرح شده است که وزیر بهداشت اخیرا تاکید کرد باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که هیچ بیماری به دلیل نیاز درمانی از شهر خود خارج نشود، بلکه تمام امکانات درمانی مورد نیاز بیمار باید در همان شهرستان محل سکونت وی مهیا شود. بهرام عین‌اللهی اخیرا در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان، درباره اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت بیمه همگانی سلامت گفت: امسال با اضافه شدن 2 دهک دیگر، پنج دهک درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و برای 5 دهک دیگر نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شد. 
وی تصریح کرد: از سال گذشته اجرای برنامه سلامت خانواده در دستور کار قرار گرفته تا افراد و بیماران از مسیر ارجاع، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. این طرح در ۵۹ شهرستان اجرایی شده و امیدواریم با تامین منابع لازم، به صورت سراسری  به اجرا درآید.
به گفته وی، با اجرای طرح «سلامت‌بخش» در 3 استان خراسان جنوبی، کردستان و بوشهر، خدمات بستری برای بیماران در مسیر ارجاع و سلامت خانواده رایگان است. وزیر بهداشت همچنین در آیین افتتاح ۱۳ پروژه سلامت استان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به لزوم تقویت گردشگری سلامت بویژه در استان‌های مرزی کشور، بر ضرورت اطلاع‌رسانی توانمندی‌های درمانی کشورمان در منطقه تاکید کرد. 
وی با اشاره به به‌کارگیری رایزن سلامت در کشورهای منطقه برای توسعه گردشگری سلامت، خاطرنشان کرد: در ایام اربعین، دست‌کم  ۲۰۰  هزار نفر از اتباع غیرمقیم، از مرزهای کشورمان عبور و به عراق سفر می‌کنند که فرصت خوبی برای آشنایی آنها با توانمندی‌های کشورمان در حوزه سلامت است. وزیر بهداشت با بیان اینکه هر منطقه از کشور با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، بر ضرورت اصلاح سبک زندگی بویژه با ترویج تغذیه سالم و توجه به فرهنگ غنی غذایی ایران تاکید کرد. 
وی با تاکید بر تشکیل پرونده سلامت برای هر کد ملی شهروندان ایرانی گفت: این پرونده باید پرونده سلامت باشد نه پرونده بیماری. در برنامه سلامت خانواده، مراقبان سلامت موظف به تهیه پرونده سلامت و ارزیابی وضعیت سلامت مردمند؛ به طوری که در صورت بیماری، افراد  به پزشکان خانواده و در صورت نیاز به پزشکان متخصص و بیمارستان‌ها ارجاع می‌ شوند. این طرح در برخی شهرستان آغاز شده و امیدواریم به سرعت در کل کشور اجرایی شود.
***
بیمه رایگان و کاهش هزینه‌ درمان ۵ د اول توسط بیمه سلامت
مدیرکل اداره بهداشت، درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیمه رایگان 5 دهک اول و کاهش هزینه‌های درمان آنها از سوی بیمه سلامت، اقدامی بسیار ارزشمند و قابل تحسین است. مجتبی احمدلو در دیدار با مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی افزود: بیمه رایگان دهک‌های پایین درآمدی توسط سازمان بیمه سلامت ایران، کار بسیار بزرگی بود که باید اطلاع‌رسانی شود و مردم اطلاع کافی از حمایت‌های دریافتی از منابع دولتی کسب کنند. وی اضافه کرد: مردم باید بدانند کارکرد بیمه سلامت در این مورد بسیار اثرگذار بوده است، زیرا بدون حمایت‌های بیمه، هزینه یک بیماری می‌تواند مشکلات اقتصادی بزرگی را برای خانواده‌ها در پی داشته باشد. احمدلو ادامه داد: سازمان بیمه سلامت ایران با کاهش فرانشیزها در بسته نظام سلامت، کمک شایانی به مردم ارائه کرده و پرداختی‌های هزینه‌های درمان از جیب مردم بویژه در دهک‌های نخست و بیماران صعب‌العلاج را کاهش داده است. 

 


Page Generated in 0/0060 sec