printlogo


کد خبر: 266036تاریخ: 1402/5/26 00:00
رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد راهپیمایی عظیم اربعین با خدمات‌رسانی مناسب هرچه بهتر برگزار شود
تسهیل امور زائران اربعین
سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اجاره اتوبوس‌های خارجی و استفاده از ناوگان‌ دستگاه‌های اجرایی زائران اربعین را جا‌به‌جا می‌کند

گروه اجتماعی: عاشقان امام حسین(ع) در حالی خود را برای راهپیمایی اربعین آماده می‌کنند که تمهیدات لازم برای تسهیل امور و تردد زائران در این سفر معنوی بخوبی اندیشیده شده است. مرزهای شش‌گانه نیز آماده تردد راهپیمایان این حماسه عظیم است و موکب‌های مردمی در کنار ارگان‌ها و سازمان‌های مسؤول برای خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله‌حسین(ع) تدارکات لازم را دیده‌اند تا سرویس مناسبی به زائران ارائه کنند. وسایل حمل‌و‌نقل نیز بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده و مرزهای پرترددی چون خسروی قرار است با هماهنگی دولت عراق به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت کنند. طبق پیش‌بینی‌ها تعداد زائران اربعین امسال تا 4 میلیون نفر تخمین زده شده است. به گفته مسؤولان در این میان رئیس‌جمهور برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این راهپیمایی عظیم دستورات لازم را داده است.
* اجاره اتوبوس‌های خارجی برای تسهیل تردد زائران
دبیر قرارگاه اربعین وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته در سفرهای اربعین مشکلاتی برای زائران وجود داشت، گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امسال با اجاره اتوبوس‌های خارجی و استفاده از ناوگان دستگاه‌های اجرایی به دنبال افزایش ناوگان حمل‌و نقل عمومی برای تسهیل تردد زائران است. حسین مذنب، دبیر قرارگاه اربعین وزارت راه درباره اقدامات انجام‌شده توسط شرکت‌ها و سازمان تابعه وزارتخانه برای جابه‌جایی زائران اربعین گفت: به دلیل اشتیاق زائران حسینی و تقاضای چند برابری سفر در برابر ناوگان موجود، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پویش راه نجات را برای استفاده حداکثری از خودروهای شخصی و کاهش تراکم آن و سفر اشتراکی راه‌اندازی کرده است که معرفی خواهد شد. مذنب ضمن تشکر از مدیران استانی ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی افزود: تمام ظرفیت‌های استانی این وزارتخانه در استان‌های مرزی ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، سیستان‌وبلوچستان و کردستان برای تسهیل حداکثری زائران آماده شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سایر استان‌ها معین این استان‌ها خواهند بود. به گفته وی، مسیرهای ریلی اربعین در کرمانشاه و نقده برای دسترسی بهتر به پایانه‌های مرزی خسروی و تمرچین در دست بهسازی است. همچنین، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امسال با اجاره اتوبوس‌های خارجی و استفاده از ناوگان دستگاه‌های اجرایی به دنبال افزایش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای تسهیل تردد زائران است. وی درباره بخش هوایی گفت: از حداکثر ظرفیت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم برای سفرهای داخلی و هم خارجی زائران استفاده خواهد شد. در سفر هیات هوایی کشورمان به بغداد و نجف برای بررسی وضعیت تردد زائران هماهنگی‌ها انجام شده است. همچنین آمادگی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در داخل کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت که حداکثر رفاه و تسهیل زائران مد نظر است. دبیر قرارگاه اربعین وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: شرکت راه‌آهن برنامه‌ریزی برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها را انجام داده است که به دلیل کمبود لکوموتیو پیگیر رفع مشکلات سفرهای ریلی هستیم. وی تاکید کرد: سال گذشته در سفرهای اربعین مشکلاتی برای زائران وجود داشت که تلاش خواهیم کرد امسال سفری ایمن برای زائران رقم بخورد و زائران بتوانند با کمترین مشکل به سفرهای خود ادامه دهند.
* صدور ۱۳۰ هزار جلد گذرنامه اربعین
