printlogo


کد خبر: 266129تاریخ: 1402/5/29 00:00
اخبار

افزایش نرخ سود بین بانکی
بانک مرکزی نرخ بهره بین‌بانکی را با افزایش 3 صدم درصدی به 23.53 درصد رساند. نرخ سود بازار بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۵ مردادماه، با رشد 3 صدم درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی، به 23.53 درصد رسید. نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۱۸ مردادماه 23.50 درصد تعیین شده بود. کمترین نرخ این بازار در 3 ماه اخیر، حوالی 23.4 درصد بوده است. روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن سال گذشته آغاز شد. از هفته منتهی به 30 آذر، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته منتهی به 19 بهمن در همین کانال در نوسان بود اما از 26 بهمن رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23 درصدی در نوسان است. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود به 17 تا 24 درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر. در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود. 
***
تردد خودروهای برقی از آبان‌
وزیر صمت گفت: ۷۰ ایستگاه شارژ پمپ برق را در هفته دولت رونمایی می‌کنیم و هم‌اکنون در حال نصب این دستگاه‌ها هستیم. از آبان‌ نیز مردم حضور خودروهای برقی را در پایتخت مشاهده خواهند کرد. عباس علی‌آبادی درباره افتتاح ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی، اظهار داشت: ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در هفته دولت رونمایی می‌شود. ماشین‌های برقی بویژه تاکسی‌ها از چند جنبه برای کشور مفید هستند؛ نخست اینکه فوق‌العاده اقتصادی هستند. تاکسی معمولی حدود ۹ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند. وزیر صمت با بیان اینکه در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل‌و‌نقل شهری و بین‌شهری قرار داریم، افزود: این موضوع فقط به تاکسی محدود نمی‌شود گرچه امروز تاکسی را مطرح کردیم اما به‌زودی اتوبوس و موتوسیکلت و ماشین‌های عمومی را هم رونمایی خواهیم کرد. وی گفت: ۷۰ ایستگاه شارژ پمپ برق را در هفته دولت (ظرف چند روز آینده) رونمایی می‌کنیم و هم‌اکنون در حال نصب این دستگاه‌ها هستیم. 
***
تأمین حداکثری برق صنایع بدون محدودیت
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گفت: آمارهای افزایش تولید نشان‌دهنده تامین برق کافی برای صنایع کشور است. حبیب قراگوزلو با اشاره به رشد مصرف برق ۴ هزار مگاواتی امسال در کشور نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تأمین برق صنعت در تابستان، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد، بدون محدودیت تأمین شد. وی ضمن اشاره به آمار ۶ ماه نخست سال گذشته اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود سال گذشته مصرف برق کشور در بخش صنعتی با رشد 7.6 درصدی و سایر مصارف با رشد 3.2 درصدی همراه بود و همچنین مصرف بخش خانگی با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تشویقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان داد که حاکی از موفقیت اجرای طرح‌های وزارت نیرو در زمینه مدیریت مصرف است. قراگوزلو افزود: از آنجا که برق اصلی‌ترین انرژی مصرف صنایع‌برای تولید است، آمارهای افزایش تولید نشان‌دهنده تامین برق کافی برای صنایع کشور بوده که نه‌تنها منجر به اعمال محدودیت تولید نشده که افزایش ظرفیت تولید صنایع بزرگ هم قابل توجه بوده است، به طوری‌ که در بازه زمانی ۱۳ خرداد تا ۱۰ تیر ۱۴۰۲، شاهد رشد چشمگیر ظرفیت تولید کالا در همه بخش‌ها بودیم. مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه رشد تولید ایران در بخش فولاد به 17.4 درصد رسیده که این موفقیت قابل توجهی است. وی با اشاره به شرایط به‌هم‌پیوسته شبکه برق و حدود ۱۰۰ ساعت طول دوره اوج بار تابستان گفت: تدبیری که وزارت نیرو امسال برای مشارکت شهروندان و مشترکان خانگی برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار انجام داد قابل توجه بوده است، در واقع پاداش جذاب ۲۰ برابری قیمت برق برای صرفه‌جویی به نسبت دوره مشابه سال قبل اقدام اررزنده‌ای بود که تأثیر آن را در عبور موفق از دوره اوج بار امسال مشاهده می‌کنیم.
***
واریز 2 هزار میلیارد تومان به حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی
مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: تاکنون 2 هزار میلیارد تومان منابع به حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی واریز شده است. ابراهیم صیامی درباره آخرین وضعیت حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی در تبصره 18 قانون بودجه امسال گفت: تاکنون فقط 1500 میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه به این حساب واریز شده و 500 میلیارد تومان هم از اقساط بازگشتی وام‌های سال‌های قبل صندوق توسعه ملی واریز شده است که در مجموع 2 هزار میلیارد تومان به این حساب‌ها واریز شده است. وی درباره اینکه گفته شده است هزار میلیارد تومان جدید از سازمان برنامه و بودجه به حساب‌های پیشرفت واریز شده است، گفت: این مبلغ هنوز واریز نشده و فقط در اولویت تخصیص قرار گرفته است. به این معنا که اگر منابع بودجه وصول شد، با اولویت به تبصره 18 تخصیص داده می‌شود. صیامی درباره اینکه آیا پرداخت تسهیلات از طریق حساب‌های پیشرفت و عدالت آغاز شده است، گفت: ما در حال دریافت برنامه‌ها و اولویت‌های شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و تعیین سهم هر استان توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها هستیم که به محض نهایی شدن این فرآیند،  پرداخت تسهیلات به متقاضیان آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه آینده نخستین تسهیلات پرداختی حساب‌های پیشرفت و عدالت برای متقاضیان پرداخت شود. مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی مدل‌سازی و اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی استان باید برنامه اولویت‌دار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تفکیک دستگاه‌های اجرایی ارائه کند که به هر دستگاه چقدر منابع می‌رسد و بر اساس آن برنامه، منابع به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

Page Generated in 0/0048 sec