printlogo


کد خبر: 266039تاریخ: 1402/5/26 00:00
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی معاونت علمی ریاست‌جمهوری تأکید کرد
ضرورت دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از فعالیت هزار و ۸۴۵ شرکت فناور در این حوزه خبر داد و گفت: دانش‌بنیان کردن تولیدکنندگان بزرگ مجموعه‌های صنعتی از برنامه‌های اصلی این ستاد است. سیدمحمدمهدی هادوی در نشست خبری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ است، افزود: به این معنا که با دانشی کردن و استفاده از فناوری‌های روز، ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم. 
وی به فعالیت هزار و ۸۴۵ شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته اشاره کرد و یادآور شد: می‌کوشیم آن تعداد از این شرکت‌ها را که هنوز به حوزه‌های تجاری بزرگ ورود نکرده‌اند وارد بازار صنعتی و تجاری کنیم و این مهم را از رهگذر ادغام این شرکت‌ها، قراردادهای همکاری و کارهای مشترک دنبال می‌کنیم. 
هادوی در ادامه به نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس نظام ارزیابی جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳ دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم می‌شوند و در این میان، تمرکز ستاد، بیشتر بر شرکت‌های فناور است، چرا که تمام محصولات این شرکت‌ها دانش‌بنیان است. 
وی افزود: ۸ درصد شرکت‌های ما فناور هستند و باید تعداد آنها را بیشتر کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری دریافت کنیم. در حوزه صنعت هم حدود ۶ هزار شرکت دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی هستند و ۲۵۰ هزار نفر در این صنعت کار می‌کنند، بر این اساس، جمعیت صنعتگران ما جمعیت بزرگی است و از این تعداد شرکت فعال در حوزه صنعت، برخی دانش‌بنیان و برخی غیردانشی هستند. 
هادوی تاکید کرد: اهداف ما در این ستاد، نخست توسعه بازار داخل و دوم توسعه بازار صادراتی است که البته بحث‌های دیپلماسی و مسائل تحریم نیز در این زمینه اثرگذار هستند و نمی‌توان از نقش و تاثیر آنها بر این روند‌ها چشم پوشید. 
وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صادرات رسمی داریم که راضی‌کننده نیست، افزود: در پی این هستیم که این سقف را به یک میلیارد دلار در سال برسانیم. کشورهای رقیب ما در حوزه صنعت در کنار کشورهای اروپایی و چین است که به عنوان یک رقیب جدی شناخته می‌شود. از لحاظ کیفیت در بعضی صنایع مثل صنایع غذایی صادرات خوبی داریم و کشورهای اروپایی و کانادا در این حوزه بازار هدف ما هستند.

Page Generated in 0/0055 sec