printlogo


کد خبر: 266100تاریخ: 1402/5/28 00:00
تعیین سقف برای سوخت‌گیری روزانه با کارت شخصی و کاهش تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها
تغییر در توزیع بنزین

گروه اقتصادی: هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی در رابطه با بنزین مطرح شد که نتیجه آن صف‌های مقابل جایگاه‌های سوخت در برخی شهرها و شیطنت رسانه‌های ضد ایرانی در دامن زدن به شایعه افزایش قیمت بنزین بود اما آنچه اتفاق افتاد صرفا اصلاح نحوه توزیع بنزین بود. به گزارش «وطن امروز»، از ابتدای ماه جاری وزارت نفت برای اجرای قانون بودجه سال 1402 اقدام به کاهش تعداد کارت‌های سوخت جایگاه‌های پمپ بنزین کرد. بر اساس قانون میزان استفاده از کارت سوخت شخصی در سال جاری باید به بیش از 90 درصد افزایش یابد که این مهم محقق نمی‌شود مگر با کاهش تعداد کارت‌های سوخت جایگاه‌ها و صدور سریع و ارسال بموقع کارت‌های سوخت جدید. در کنار این تصمیم سقفی نیز برای استفاده از کارت سوخت شخصی برای شهرهای مختلف در نظر گرفته شد. برای مثال در پایتخت با هر کارت شخصی 40 لیتر بنزین می‌توان زد و پس از حدود 4 ساعت دوباره می‌توان اقدام به سوخت‌گیری کرد. این موضوع هم در راستای مدیریت تقاضا و مقابله با قاچاق سوخت بود. به هر ترتیب این ۲ تصمیم با وجود اینکه اهداف مناسبی را دنبال می‌کرد، باعث ایجاد صف در اغلب جایگاه‌های سوخت شد. در این میان برخی رسانه‌های غربی و ضد ایرانی آتش‌بیار معرکه شدند و شایعه افزایش قیمت بنزین را مطرح کردند که به تشدید صفوف بنزین انجامید. در روزهای پایانی هفته گذشته پس از چندین بار تاکید مسؤولان وزارت نفت مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. همچنین در راستای سهولت مردم در روند سوختگیری 15 جایگاه سوخت پایتخت از محدودیت تعداد کارت سوخت مستثنا شدند تا در روزهای سفرهای تابستانی و پیک مصرف بنزین زحمتی برای شهروندان به وجود نیاید.
* مخبر به پمپ بنزین‌ها رفت
در پی انتشار شایعه ‌گران شدن بنزین، دولت به صرف انتشار تکذیبیه و مصاحبه با رسانه‌ها اکتفا نکرد و رئیس‌جمهور معاون اول خود را به میان مردم فرستاد تا با گفت‌وگوی بی‌واسطه و رودررو با مردم به آنها اطمینان دهد قرار نیست افزایش قیمتی در حوزه بنزین و فرآورده‌های نفتی انجام شود. مخبر با حضور میدانی خود در جایگاه‌های بنزین و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم که صبح پنجشنبه ۲۶ مرداد انجام شد، وضعیت جایگاه‌های پمپ بنزین را از مردم جویا شد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین پس از بازدید از جایگاه‌های سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حضور یافت و وزیر نفت نیز گزارشی از وضعیت جایگاه‌های سوخت به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کرد. در این جلسه همچنین مدیران ستادهای منطقه‌ای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در برخی استان‌ها از طریق ویدئوکنفرانس گزارشی از تعداد و وضعیت جایگاه‌های عرضه سوخت ارائه کردند و از وضعیت و روند به نسبت مناسب تامین سوخت و خدمات‌رسانی به مردم در این استان‌ها خبر دادند. معاون اول رئیس‌جمهور سپس از مرکز داده سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و واحد مانیتورینگ این مرکز بازدید کرد و با توضیحات مدیران مربوط در جریان برنامه‌ها و اقدامات نظارتی قرار گرفت. مخبر در پایان بازدید خود طی گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: امسال دولت با اتفاقات جدیدی مواجه شد؛ مصرف سوخت ۱۳ درصد افزایش داشته و از ۱۰۱ میلیون به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. همچنین مسافرت‌های مردم افزایش خوبی داشته که دولت ضمن استقبال از این‌ موضوع، موظف است تسهیلات را برای مردم فراهم کند تا بتوانند از فرصت‌ها استفاده کنند. