printlogo


کد خبر: 266110تاریخ: 1402/5/29 00:00
گزارش
هند، اوکراین را به گروه 20 دعوت نکرد

اوکراین که سال گذشته میهمان ویژه اجلاس جی 20 بود جایی در نشست سران 20 اقتصاد اول جهان در هندوستان ندارد. این در حالی است که روسیه به عنوان عضو دائم گروه 20 همانند اجلاس سال گذشته بالی اندونزی با وجود قرار داشتن تحت بزرگ‌ترین تحریم‌ها توسط غرب و شرکایش، در اجلاس آتی دهلی‌نو حاضر خواهد بود.
سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند می‌گوید دعوتنامه‌ای از سوی دهلی نو برای کی‌یف به منظور شرکت در نشست گروه 20 (اجلاس 2023) ارسال نشده در عوض کشورهای اسپانیا، بنگلادش، نیجریه، موریس، مصر، هلند، عمان، سنگاپور و امارات برای این دوره دعوت شده‌اند.
وی چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری افه اسپانیا  توضیح داد موضع کشورش درباره عدم مشارکت اوکراین در نشست نیمه دوم شهریورماه (9 تا10 سپتامبر) در دهلی نو به این دلیل است که گروه 20 در درجه اول بر تقویت رشد و توسعه متمرکز است و مسائل مربوط به حل مناقشه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌سپارد. 
جایشانکار همچنین خاطرنشان کرد نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، پیش از این در موارد متعددی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تعامل داشته و بر روابط مستحکم بین ۲ کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.
وزیر خارجه هند، ابتدا حدود ۲ ماه پیش بود که از تصمیم کشورش برای دعوت نکردن از اوکراین به اجلاس جی 20 امسال پرده برداشته و گفته بود: «دسامبر 2022 به محض اینکه ما ریاست جی 20 را برعهده گرفتیم و پیش‌نویس فهرست دعوت‌شدگان را دریافت کردیم اعلام کردیم این چیزی نیست که ما بررسی کرده باشیم و صادقانه درباره آن با کسی صحبت کرده باشیم».
این یک شکست بزرگ برای آمریکا و متحدان اقماری‌اش و البته خود اوکراین محسوب می‌شود، چرا که این نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین است که این کشور در متن یک نشست مهم بین‌المللی با حضور رهبران کشورهای بزرگ قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که پیش از اجلاس جی 20 سال گذشته نیز کشورهای غربی تمام تلاش خود را به منظور زیر فشار قرار دادن دولت اندونزی برای عدم دعوت از روسیه به عمل آوردند اما موفق به این کار نشدند. حتی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که به صورت آنلاین برای نشست رهبران اعضای دائم گروه 20 و 9 کشور مدعو دیگر در بالی سخنرانی می‌کرد در یک اظهارنظر احمقانه از عنوان «گروه 19» استفاده کرد تا نشان دهد خواهان حذف روسیه از این جمع است.
مقامات کی‌یف در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه هند تنها اعلام کرده‌اند همراه با شرکای‌شان برای فراهم آوردن شرایط دعوت این کشور به اجلاس امسال تلاش می‌کنند. اعضای اصلی گروه 20 در 5 گروه قرار دارند که جایگاه اقلیمی، سیاسی یا اقتصادی آنها را نشان می‌دهد. این گروه‌ها عبارتند از:
گروه 1- ایالات متحده، استرالیا، کانادا و عربستان
گروه 2- آفریقای جنوبی، ترکیه، روسیه و هند
گروه 3- آمریکای لاتین (آرژانتین، برزیل و مکزیک)
گروه 4- اروپای غربی (آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا)
گروه 5- آسیا (اندونزی، چین، ژاپن و کره‌جنوبی)
 20 کشور مزبور مجموعا 85 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی، 75 درصد تجارت بین‌المللی و دوسوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

Page Generated in 0/0056 sec