printlogo


کد خبر: 266054تاریخ: 1402/5/26 00:00
گزارش نیوزویک از اختلاف‌نظر در کی‌یف پس از تلفات شدید و سرعت پایین ضد‌حملات اوکراین
آخر خط اوکراین
انتخاب دشوار زلنسکی؛ یا ادامه جنگ و «شکست پرهزینه» یا توقف جنگ و پذیرش «شکست سیاسی»

گروه بین‌الملل: ضدحمله مورد انتظار اوکراین تاکنون با شکست مواجه شده و نیروهای این کشور فقط توانسته‌اند با هزینه‌های گزاف، وسعت محدودی از سرزمین‌ها را پس بگیرند و با گذشت ۶ هفته از عملیات‌، همچنان در شکست شبکه دفاعی روسیه ناکام مانده‌اند.
«دیوید برنان» خبرنگار نیوزویک در تحلیلی برای این نشریه نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با یک انتخاب دشوار مواجه است؛ با تنی خسته و فرسوده ادامه دهد و نسبت به یک «شکست پرهزینه» خطر کند یا جلوی ضرر اوکراین را بگیرد و «شکست مضر سیاسی» را بپذیرد.
منابع مطلع به نیوزویک گفتند عدم پیشرفت باعث تشدید بحث‌های راهبردی در سطوح بالای دولت اوکراین شده و برخی‌ را در دفتر ریاست‌جمهوری در مقابل فرماندهی ارتش اوکراین قرار داده است.
برخی مقامات اوکراینی خواستار تثبیت موفقیت‌های محدود کی‌یف و آمادگی جهت حملات مورد انتظار روسیه در پاییز و زمستان هستند اما برخی چهره‌های دیگر، مثل ژنرال «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین می‌خواهند ادامه دهند.
یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به شرط آنکه نامش فاش نشود، به نیوزویک گفت: بی‌شک اختلاف نظراتی میان مقامات اوکراین پیرامون استراتژی نظامی این کشور وجود دارد. در یک طرف، افرادی مثل زالوژنی هستند که قاعدتا به دلیل مقام‌شان، می‌خواهند ادامه دهند اما سوالاتی در حوزه سیاسی در این زمینه وجود دارد که آیا در حال حاضر ادامه دادن منطقی است یا خیر. بر اساس آنچه مقامات غربی نسبت به «سرعت پایین ضدحملات اوکراین» صراحتا اعلام کرده‌اند، یک نوع «بازی سرزنش» در کی‌یف در حال شروع است.
ضدحمله شکست‌خورده اوکراین، زلنسکی را در یک «بن‌بست» به دام انداخته است. برخی‌ها در رأس دولت اوکراین تصور می‌کنند توسط ارتش این کشور گمراه شده‌اند و ارتش ارزیابی‌های لازم را نسبت به حملات ارائه نداده است. آنها از این موضوع احساس نارضایتی می‌کنند.
اما «آندری زاگورودنیوک» که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ وزیر دفاع اوکراین بود و اکنون مشاور وزارت دفاع است، به نیوزویک گفت: «تصورات غلط زیادی درباره این ضدحمله وجود دارد».
او در ادامه گفت: یکی از این تصورات غلط این است که اوکراین به جنگ فرسایشی رو آورده و با این اقدام «روس‌ها را خسته می‌کند» اما اینطور نیست. کاری که اوکراین در حال حاضر انجام می‌دهد، «تلاشی برای کاهش توانایی‌های روسیه جهت دفاع از خود است». اوکراین باید منابع روسیه را «ویران» کند تا بتواند از خود دفاع کند. همچنین آنهایی که برای این ضدحمله زمان تعیین می‌کنند، در اشتباهند. فکر نمی‌کنم ارتش اوکراین وعده تاریخ خاصی را داده باشد. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور از اظهارنظر نسبت به آنچه این منابع به نیوزویک گفته‌اند خودداری کردند.
برخی تحلیلگران هم مثل «جیمز راجرز» از بنیانگذاران اندیشکده شورای ژئواستراتژی مستقر در انگلیس اینچنین توجیه می‌کنند: کی‌یف با یک دوراهی سخت و بلندمدت مواجه شده است. روس‌ها از اشتباهات خود درس گرفته‌اند و ظاهرا منابع و قدرت زیادی دارند. البته فکر کنم ما در غرب توقعات زیادی از اوکراین و ضدحمله‌اش داریم اما آنها برای انجام بهتر این کار به تجهیزات نظامی بیشتری احتیاج دارند. تا زمانی که این تجهیزات ارائه نشود، اوکراینی‌ها همیشه در جنگ ضعیف عمل خواهند کرد. جدا از این موارد، «برتری هوایی» هم عامل دیگری است که اوکراین آن را ندارد.
