printlogo


کد خبر: 266055تاریخ: 1402/5/26 00:00
رونمایی از ماشین و موتوسیکلت‌های برقی ایرانی در حیاط هیأت دولت
خودروی آینده
* وزیر صمت: در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل و نقل شهری و بین‌شهری هستیم

تولید خودروهای برقی و استفاده از آنها نه تنها می‌تواند موجب کاهش مصرف انرژی شود، بلکه در مسائل زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا نیز تاثیر مثبت دارد. بر همین اساس نیز دولت‌ها سعی دارند خودروسازی در کشورشان را به سمت تولید خودروهای برقی سوق دهند و با استفاده از این تکنولوژی از بروز مشکلاتی نظیر ناترازی انرژی جلوگیری کنند.
حذف سوخت از تاکسی‌ها می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها شود و چه بسا اثرات زیست‌محیطی خوبی نیز به همراه داشته باشد. در واقع بررسی ابعاد مختلف استفاده از خودروهای برقی چه به صورت شخصی و چه عرضه آن برای استفاده عمومی، می‌تواند محاسن بسیاری داشته باشد. از همین رو نیز وزارت صمت سعی دارد با آماده‌سازی زیرساخت‌های تولید این خودروها، از مزایای آن به سود کشور استفاده کند.
دولت سیزدهم سعی دارد با اتخاذ سیاست‌هایی در راستای تنظیم و کنترل بازار خودرو، نسبت عرضه و تقاضا را بهبود بخشیده و با واردات خودرو از دیگر کشورها سعی بر ایجاد تحول مثبت در بازار خودرو دارد. به گفته وزیر صمت، کشور ما واردکننده خودرو نبوده و تنها برای تنظیم بازار تن به واردات خودرو داده است.
وزیر صمت گفت: ما واردات خودرو را با هدف تنظیم بازار انجام می‌دهیم. این اقدام در حال انجام است و تحول خوبی در این زمینه ایجاد می‌شود. سعی می‌کنیم به سمت خودروهای جدید برویم.
عباس علی‌آبادی با اشاره به رونمایی از ماشین‌های برقی گفت: همه ماشین‌هایی که در رونمایی می‌بینید، برقی هستند.  خودرو‌ها از طریق شرکت‌ها و موسسات مربوط وارد می‌شود و ما فقط آن را سیاست‌گذاری کردیم.
وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست دوم گفت: من اطلاع ندارم و  قرار نیست ما وارد کنیم و  شرکت‌ها وارد می‌کنند و آیین‌نامه‌های آن تقدیم دولت شده است.
وی درباره بازدید رئیس‌جمهور نیز اظهار کرد: اوایل امسال رئیس‌جمهور بازدیدی داشتند و دستوراتی دادند مبنی بر اینکه این تحول در زمینه حمل‌و‌نقل فراهم شود و این تحول  کلید خورده و در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری هستیم. این موضوع فقط به تاکسی محدود نمی‌شود. ما امروز فقط  تاکسی‌ها را رونمایی کردیم ولی بزودی در زمینه اتوبوس و موتوسیکلت و ماشین‌های عمومی هم رونمایی خواهیم داشت. این قدم برای شهر تهران است، زیرا تهران پایتخت کشور است و 70 ایستگاه را در هفته دولت در شهریور و طی چند روز آینده افتتاح می‌کنیم. خودروسازان داخلی بتدریج تاکسی‌های هیبریدی را در تهران پلاک و عرضه خواهند کرد.
وزیر صمت افزود: همچنین از یک نمونه موتوسیکلت رونمایی شد ولی انواع مختلف آن بزودی  به بازار می‌آید.
وی درباره ماشین‌های برقی گفت: خودروسازهای داخلی ماشین برقی عرضه خواهند کرد و ماشین‌های برقی مفید هستند. این ماشین‌ها، اولا فوق‌العاده اقتصادی‌اند بویژه تاکسی‌ها. تاکسی معمولی حدود 9 تا 10 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند و زمانی که این حجم از بنزین سوزانده می‌شود، علاوه بر آلودگی، گرما ایجاد می‌کند، لذا ما امروز ماشین‌های برقی  را به مردم معرفی کردیم؛ ماشین‌هایی که نمادی از آینده خواهد بود. قیمت آنها نیز با قیمت‌هایی که در کارخانه است، متناسب است.
همچنین وزیر صمت درباره قیمت این خودروها یادآور شد: برای این خودرو‌ها به ‌دلیل مزیت صرفه‌جویی سوخت و محاسن محیط زیستی تعرفه‌های مخفف خواهیم داشت و قیمت این خودرو‌ها تقریبا با قیمت کارخانه در دنیا متناسب خواهد بود. علی‌آبادی همچنین به پیگیری مشکلات تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور برای رفع چالش تولیدکنندگان وقت اختصاص می‌دهد و دستگاه‌ها موظف به اقدام هستند، همچنین رفع چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان در دولت پیگیری می‌شود.
بر همین اساس می‌توان امیدوار بود با افزایش تولید خودروهای برقی و همچنین تولید اتوبوس‌ها و موتورهای برقی، گام مثبتی به سوی حفظ محیط‌ زیست و کاهش مصرف انرژی برداشته شود.

Page Generated in 0/0069 sec