printlogo


کد خبر: 265890تاریخ: 1402/5/23 00:00
دور دنیا

اذعان وزیر خارجه اوکراین به مقاومتش در برابر راه‌حل دیپلماتیک
«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین گفت در حالی که این کشور احتمالا به سوی مذاکره با روسیه سوق داده می‌شود، به سمت فصل سیاسی بسیار دشواری می‌رود. وی قول داد هر کاری را برای مقاومت در برابر تلاش‌ها برای وادار کردن اوکراین به یافتن راه‌حل دیپلماتیک درباره بحران جاری انجام دهد. 
به گزارش رسانه‌های اوکراینی، کولبا گفت: «به همه هشدار می‌دهم فصل سیاسی بسیار دشواری خواهد بود. این صداها [درخواست برای گفت‌وگو] بلندتر می‌شود. هر کاری را در چارچوب قوانین بین‌المللی و کیفری انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم این صداها محو می‌شود». کی‌یف مکررا هرگونه احتمال گفت‌وگو با روسیه را رد کرده و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین حتی پاییز گذشته قانونی را معرفی کرد که صراحتا چنین اقدامی را ممنوع می‌کند. در طرف دیگر، مسکو گفته آماده مذاکرات معنادار برای حل‌وفصل بحرانی است که یک سال‌ونیم ادامه داشته است. 
اظهارات کولبا واکنش «سرگئی تسکوف» سناتور روس را که کریمه را در مجلس علیای این کشور (شورای فدراسیون) نمایندگی می‌کند، به همراه داشت. او برداشت کولبا درباره پاییز پیش رو را مورد تمسخر قرار داد و گفت این دیپلمات و رهبری اوکراین به طور کلی در واقع نگران تمام شدن کمک‌های غرب هستند. وی به رسانه‌های روس گفت: او (کولبا) معتقد است پاییز آزمون سختی برای اوکراین به دلیل درخواست‌ها برای مذاکرات خواهد بود، زیرا او و نخبگان کی‌یف در گروگان پول راحتی هستند که از غرب می‌رسد. این سناتور روس افزود: هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، آنها پول بیشتری به دست خواهند آورد و بیشتر از آمریکا و اتحادیه اروپایی مطالبه خواهند کرد. با این حال، مردم اوکراین بیشتر این بودجه را نخواهند دید، زیرا کمک‌ها غارت می‌شود.
از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، غرب کمک نظامی و مالی زیادی روانه اوکراین کرده و آمریکا به تنهایی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است. مسکو بارها از متحدان غربی اوکراین خواسته پمپاژ تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند و استدلال کرده این امر به جای تغییر نتیجه، تنها خصومت‌ها را تشدید می‌کند.
***
ائتلاف فتح:
عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی تأکید کرده است
یکی از رهبران ائتلاف «الفتح» عراق در سخنانی اعلام کرد هیات بلندپایه نظامی کشورش در جریان سفر به واشنگتن، پیام ضرورت خروج از عراق را به آمریکایی‌ها منتقل کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری المعلومه، حامد الموسوی اعلام کرد هیات بلندپایه نظامی بغداد در جریان سفر به واشنگتن موفق به انتقال پیام‌های مهمی به آمریکایی‌ها شد.
وی گفت هیات عراقی بر ضرورت خروج آمریکایی‌ها از این کشور تاکید کرده است. موسوی خاطرنشان کرد: همه احزاب سیاسی و گروه‌های مقاومت از حاکمیت عراق حمایت می‌کنند و از دولت می‌خواهند به حضور همه نیروهای خارجی در عراق پایان دهد. هیات عراقی به آمریکا اطلاع داد عراق هنوز به خواسته خود مبنی بر ضرورت خروج تک‌تک نظامیان واشنگتن از این کشور پایبند است. حامد الموسوی ادامه داد: آمریکا تصمیم پایان دادن به حضور نظامی خود در عراق را تغییر داده و بر حمایت از مشاوران و کارشناسان ائتلاف بین‌المللی اصرار دارد و این در حالی است که دولت عراق با این تصمیمات مخالفت می‌کند.
در همین راستا، علی ترکی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف فتح نیز اعلام کرد: منابع قابل اعتماد از داخل هیات عراقی به ما اطلاع دادند مذاکره‌کننده آمریکایی از آنها خواسته بغداد وضعیت حقوقی مشاوران حاضر در پایگاه‌های آمریکا در عراق را از مشاور به نیروی رزمی تغییر دهد. وی خاطرنشان کرد: چنین اتفاقی خلاف تصمیم پارلمان برای ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از کشورمان است. علی ترکی در ادامه اعلام کرد: هیات اعزامی به واشنگتن به منظور مطلع کردن ملت عراق و شفاف‌سازی درباره مذاکرات انجام شده، در یک جلسه علنی میهمان صحن پارلمان خواهد بود. این اظهارات پس از آن بیان شد که یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دوشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد هیاتی از وزارت دفاع عراق به ریاست ثابت محمد العباسی، وزیر دفاع به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و این هیات درباره آینده روابط میان عراق و ائتلاف بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.
***
نخست‌وزیر دولت انتقالی نیجر: 
تحریم‌ها باید برداشته شود
نخست‌وزیر دولت انتقالی نیجر دیروز گفت ژنرال «عبدالرحمن چیانی» رئیس کودتا با هیاتی از سران مذهبی نیجریه دیدار و درباره ضرورت لغو تحریم‌های وضع شده علیه دولت نیامی با آنها صحبت کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «علی‌الامین زین» گفت:‌ چیانی به سران مذهبی نیجریه گفت تحریم‌ها علیه نیجر باید برداشته شود و این تحریم‌ها غیرانسانی و غیرقابل قبول است. وی همچنین خاطرنشان کرد مسؤولان جدید در نیجر برای اقدامات میانجی‌گرایانه به منظور عادی‌سازی اوضاع آماده هستند. کودتای ۲۶ ژوئیه علیه دولت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر به برکناری وی، سرنگونی دولت و بازداشتش توسط گارد ریاست جمهوری به رهبری عبدالرحمن چیانی منجر شد. شورای ملی نیجر که پس از کودتا تشکیل شده، برای امنیت کشور مرزهای نیجر را بسته و توافق‌های امنیتی با فرانسه را مورد بی‌اعتنایی قرار داده است. در پی وقوع کودتا، اکواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) تمام کمک‌های مالی به نیجر را تعلیق، دارایی‌های شورشی‌ها را مسدود و ممنوعیت بر پروازهای تجاری به این کشور و از نیجر وضع کرده است. همچنین تمام مرزها بسته شده است. این بلوک اقتصادی غرب آفریقا همچنین به سران نظامی نیجر فرصت یک هفته‌ای داد تا بازوم را بار دیگر به راس قدرت بیاورند و نظم را احیا کنند اما این مهلت یکشنبه گذشته پایان یافت. پنجشنبه گذشته اکواس پس از برگزاری دومین نشست اضطراری خود، فعالیت یک نیروی آماده به کار چندملیتی را برای احیای نظم قانون اساسی در نیجر اعلام کرد.

Page Generated in 0/0062 sec