printlogo


کد خبر: 265898تاریخ: 1402/5/23 00:00
اخبار

هشدار پلیس درباره خرید خودروهای گذر موقت
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا درباره خرید خودروهای دارای پلاک گذر موقت هشدار داد و گفت: با اینکه معامله تمام خودروهای گذر موقت در کشور ممنوع است و وجاهت قانونی ندارد، تبلیغات نسبتاً گسترده‌ای از خرید و فروش این خودروها بویژه در پایتخت دیده می‌شود. سردار سیدتیمور حسینی در گفت‌وگو با ایرنا درباره داغ شدن بازار معاملات خودروهای گذر موقت بویژه در تهران تاکید کرد: معاملات خودروهای گذر موقت فقط در مناطق آزاد باید انجام شود، در غیر این صورت غیرقانونی است. وی خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذر موقت را اکیداً ممنوع دانست و افزود: فردی که خودرویی را به صورت گذر موقت وارد کشور می‌کند، تنها کسی است که مجاز به استفاده از این خودرو است. جانشین رئیس پلیس راهور اظهار داشت: تمام تبلیغات درباره خرید و فروش خودروهای گذر موقت به غیر از مناطق آزاد نیز غیرقانونی است و خریداران نمی‌توانند مالک خودرو شوند. سردار حسینی قیمت پایین و لوکس بودن خودروهای گذر موقت را یکی از عوامل وسوسه خرید این خودروها دانست. 
***
کمبود رادارهای هواشناسی در کشور
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کمبود رادارهای هواشناسی گفت: در نیمه شرقی کشور هیچ راداری نداریم، کل رادارهای کشور به ۱۰ مورد می‌رسد که این میزان بسیار کم است. سحر تاجبخش با اشاره به تغییرات اقلیمی و اهمیت آن اظهار کرد: موضوع تغییر اقلیم امروز دیگر به عنوان یک مساله امنیتی مطرح می‌شود، چراکه تغییرات اقلیمی موجب افزایش دما، جریانات حدی و... می‌شود و در کشورهایی که زیرساخت ضعیفی دارند تبعات بیشتری در حوزه‌هایی همچون تامین آب، برق، گاز و... وجود دارد بنابراین مسؤولان باید در این باره راه‌حل داشته باشند. 
وی در ادامه افزود: طی 2 سال اخیر افزایش پدیده‌های جوی تخریب‌های بسیار زیادی به همراه داشته است. به‌طور مثال یک موج سرما وارد کشور می‌شود که در یک منطقه بی‌سابقه است یا در تابستان فعالیت سیستم‌های موسمی رخ داده است که در سابقه عملیاتی خود این فعالیت‌های موسمی را ندیده‌ایم و تمام آنها ناشی از تغییرات اقلیمی است. 
رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: مسؤولان برای این مساله باید برنامه داشته باشند و خرد بین‌المللی برای مقابله با این موضوع لازم است. ما نیز باید برنامه‌های ملی برای منابع آب داشته باشیم و انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از انرژی‌های نو با توجه به سطح گسترده کویرها و سطح بالای دریافت انرژی خورشیدی را در دستور کار قرار دهیم و وزارتخانه‌های مرتبط برای سرمایه‌های زیستی و تغییرات اقلیمی باید هر چه بیشتر برنامه داشته باشند، چرا که این برنامه‌ها و اقدامات در پایان خروجی به‌صرفه و مناسبی دارند.
***
بازدید کارشناسان ایرانی از سرچشمه‌های هیرمند
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل از بازدید کارشناسان ایرانی از سرچشمه‌های رودخانه هیرمند در افغانستان خبر داد.
به گزارش فارس، حسن کاظمی‌قمی گفت: کارشناسان ایرانی برای نخستین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند. وی افزود: هیات فنی ما در حال حاضر در کابل است، بازدید انجام شده و بزودی گزارش به دست ما می‌رسد. کاظمی‌قمی خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که متخصصان ایرانی از ایستگاه سنجش‌ آب در منطقه «دهراوود» بازدید می‌کنند.
سفیر ایران در افغانستان در ادامه گفت: طبق معاهده‌، ما می‌توانیم نسبت به ادعای طرف مقابل مبنی بر کمبود آب تشکیک و ادعا را راستی‌آزمایی کنیم.
اخیرا «مولوی عبدالکبیر»، معاون سیاسی و سرپرست نخست‌وزیری طالبان در ملاقات با رئیس یوناما (هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان) درباره اختلاف‌ با ایران بر سر حقابه رود هیرمند گفته بود: طالبان حاضر است درباره حقابه با مقامات ایران گفت‌وگو کند.
وی گفته است: «افغانستان به ‌جز حق مشروع خود، در هیچ جا حقابه بیشتر نمی‌گیرد و اگر (ایران)، در این زمینه نگرانی داشته باشد، می‌توانیم نگرانی آنان را از راه گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم». ایستگاه آب‌سنجی دهراوود در بالا دست بند کجکی قرار دارد که میزان آب واردشده به رودخانه هیرمند را محاسبه می‌کند؛ این محاسبه نشان می‌دهد امسال سال پرآب یا کم‌آبی بوده است.
معاهده آب هیرمند بین دولت ایران و دولت افغانستان مشتمل بر یک مقدمه و 12 ماده و ۲ پروتکل‌ضمیمه که در اسفند ۱۳۵۱ به امضا رسیده است.

Page Generated in 0/0142 sec