printlogo


کد خبر: 265887تاریخ: 1402/5/23 00:00
بر اساس اعلام مقام‌های جزیره «مائویی» شمار تلفات آتش‌سوزی‌های مرگبار در این جزیره به ۹۳ نفر افزایش یافت
شهر سوخته
بایدن آتش‌سوزی جنگل‌ها در هاوایی را یک «فاجعه بزرگ» خواند و فرمان ارائه کمک‌های فدرال را صادر کرد

گروه بین‌الملل: شمار تلفات آتش‌سوزی در جزیره مائویی در هاوایی به 93 نفر افزایش یافت و این حادثه را تبدیل به مرگبارترین آتش‌سوزی در بیش از یک قرن اخیر در آمریکا کرد. 
بر اساس این گزارش، با گذشت 4 روز از وقوع این حادثه وحشتناک با تخریب بسیاری از ساختمان‌ها و خودروها و زیرساخت‌ها، عمق و دامنه آتش‌سوزی بیشتر نمایان شده است. آژانس مدیریت اضطراری فدرال هزینه بازسازی شهر توریستی لاهاینا را 5.5 میلیارد دلار برآورد کرد. براساس ارزیابی‌های انجام شده، در این شهر بیش از 2200 ساختمان تخریب یا دچار خسارت شدید شده و بیش از 850 هکتار از اراضی در آتش سوخته است. «جاش گرین» فرماندار هاوایی روز گذشته در یک کنفرانس خبری هشدار داد با کشف اجساد بیشتر از میان خرابی‌ها با استفاده از سگ‌های جسدیاب، احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. سگ‌های جسدیاب تنها 3 درصد منطقه آتش گرفته را جست‌وجو کرده‌اند و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد. 
وی افزود: با گذشت زمان، اجساد افراد بیشتری شناسایی می‌شود. وجود آتش‌های متعدد و وزش بادهای خطرناک، شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را برای ما ایجاد کرده است. در همین حال مقامات وعده دادند سیستم‌های اطلاع‌رسانی اضطراری این منطقه را بررسی می‌کنند، زیرا بسیاری از ساکنان این پرسش را مطرح کرده‌اند که باید پیش از شدت گرفتن حادثه و سوختن خانه‌های‌شان، هشدارهای لازم صادر می‌شد. شدت حادثه به قدری زیاد بود که برخی مردم برای نجات جان خود مجبور شدند به سمت اقیانوس فرار کنند. همچنین مقامات بخش مائویی اعلام کردند آتش‌سوزی در شهر لاهاینا از علف‌زارها و بوته‌زارها به شهر گسترش یافته و همچنان بخش‌هایی از شهر در آتش می‌سوزد. شدت آتش‌سوزی به حدی بوده که در برخی گزارش‌ها در توصیف شهر محبوب توریستی لاهاینا از واژه «لاشه» استفاده شده است. 
بر اساس این گزارش، این آتش‌سوزی نخستین حادثه طبیعی مرگبار در تاریخ این جزیره است و شمار کشته‌شدگان آن از تعداد قربانیان سونامی در این جزیره در سال 1960 که در آن 61 نفر جان خود را از دست دادند، فراتر رفته است. این فاجعه زمانی شکل گرفت که سه‌شنبه گذشته یک آتش‌سوزی در بوته‌زارهای اطراف شهر کولا در 35 مایلی شهر لاهاینا گزارش داده شد. 5 ساعت پس از شروع این آتش‌سوزی، برق ساکنان منطقه لاهاینا قطع شد. تا بعدازظهر آن روز با شدت گرفتن دامنه آتش‌سوزی و با وجود آنکه هیچ هشداری صادر نشده بود، بسیاری از ساکنان منازل خود را رها کرده و بسیاری از هتل‌ها نیز مجبور به تخلیه میهمانان خود و بردن آنها به پناهگاه شدند. در همین حال مقامات منطقه به برخی ساکنان لاهاینا اجازه دادند به منازل خود بازگردند، در حالی که تنها تلی از خاکستر و خرابه از این خانه‌ها باقی مانده و همچنان برق و آب در این منطقه قطع است. بر اساس گزارش سرویس جنگل‌های آمریکا، نزدیک 85 درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی در این کشور توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود. علل طبیعی شامل رعد و برق و فعالیت‌های آتشفشانی هم هست. به گفته «الیزابت پیکت» مدیر اجرایی سازمان مدیریت آتش‌سوزی هاوایی، کمتر از یک درصد آتش‌سوزی‌ها به دلایل طبیعی رخ می‌دهد. جزایر هاوایی دارای 6 آتشفشان فعال است که یکی از آنها در مائویی است. 
گرمای بی‌سابقه تابستان امسال به آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی در اروپا و غرب کانادا کمک کرده است. دانشمندان می‌گویند تغییرات اقلیمی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، منجر به رویدادهای شدید آب و هوایی مکرر و قوی‌تر شده است. به گفته مقامات، بادهای توفان دورا در صدها مایلی جنوب غربی جزایر هاوایی در اقیانوس آرام، شعله‌های آتش را در سراسر آمریکا شعله‌ور کرده است. علاوه بر دورا، یک سیستم کم‌فشار در غرب، نزدیک ژاپن نیز به بادهای پایدار کمک می‌کند. پوشش گیاهی خشک نیز یک عامل موثر است. 
