printlogo


کد خبر: 266010تاریخ: 1402/5/26 00:00
وزیر ارشاد در پاسخ به «وطن امروز» مطرح کرد
تفاهم با رسانه‌ملی در باره شبکه نمایش‌خانگی

گروه فرهنگ و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با جمعی از معاونان و مدیرانش در وزارتخانه در نشستی صمیمی با خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه شرکت کرد. محمدمهدی اسماعیلی در این نشست به پرسش‌ها و مطالبات آنها درباره حمایت از خبرنگاران، شفاف‌سازی در فضای فرهنگ و هنر و همچنین موضوعات مرتبط با سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی و همچنین وضعیت هنرمندان و احکام صادره برای آنها پاسخ گفت. اسماعیلی در ابتدای سخنانش خطاب به خبرنگاران رسانه‌ها در حوزه‌های «فرهنگ و هنر» و «دولت» گفت: هیچگاه از حضور در جمع شما ملول نمی‌شوم. پاسخگویی به خبرنگاران احترام به کار مقدسی است که شما انجام می‌دهید و این کمترین کاری است که یک مسؤول باید انجام دهد؛ مسؤولی که از نامش معلوم است یعنی محل سوال و پاسخگویی و ما این فرصت را داریم که پاسخگوی کارهای‌مان باشیم. وی در پاسخ به «وطن امروز» درباره‌ وضعیت شبکه نمایش خانگی و تعامل وزارت ارشاد با صداوسیما بیان کرد: من وقتی به ارشاد آمدم، آقای حسین انتظامی که از دوستان قدیمی بنده هستند و من به ایشان علاقه‌مندم، گفتند ما این کار را از مدتی قبل تعطیل کرده‌ایم. گاهی اوقات شنیده‌ام که برخی‌ می‌گویند این (شبکه نمایش خانگی) را داد و رفت. این در حالی است که موضوع شبکه نمایش خانگی در ارشاد از اواخر دولت قبل تعطیل شده بود و حتی موسسه‌اش را در سازمان سینمایی منحل کرده بودند. من که آمدم با این موضوع درگیر بودم و حتی خدمت رهبر عزیز انقلاب هم نامه‌ای نوشتم و توضیح دادم. ایشان هم با لطف و بزرگواری که دارند جلسه‌ای را در دفترشان تشکیل دادند و ما حرف‌های‌مان را زدیم و این مسیر تعاملی شروع شد و پیش رفت و امروز در شورای عالی ما به یک تقسیم کار رسیده‌ایم که در آن ۲ موضوع استثنا شد؛ یکی از آنها بحث سریال‌ها بود؛ آن هم به دلیل نوع کاری که سریال‌ها دارند. شورایی تشکیل شد که ۲ نفر از نماینده‌های ما هم در آنجا عضو هستند. من اکنون عین ماده را می‌خوانم؛ مسؤولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، تبلیغات، کتاب و بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن در چارچوب وظایف و ماموریت‌های وزارت ارشاد قرار دارد و در حیطه صوت و تصویر بر عهده آن وزارتخانه است که این کاملا روشن است. در حال حاضر هم ما با آقای دکتر جبلی و دوستان‌شان به یک تفاهم مشترک رسیده‌ایم. حالا طبیعی است یک حوزه واحد است که ۲ مدعی دارد و در برخی موارد هنوز دنبال شفاف‌سازی مرزها هستیم.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در رابطه با شفافیت هم همان‌جوری که در سینما روشن است و در معاونت هنری هم آقای سالاری و آقای مهدی‌پور به‌ عنوان معاون اطلاع‌رسانی باید حضورشان در رسانه‌ها بیشتر باشد، آقای هاشمی هم این ماموریت را دارند که به ‌عنوان جوان‌ترین عضو مجموعه با رسانه‌ها ارتباط داشته باشند. ما هیچ محدودیتی در حمایت از اصحاب فرهنگ،‌ هنر و رسانه نداریم و هر جا هم دیدید فردی وجود دارد که نیاز به حمایت دارد، بگویید، چون برای ما بد است که بگویند یک خبرنگار بازنشسته نیاز به حمایت دارد.
اسماعیلی درباره آثار سینمایی اکران نشده گفت: ما تعداد زیادی فیلم در صف اکران و نمایش داریم. من از روز اول اعلام کردم ‌به ‌واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم و یک مجموعه نباید متضرر شود؛ ما با یک بازیگر اختلاف داریم، تهیه‌کننده که نباید برای آن ضرر کند.
وی ادامه داد: سیاست ما عدم ضربه خوردن گروه‌های هنری است و در همه موارد تلاش کردیم یک نفر به گروه ضربه نزند؛ در حوزه نمایش خانگی هم همین است. هر چند بخش سریال‌ها به عهده ما نیست اما سیاست‌گذاری‌های کلان همه با وزرات ارشاد است و حتی صداوسیما و ساترا هم عضو مجموعه‌ای هستند که ما سیاست‌های آن را تعیین می‌کنیم و مشاهده می‌کنید در این حوزه هم آثاری که برخی عواملش فعالیت ضد نظام داشتند، در حال پخش است.
وزیر ارشاد افزود: در رابطه با احکام صادره برای بازیگران هم باید گفت مسؤولیت آن با قاضی است و من یا حتی رئیس قوه‌قضائیه هم نمی‌تواند به حکم قاضی اشکال بگیرد اما ما تلاش می‌کنیم صحبت کنیم تا مشکلات این افراد حل شود، همان‌طور که برای احکام قبلی هم تلاش کردیم تا به‌رغم بی‌مهری‌های برخی هنرمندان، فضا را برای آنها مساعد کنیم.

Page Generated in 0/0071 sec