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا از چاپ ۱۳۰۰۰۰ جلد گذرنامه ویژه اربعین خبر داد و توضیحاتی درباره نحوه صدور یا عدم صدور برای افرادی که ممنوع‌الخروج هستند، بیان کرد. سردار علی ذوالقدر اظهار کرد: تاکنون 130 هزار جلد گذرنامه ویژه اربعین صادر و به ادارات پست تحویل شده است. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا برای فردی که ممنوع‌الخروج است گذرنامه چاپ می‌شود، گفت: ما از همه متقاضیان مدارک صدور گذرنامه را دریافت می‌کنیم. بعد از بررسی مدارک اگر فرد مشکلی نداشته باشد برای او گذرنامه صادر می‌شود و اگر به هر دلیلی ممنوع‌الخروج باشد گذرنامه صادر نمی‌شود. ذوالقدر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرد متقاضی از کجا متوجه می‌شود به چه دلیل گذرنامه به دستش نرسیده است، گفت: افرادی که ممنوع‌الخروج باشند برای‌شان پیامک نقص مدارک ارسال می‌شود و بعد از مراجعه حضوری برای آنها توضیح داده می‌شود که ممنوع‌الخروج هستند. وی با اشاره به راه‌های استعلام ممنوع‌الخروج بودن گفت: افراد می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن «پلیس من» یا مراجعه حضوری به ادارات پلیس گذرنامه از وضعیت ممنوع‌الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوند. ذوالقدر با بیان اینکه شرایط ویژه‌ای برای گذرنامه‌هایی که 2 سال از اعتبار آنها گذشته است، در نظر گرفته‌ایم، گفت: افرادی که فیزیکی گذرنامه‌ها را دارند و از تاریخ اعتبار گذرنامه‌های‌شان 2 سال می‌گذرد می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس گذرنامه برچسب رایگان اعتباری برای این گذرنامه‌ها دریافت کنند.
***
۹ دستور رئیسی برای برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین
رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور دستوراتی جهت برگزاری هر چه بهتر راهپیمایی عظیم اربعین صادر کرد.  در نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به احمد وحیدی درباره برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین دستورات زیر با اشاره به ابعاد تمدنی حماسه اربعین صادر شده است:
1- محور خدمت به زائران حسینی موکب‌های مردمی است؛ نهادهای دولتی یاریگر موکب‌های مردمی باشند.
2- نهادهای دولتی صرفا در موارد ضرورت به خدمت‌رسانی مستقیم به زائران بپردازند و خدمت‌رسانی با نام و تابلو دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.
3- دستگاه‌های دولتی و استانداری‌ها در جهت فعال‌سازی حداکثری گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی اقدام کنند.
4- از ظرفیت زیست‌بوم علم و فناوری کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی برای حل مسائل اربعین با رویکردهای نوآورانه استفاده شود.
5- تمهیدات لازم برای ایاب و ذهاب زائران بویژه حمل‌و‌نقل زمینی از طریق اتوبوس و خودروی شخصی اتخاذ گردد. موارد ایمنی و امنیت سفر زائران با خودروی شخصی مورد توجه و اقدام قرار گیرد.
6- رسانه ملی بر ترویج ابعاد گفتمانی اربعین و همین‌طور روایت حضور مردم و تسهیل جذب مشارکت‌های مردمی اقدام کند.
7- الگوی حکمرانی مردمی اربعین تدوین شود.
8- شورای راهبردی اربعین به منظور رصد و سیاست‌گذاری موضوعات کلان مرتبط با حماسه اربعین و بویژه ابعاد تمدنی آن با حضور مسؤولان مرتبط و اندیشمندان و نخبگان و نمایندگان تشکل‌های مردمی تشکیل شود.
9- پس از ایام اربعین بلافاصله جلسه آسیب‌شناسی و تصمیم‌گیری برای سال آینده با حضور نمایندگان و فعالان مردمی تشکیل شود.
***
«محاسن انتخاب مرز خسروی» برای تردد زائران اربعین
مرز خسروی یکی از مرزهای تعیین‌شده برای تردد زائران اربعین حسینی است که با توجه به مزیت‌هایش می‌تواند انتخاب مناسبی برای عزیمت زائران به عراق باشد و تجربه تردد با سهولت بیشتر را برای آنها ایجاد کند. طبق آمار موجود، بین مرزهای شش‌گانه‌ای که برای خروج زائران اربعین حسینی از کشور تعیین ‌شده، مرز خسروی سومین مرز انتخابی زائران بعد از مهران و شلمچه بوده است. فاصله بین کرمانشاه تا مرز خسروی 196 کیلومتر (با متوسط سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، حدود 2 ساعت و 40 دقیقه) است و از طریق بزرگراه کربلا - کرمانشاه و همچنین بزرگراه کربلا، از شهرستان ساوه می‌توان به نقطه مرزی خسروی رسید. یکی از مشکلات سال گذشته زائران 24 ساعته نبودن مرز بود که این امر موجب بروز مشکلات فراوان برای آنها شد اما طبق وعده مسؤولان، مرز برای مراسم اربعین 24 ساعته خواهد بود تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود. در فاصله یک کیلومتری مرز، پیش‌بینی استقرار موکب‌ها و ارائه خدمات در طول این مسیر تا نقطه مرزی با استفاده از امکانات مردمی شهرها صورت گرفته است و تعداد مناسبی گیت گذرنامه و سایر امکانات تردد در مرز خسروی و نیز به تناسب در سمت مرز کشور همسایه (منذریه) جهت به حداقل رساندن معطلی زائران تدارک دیده شده است. ۴ جایگاه سیار بنزین و گازوئیل نیز در مرز خسروی جانمایی شده و علاوه بر جایگاه‌های سیار، 163 جایگاه ثابت در مسیر تردد زوار در نقاط مختلف استان آماده سوخت‌رسانی است. فاصله مرز خسروی تا کاظمین 203 کیلومتر، تا کربلا 300 کیلومتر،  تا سامرا 236 کیلومتر و تا نجف 380 کیلومتر است.

 


Page Generated in 0/0066 sec