این در حالی است که چندی پیش «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده ارسال جنگنده‌های «اف۱۶» برای کی‌یف را داد اما روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به نقل از چند کارشناس نظامی نوشت بعید است این جنگنده‌ها با توجه به روند فعلی جنگ در اوکراین تحول چندانی در اجرای ضدحمله ارتش این کشور به وجود بیاورد. روزنامه آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن بیش از یک سال صبر کرد تا به کشورهای ناتو اجازه ارسال جنگنده‌های «اف۱۶» به اوکراین را بدهد. زمانی که خلبان‌های اوکراینی کار با این جنگنده‌های پیشرفته را فراگرفته باشند، دیگر برای پشتیبانی از نیروهای زمینی درگیر در مرحله فعلی نبرد و کمک به آنها با این جنگنده‌ها خیلی دیر است.
* اوکراین مجبور شد آخرین یگان ذخیره خود را وارد میدان جنگ کند
اوکراین در نهایت مجبور شد آخرین تیپ بزرگ ستاد کل ارتش خود را که به صورت ذخیره نگه داشته بود، وارد میدان جنگ کند. این امر پس از آن اتفاق افتاد که ضدحمله اوکراین راه به جایی نبرد. به گزارش مجله فوربس، تیپ ۸۲ هوابرد اوکراین که از ۲۰۰۰ نیرو و خودروهای جنگی «ماردر» و «استرایکر» و همچنین تانک‌های «چلنجر ۲» تشکیل می‌شود، طی چند روز گذشته پیرامون «روبوتین» در منطقه زاپروژیا مستقر شده است.
این استقرار همزمان خبر خوب و بدی برای ضدحمله اوکراین است که از چهارم ژوئن با یک سری حملات هماهنگ در سراسر جنوب و شرق اوکراین آغاز شده است. تیپ ۸۲ و تیپ ۴۶ آخرین یگان‌های بزرگی هستند که ستاد کل ارتش اوکراین آنها را به صورت ذخیره نگه داشته بود. در نهایت اوکراینی‌ها با اعزام این یگان‌ها به ضدحمله می‌توانند به طرز قابل توجهی قدرت جنگی خود را در امتداد یکی از اصلی‌ترین محورهای ضدحمله تقویت کنند؛ محوری که ۵۰ مایل از روبوتین که تحت کنترل روسیه است تا ملیتوپول در شمال ساحل دریای سیاه امتداد دارد. با این حال استقرار این یگان‌ها به این معنی است که دیگر هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد. هنگامی که تیپ‌های ۴۶ و ۸۲ برای استراحت و تعمیرات به عقب بازگردند، ممکن است هیچ تیپ جدیدی با قدرتی مشابه این ۲ تیپ جای خالی آنها را پر نکند. همین امر موجب خواهد شد ضدحمله شتاب خود را از دست بدهد. تفنگداران ویژه اوکراین - که تلاش‌های خود را در امتداد رودخانه «موکری یالی» متمرکز کرده‌اند - تمام ۴ تیپ خط مقدم خود را همزمان در این منطقه مستقر کرده‌اند. اگر روس‌ها در روبوتین بتوانند کنترل خود را بر منطقه حفظ کنند و در برابر ضدحمله‌های اوکراین تاب بیاورند، احتمالا در موضعی قرار خواهند گرفت که بتوانند زمانی که این یگان‌ها بدون جایگزین اوکراین خط مقدم را ترک و برای استراحت عقب‌نشینی کردند، مجددا به آنها حمله کنند.
***
مقام ناتو: اوکراین خاکش را به روسیه بدهد، عضو ناتو شود
یک مقام ارشد ناتو گفته اوکراین ممکن است برای اینکه به عضویت این ائتلاف درآید، مجبور شود بخشی از خاکش را به روسیه واگذار کند. «استیان ینسن» رئیس دفتر دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفت ممکن است اوکراین برای به دست آوردن عضویت در این ائتلاف مجبور شود بخشی از خاکش را به روسیه واگذار کند.
طبق نوشته روزنامه نروژی «وردنز گانگ»، این مقام ناتو گفت: «فکر می‌کنم یک راه‌حل ممکن برای اوکراین می‌تواند این باشد که خاکش را در ازای عضویت در ناتو واگذار کند». ینسن تأکید کرد تصمیم‌گیری درباره اینکه اوکراین چه زمانی و تحت چه شرایطی مذاکره کند، به عهده مقام‌های کی‌یف است. وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدگاه ناتو در حال حاضر این است که اوکراین برای رسیدن به صلح به روسیه و به دست آوردن عضویت در ناتو باید خاکش را به روسیه واگذار کند؟ گفت: رایزنی‌ها درباره وضعیت احتمالی اوکراین پس از جنگ ادامه دارد و مساله واگذاری خاک به روسیه توسط طرف‌های دیگری مطرح می‌شود.
مقام ناتو تصریح کرد: «من نمی‌گویم دقیقاً باید این اتفاق رخ بدهد اما این می‌تواند یک راه‌حل ممکن باشد».

 


Page Generated in 0/0061 sec