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در روزهای اخیر به چند دلیل، شایعاتی در بحث گرانی بنزین مطرح شد، در حالی ‌که دولت بارها اعلام کرده برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. وی با اشاره به نگرانی مردم از شایعه گرانی بنزین خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای که محدودیت‌هایی را در کارت‌های سوخت جایگاه‌های سوخت اعمال می‌کرد، در دامن زدن به این شایعات بی‌تاثیر نبود. خوشبختانه از روز گذشته وزارت نفت برای رفع نگرانی مردم بسیج شد. مخبر با بیان اینکه شرایط جایگاه‌های سوخت در استان‌های کشور به روال عادی بازگشته است، تصریح کرد: در برخی شهرها مانند مشهد، اصفهان و شیراز شرایط جایگاه‌های پمپ ‌بنزین به روال عادی بازگشته است و تامین سوخت بخوبی انجام‌ می‌گیرد و در بازدید میدانی که از برخی جایگاه‌ها در تهران داشتم، شرایط عادی است. به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، ۱۵ جایگاه بر اساس گزارشی که مسؤول پخش و پالایش تهران ارائه کرده، دچار مشکل هستند که تصمیماتی برای رفع مشکلات آنها اتخاذ شده و بزودی مشکلات این جایگاه‌ها رفع خواهد شد.
* ذخیره بنزین افزایش یافته است
وزیر نفت در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ مرداد) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: پیش از این بنده و همکارانم در شرکت ملی پالایش پخش و فرآورده‌های مصاحبه کردیم و برای صدمین بار تکرار می‌کنیم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست. وی با بیان اینکه در تامین بنزین جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: پالایشگاه‌های کشور تولید حداکثری بنزین را انجام می‌دهند و لجستیک قوی برای توزیع بنزین در ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت کشور وجود دارد. وزیر نفت از مردم خواست به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنند و در عین حال یادآور شد: حتی نسبت به سال گذشته به میزان ۱۵۰ میلیون لیتر افزایش ذخیره بنزین وجود دارد.
* استفاده از کارت سوخت شخصی به ۷۵ درصد رسید
وزیر نفت همچنین گفت: روزی که کار را در وزارتخانه شروع کردیم ۱۷ درصد مردم از کارت سوخت شخصی خود استفاده می‌کردند و امروز این میزان به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده است. جواد اوجی در گفت‌وگویی از عادی شدن روال سوخت‌رسانی در کشور خبر داد و افزود: بارها اعلام کرده‌ایم حجم ذخایر سوخت کشور ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین بیش از سال گذشته است و عملیات سوخت‌رسانی روال عادی خود را طی می‌کند. وی اضافه کرد: امسال ۲۰ میلیون لیتر برای روزهای پیک مصرف بیش از سال گذشته در نظر گرفته‌ایم و میانگین رشد آن ۱۳ درصد است. وی افزود: در ۸ استان به صورت عملیاتی مراکز تعمیرات سامانه هوشمند در نظر گرفته شده است و در جاهایی که این مراکز را ندارند تیم‌ها اعزام شده‌اند. وی اظهار داشت: امروز در تهران از ۳۴۰ جایگاه سوخت فعال، ۱۵ تا ۱۷ درصد شلوغ هستند که بر اساس تصمیم‌گیری انجام شده، محدودیت را کمتر می‌کنیم تا هموطنان در مراجعه به جایگاه‌های سوخت دچار مشکل نشوند.

Page Generated in 0/0075 sec