printlogo


کد خبر: 266070تاریخ: 1402/5/28 00:00
دور دنیا

گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند
رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر هند به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کردند.
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد ‏در گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر هند، ۲ طرف بر تقویت همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی تاکید کردند.
وی همچنین اظهار کرد: گسترش همکاری‌های مواصلاتی از جمله در کریدور شمال جنوب و تسریع در عملیاتی شدن تاسیسات بندری چابهار مورد توافق ۲ رئیس دولت بود.
* تأکید رئیسی و پوتین بر اجرایی شدن همکاری‌های دوجانبه
همچنین روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه عصر پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی آخرین وضعیت همکاری‌ها میان ۲ کشور را مورد بررسی قرار دادند. ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی ضمن محکومیت حمله تروریستی اخیر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز، با دولت و ملت ایران و همچنین خانواده قربانیان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه همکاری دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه بویژه در حوزه انرژی، ترانزیت و تجارت را پویا و رو به رشد توصیف و بر آمادگی و علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای این همکاری‌ها به سطوح و چارچوب‌های منطقه‌ای تأکید کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی نیز در این گفت‌وگو ضمن تشکر از ابراز همدردی رئیس‌جمهور روسیه به خاطر حمله تروریستی اخیر، اینگونه اقدامات جنایتکارانه را نشانه استیصال و شکست دشمنان و بدخواهان ملت ایران و موجب افزایش نفرت عمومی از تروریست‌ها و اربابان آنها عنوان کرد. رئیسی با مرور روند همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور بر اجرایی شدن طرح‌های مختلف بویژه در بخش ترانزیت و انرژی تأکید کرد.
***
حمله پهپادی به مسکو
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد یک پهپاد اوکراینی قصد حمله به اهدافی در مسکو و نواحی مجاور را داشت که توسط دفاع هوایی روسیه مورد هدف قرار گرفت و در نزدیکی منطقه «کراسنوپرسنسکایا امبارکمنت» واقع در مسکو سقوط کرد. تلفات یا آتش‌سوزی ناشی از این سقوط گزارش نشده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: حوالی ساعت 4 به وقت محلی، کی‌یف تلاش کرد حمله تروریستی دیگری را با استفاده از پهپاد انجام دهد و تاسیساتی را در مسکو و منطقه مسکو هدف قرار دهد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: پس از آنکه این پهپاد اوکراینی توسط دفاع هوایی روسیه مورد هدف قرار گرفت، مسیر پروازی خود را تغییر داد و روی یک ساختمان غیرمسکونی در نزدیکی «کراسنوپرسنسکایا امبارکمنت» مسکو سقوط کرد. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو اوایل دیروز گزارش کرد یک پهپاد حین پرواز به سمت مسکو ساقط شده است. وی افزود قطعات این پهپاد روی مجتمع نمایشگاهی «اکسپوسنتر» در مرکز تجاری شهر مسکو افتاده اما خسارت جدی به ساختمان مذکور وارد نشده است. سرویس‌های اضطراری به تاس گفتند بخشی از دیوار بیرونی این ساختمان آسیب دید. در فیلم تایید نشده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دود غلیظ خاکستری را می‌توان دید که در آسمان شب بر فراز مسکو بالا می‌رود. مرکز اکسپو مسکو یک فضای نمایشگاهی بزرگ است که برای کنفرانس‌ها و همایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ۵ کیلومتری کرملین واقع شده است. 
***
ترامپ: دلار قدرت خود را از دست داده است
دونالد ترامپ درباره اوضاع آمریکا گفت: «کشور ما در حال حرکت به سوی جهنم است و ما دیگر نمی‌توانیم بزرگی کنیم». به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و کاندیدای پیشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، درباره شرایط کشورش در گفت‌وگو با فاکس‌بیزنس اظهار کرد: «ما قدرت داریم اما در حال کاهش است. در واقع، این امر با افول قدرت دلار نمایان است و من فقط درباره ارزش ارزمان صحبت نمی‌کنم، من درباره استفاده از ارزمان در سراسر جهان صحبت می‌کنم». رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به فاکس گفت در واقع از دست رفتن سلطه دلار آمریکا «بزرگ‌تر از باختن در هر جنگ» دیگر است. ترامپ خاطرنشان کرد: «شما به فرودگاه‌های ما نگاه کنید، به پایانه‌های ما نگاه کنید، به جاده‌های کثیف و جاده‌های خراب و هر چیز دیگری نگاه کنید. ما مانند یک کشور جهان سوم شده‌ایم». وی افزود: «ما چیزی داریم که بسیار قدرتمند است که دلار ما است اما شما نگاهی به آنچه در حال حاضر برای آن اتفاق می‌افتد و سایر کشورها که دیگر از آن استفاده نمی‌کنند، بیندازید. می‌دانید چین می‌خواهد آن را با یوآن جایگزین کند و این غیرقابل تصور است، غیرقابل تصور. هرگز نباید اتفاق بیفتد اما اکنون همه به این فکر افتاده‌اند». وقتی صحبت از اقتصاد رو به زوال آمریکا و افزایش هزینه زندگی می‌شود، رئیس‌جمهور سابق و نامزد ۲۰۲۴ سیاست انرژی را عامل آن می‌داند: «به نظر من، تورم از نظر انرژی ایجاد شده است، زیرا این بسیار بزرگ است. این مانند همه چیز، همه چیز است». وی ادامه داد: «ما به طور جداگانه نیرویی بزرگ‌تر از روسیه و عربستان سعودی بودیم. در یک سال و نیم اخیر، ما یک نیروی بزرگ‌تر از آنها بودیم و پول زیادی دادیم. ما می‌توانستیم بدهی خود را بپردازیم و کارهایی را انجام دهیم که هیچ کس تاکنون در این کشور ندیده است». ترامپ همچنین اظهار داشت او قصد دارد «عقل سلیم» را به کاخ سفید بازگرداند. رئیس‌جمهور پیشین گفت: «مشکل این است که آنها عقل سلیم ندارند. آنها نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند و کشور ما را نابود می‌کنند».

Page Generated in 0/0061 sec