printlogo


کد خبر: 265900تاریخ: 1402/5/23 00:00
با تصویب دولت هزینه ‌خدمات درمانی 3 دهک پایین درآمدی جامعه از سرپایی تا بستری کاملا رایگان شد
هزینه صفر درمان 25/000/000 ایرانی

با آنکه وزارت بهداشت با اقدامات خود در مسیر کاهش هزینه‌های درمان برای همه ایرانیان گام برمی‌دارد اما در این میان نگاهی ویژه به دهک‌های پایین درآمدی دارد به طوری که  هزینه درمان این افراد با تشکیل پرونده سلامت به صفر نزدیک و بعضا کاملا رایگان می‌شود. بر این اساس روز گذشته وزیر بهداشت از رایگان شدن تمام خدمات بستری و سرپایی ۳ دهک اول جامعه در مراکز و بیمارستان‌های دولتی خبر داد. دکتر عین‌اللهی گفت: در دولت مردمی، پیش از این ۵ دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند و از این پس علاوه بر بیمه رایگان، با تصویب دولت همه خدمات بستری و سرپایی این ۳ دهک در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود. وی افزود: ۱۰۰ درصد حق بیمه افراد واقع در ۳ دهک اول درآمدی از سوی دولت پرداخت می‌شود. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، وزیر بهداشت، تعیین افراد مشمول دهک‌های درآمدی یک تا ۳ را با وزارت رفاه و سامانه پایگاه رفاه ایرانیان دانست. عین‌اللهی همچنین به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دستور داد سامانه‌های الکترونیک بیمارستانی و سرپایی را هر چه سریع‌تر برای اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت در این باره آماده و هماهنگ کنند.
* درمان ۲۵ میلیون ایرانی رایگان شد
بر اساس دهک‌بندی انجام شده، گروه‌های جمعیتی کشور در ۱۰ دهک تقسیم‌بندی می‌شوند که دهک‌های اول تا پنجم، از سطح درآمدی پایین‌تری نسبت به دهک‌های ۶ تا ۱۰ جامعه برخوردارند. با توجه به جمعیت بیش  از 80 میلیونی ایران اگر هر دهک‌ را 8 میلیون در نظر بگیریم 25 میلیون ایرانی در صورت تشکیل پرونده سلامت از خدمات کامل رایگان برخوردار می‌شوند. یکی از بخش‌های هزینه‌بر در خانوارهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه، هزینه‌های درمان است که باعث می‌شود برخی بیماران با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، از ادامه درمان صرف نظر کنند. از همین رو، دولت سیزدهم تصمیم گرفت در راستای حمایت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه، خدمات درمانی را برای ۳ دهک اول جامعه رایگان اعلام کند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: در دولت سیزدهم پیش از این ۵ دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند و از این پس علاوه بر بیمه رایگان، با تصویب دولت همه خدمات بستری و سرپایی ۳ دهک اول جامعه در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود.
* عدالت در خدمات سلامت
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت تاکید کرد عدالت در خدمات سلامت مولفه مهم در تاسیس سازمان بیمه سلامت ایران است. دکتر محمدمهدی ناصحی در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت، آورده است: «سازمان بیمه سلامت ایران در ۲۲ مرداد سال ۹۱ با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور تشکیل شد، با تشکیل این سازمان، ضمن تحقق عدالت و ارتقای سطح کیفیت خدمات، کاهش پرداخت از سوی بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده در کشور فراهم شد. از این رو با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور صورت گرفت. در حال حاضر پس از گذشت یک دهه از تاسیس این سازمان خدمات مهم و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود و سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان‌های بیمه‌گر نقش غیرقابل کتمانی در حل چالش‌های حوزه سلامت دارد. تنوع خدمات گسترده بیمه‌ای توسط سازمان بیمه سلامت ایران نشان از همفکری، هم‌اندیشی، پویایی و نگاه عاقلانه مسؤولان و تصمیم‌گیران حوزه سلامت دارد، لذا همین مساله سبب شده که بیش از 44 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار گیرند است بخش بسیاری از جمعیت تحت پوشش از خدمات رایگان استفاده می‌کنند؛ بدون شک این مساله برای سازمان بیمه سلامت مایه افتخار است که طبق رسالت خود به جمعیت آسیب‌پذیر خدمات‌رسانی کند.

Page Generated in 0/0158 sec