گسترش علف‌های غیربومی قابل اشتعال مانند علف گینه در مناطقی از زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های سابق، مقادیر زیادی مواد کوچک و براحتی قابل اشتعال ایجاد کرده که خطر و شدت آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. به گفته Pickett، چنین علف‌هایی 26 درصد هاوایی را تشکیل می‌دهند. 
آتش‌سوزی‌ها ویرانی‌های گسترده‌ای را در لاهاینا، یک شهر تفریحی ساحلی با 13 هزار نفر جمعیت در شمال غربی مائویی که زمانی مرکز صید نهنگ و پایتخت پادشاهی هاوایی بود و اکنون سالانه 2 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند، ایجاد کرده است. تا عصر پنجشنبه، آتش‌سوزی لاهاینا 80 درصد مهار شد، در حالی که آتش‌سوزی پولهو که در شرق اتفاق افتاده، 70 درصد مهار شد. مقامات مائویی گفتند هیچ برآوردی برای آتش‌سوزی Upcountry در مرکز کوهستانی توده شرقی جزیره وجود ندارد. 
آتش بخش‌هایی از جزیره بزرگ را نیز سوزانده است. «هونولولو استار ادورتایزر» با استناد به گزارش‌های رسمی گشت هوایی غیرنظامی ایالات متحده و اداره آتش‌نشانی مائویی گفت حدود 271 سازه ویران شده یا آسیب دیده است. هاوایی مجمع‌الجزایری در 2000 مایلی (3200 کیلومتر) غرب ایالات متحده است. این جزیره از 8 جزیره اصلی تشکیل شده، از جمله هاوایی که به جزیره بزرگ معروف است. جزیره مائویی در شمال و غرب جزیره هاوایی قرار دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا آتش‌سوزی جنگل‌ها در هاوایی را یک «فاجعه بزرگ» خواند و فرمان ارائه کمک‌های فدرال را صادر کرد. از سویی «آیا کرکسی» فرمانده گارد ساحلی آمریکا به «سی‌ان‌ان» گفت به نظر می‌رسد حدود 100 نفر برای فرار از آتش خود را به اقیانوس انداخته باشند. جاش گرین، فرماندار هاوایی اعلام کرد: سال ۱۹۶۰ وقتی یک موج بزرگ جزیره را فراگرفت ۶۱ نفر کشته شدند. این بار احتمال دارد شمار کشته‌شدگان افزایش شدیدی داشته باشد و از آمار آن سال فراتر رود. این درحالی است که «ریچارد بیسن» شهردار کانتی‌مائویی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «متاسفانه باید تأیید کنم ما ده‌ها کشته داشته‌ایم. هنوز در حال جست‌وجو و نجات هستیم و نمی‌دانم چه اتفاقی برای ما رقم خواهد خورد». «سیلویا لوک» فرماندار محلی نیز یک اعلامیه اضطراری صادر کرد و به «سی‌ان‌ان» گفت سیستم بیمارستانی در جزیره مائویی مملو از بیماران سوختگی و افرادی است که از بیماری‌ها و مشکلات تنفسی به دلیل استنشاق دود آتش دچار مشکل شده‌اند. این مقام محلی ادامه داد: «۹۱۱ خاموش است. خدمات تلفن همراه قطع است و برق نیز با اختلال روبه‌رو است». گفته شده بر اثر آتش‌سوزی بزرگ هاوایی، بخش زیادی از شهر کوچک لاهاینا در مائویی ویران شده و صدها خانواده محلی آواره شده‌اند. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد شعله‌های آتش در قلب شهر ساحلی فرو می‌رود و توده‌های بزرگی از دود سیاه را به هوا می‌فرستد. ژنرال «کنت هارا» نیز به هاوایی نیوز گفت: «مردم برای جلوگیری از آتش‌سوزی به داخل آب پریده بودند». هارا گفت وزش باد شدید مانع استفاده از هلیکوپتر برای امدادرسانی یا مقابله با آتش شده است. 
یکی از ساکنان محلی گفت: «ما داشتیم به بیرون شهر فرار می‌کردیم و به بزرگراه رفتیم، به عقب نگاه می‌کردیم، ماشین‌هایی با شعله‌های آتش در ۲ طرف جاده بودند و مردمی که در ترافیک گیر کرده و سعی می‌کردند از ترافیک خارج شوند». وی گفت: «در واقع می‌دانم که مردم همه بیرون نیامدند و به نظر می‌رسد افراد بی‌خانمان و افرادی که به وسایل نقلیه دسترسی ندارند در شهر گیر افتادند». یکی دیگر از افراد محلی گفت هنوز ارتباط بسیار محدودی با مردم لاهاینا وجود دارد. باد تا ۸۰ مایل در ساعت می‌وزد و این وضعیت، مقابله با آتش‌سوزی‌ها را به دلیل شرایط خشک و بادهای شدید توفان دورا بسیار سخت کرده است. وی گفت آتش صدها هکتار را سوزانده است و بادهایی با سرعت ۸۰ مایل (۱۳۰ کیلومتر) در ساعت آتش را شعله‌ور کرده و در حال گسترش آتش است. گفته شده حداقل ۱۰ مدرسه دولتی در مائویی تعطیل شده و مقامات ایالتی و صلیب سرخ آمریکا پناهگاه‌های اضطراری را برای ساکنان باز کرده‌اند. بر اساس اعلام وبسایت ردیابی poweroutage. us، بیش از ۱۴ هزار نفر در مناطق آتش گرفته شده بدون برق مانده‌اند. 

Page Generated in 0/0065 sec