printlogo


کد خبر: 265863تاریخ: 1402/5/22 00:00
رئیس‌کل بانک مرکزی: تمام منابع ارزی توقیف‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شد
منابع جدید ارزی در راه است
دلار وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد، سکه یک میلیون تومان عقب‌نشینی کرد

گروه اقتصادی: اولین روز کاری پس از آزادسازی ارزهای بلوکه کشورمان در کره‌جنوبی با نوسان بازارهای مختلف همراه بود. بازار سرمایه ریزش را تجربه کرد و از سوی دیگر قیمت دلار و طلا کاهشی شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور تأثیر این ارزهای آزادشده خود را در بازارهای دیگر مانند مسکن و خودرو نیز نشان دهد. البته از ابتدای امسال بازارهای مختلف در یک ثبات نسبی قرار گرفته‌اند.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته محمدرضا فرزین جزئیاتی از روند آزادسازی منابع ارزی کشورمان از کره‌جنوبی ارائه داد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره‌جنوبی آزاد شده است، اعلام کرد: این منابع به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به آزادسازی ذخایر ارزی مسدود شده کشورمان در کره‌جنوبی، نوشت: به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه به دست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.
محمدرضا فرزین نوشت: لازم به تاکید است متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ به صورت وون (واحد پول ملی کره‌جنوبی) به بانک‌های کره‌جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد. وی در ادامه افزود: اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف‌شده ایران در کره‌جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالث پذیرفته شد. فرزین تصریح کرد: بر همین اساس، بزودی تمام این منابع یورویی به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر واریز و به صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی افزود: لازم به تاکید است منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز بزودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهده خواهد شد.
* سقوط آزاد یک میلیون تومانی سکه در ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
سکه دیروز نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت بیش از یک میلیون تومانی به کانال ۲۷ میلیون تومان رسید. سکه امامی دیروز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت یک میلیون تومانی داشت و به ۲۷ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان رسید. همچنین حباب این سکه روی رقم ۵ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان قرار دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دیروز ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان معامله شد.
* دلار باز هم ریخت
همچنین قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته در بازار غیررسمی وارد کانال 47 هزار تومان شد. این در حالی است که قیمت هر دلار آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در آخرین ساعت فعالیت بازار 49 هزار و 500 تومان بود. 
روز گذشته دلالان و واسطه‌گران غیررسمی هر دلار آمریکا را بین 47 هزار و 600 تا 47 هزار و 800 تومان به فروش می‌رساندند. نکته قابل توجه در بازار ارز دیروز این بود که خرید و فروش متوقف شده بود و اساسا کسی تمایلی نه به فروش و نه خرید داشت.  فعالان منتظرند ببینند در روزهای آتی قیمت دلار کاهش بیشتری می‌یابد یا نه و در نهایت روی چه رقمی متوقف می‌شود.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در روزهای آتی کاهش بیشتری خواهد داشت. به طور کلی با ثباتی که در بازار ارز از 6 ماه گذشته شکل گرفته است، کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار برای حفظ ارزش دارایی خود ندارد.
اتفاقات اخیر و آزادسازی منابع بلوکه کشورمان حالا فضای راکد بازار را تشدید کرده است. اینطور که پیداست بازارساز هم علاقه‌ای به پولپاشی و شوک دادن به بازار ندارد و ترجیح می‌دهد قیمت دلار تا ماه‌های آتی زیر 45 هزار تومان نیاید و از سوی دیگر به بیش از 50 هزار تومان هم افزایش نیابد.
* آزادسازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران در کره و عراق
اینطور که یک مقام آگاه با خبرگزاری رسمی دولت گفت‌وگو کرده، رقم آزاد‌شده ذیل توافق اخیر بیش از 10 میلیارد دلار است. این مقام آگاه گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته 5 نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و 5 نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد. وی افزود: همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی، به ‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد. این منبع آگاه درباره سایر وجوه بلوکه‌ ایران در بانک‌های اروپایی نیز افزود: فرآیند آزادسازی مبالغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.

Page Generated in 0/0055 sec