printlogo


کد خبر: 266142تاریخ: 1402/5/29 00:00
تنش بین فرانسه و آمریکا در موضوع کودتای نیجر افزایش یافته است
خنجر از پشت می‌زند بایدن

گروه بین‌الملل: نشریه پولیتیکو با اشاره به تنش‌هایی که در روابط میان فرانسه و آمریکا بر سر مسائل مربوط به نیجر به‌ وجود آمده است، نوشت: فرانسه از مشارکت دیپلماتیک با دولت انتقالی جدید نیجر خودداری می‌کند اما آمریکا مشتاق است با رهبران جدید این کشور آفریقایی که «محمد بازوم» رئیس‌جمهور را برکنار کرده‌اند، ارتباط برقرار کند. 
بر اساس این گزارش، مقامات فرانسوی از ایجاد روابط دیپلماتیک با دولت انتقالی جدید نیجر خودداری و قویا از تصمیم بلوک «اکواس» جهت مداخله نظامی در نیجر حمایت می‌کنند، این در حالی است که آمریکا نماینده خود را به نیجر اعزام کرد تا با رهبران جدید این کشور آفریقایی دیدار کند و علاوه بر اینکه رسما از اعلام وقوع کودتا در نیجر پرهیز می‌کند، تاکیدش بر آن است که همچنان راهی برای احیای دموکراسی در نیجر وجود دارد. 
این موقعیت حاکی از یک تغییر موازنه قدرت در منطقه است و اختلافات میان منافع پاریس و واشنگتن را در نیجر برجسته می‌کند. آمریکا که از نیجر به ‌عنوان پایگاهی برای «عملیات ضدتروریسم» استفاده می‌کند، ممکن است بر این باور باشد که «اهرم فشار» بیشتری نسبت به فرانسه دارد؛ تفکری که شاید به دلیل نقاط ضعف پاریس به عنوان استعمارگر سابق نیجر در ذهن آمریکا جاری می‌شود. 
نشریه پولیتیکو عنوان داشته است: برخی مقامات سابق آمریکا استدلال می‌کنند نارضایتی فرانسه از رویکرد آمریکا تا حدی به این دلیل است که فرانسه نسبت به از دست دادن آخرین پایگاه‌های استراتژیک خود در منطقه غرب «ساحل آفریقا» مضطرب است؛ منطقه‌ای که کودتاهای قبلی موجب خروج نیروهای فرانسوی از آنها شده است. فرانسه تاکنون درخواست دولت انتقالی جدید نیجر مبنی بر خروج نیروهای فرانسوی از نیجر را رد کرده است. 
در غرب آفریقا، فرانسه عادت دارد شاهد این باشد که قدرت‌های جهانی از این کشور یا دست‌کم از راهنمایی‌هایش پیروی می‌کنند اما درباره نیجر این اتفاق رخ نمی‌دهد. 
هفته گذشته وزارت خارجه فرانسه در واکنش به ادعای رسانه‌ها مبنی بر انتقال نیروهای این کشور در نیجر به چاد گفت: «نیروهای فرانسوی مستقر در نیجر همانند دیگران در این کشور طبق قوانین رسمی امضا شده جهت مبارزه با تروریسم، به حضور خود ادامه خواهند داد. ما از زمان کودتا، همکاری‌های نظامی و ارتباط غیرنظامی خود را به حالت تعلیق درآورده‌ایم. ما قاعدتا هرگونه تصمیم از سوی کودتاچیان را به ‌رسمیت نمی‌شناسیم. ما فقط تصمیمات مقامات قانونی نیجر را قبول داریم». اما این وزارت هیچ اظهار نظری درباره انتقال احتمالی نیروهایش از نیجر به چاد در آینده مطرح نکرد. 
این در حالی است که هفته گذشته نشریه فیگارو به نقل از یک منبع در وزارت خارجه فرانسه گزارش داد واشنگتن وقتی تصمیم گرفت معاون وزیر خارجه خود را برای گفت‌وگو با حاکمان نظامی جدید نیجر بفرستد، مانع و سد راه اقدام فرانسه شد که متحدش در ناتو است. پاریس مدعی است کودتای اخیر این کشور غرب آفریقا جدیدترین ضربه را به استراتژی فرانسه در منطقه ساحل قاره آفریقا وارد کرده است. بالغ بر ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در این کشور استقرار دارند. در این میان به دنبال کودتا در نیجر، ویکتوریا نولاند، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا به نیجر سفر کرد و ظاهرا موضوعات متعددی مطرح شده و گفته می‌شود او از حاکمان نظامی جدید نیجر خواسته برای دریافت کمک سراغ پیمانکاران روس (واگنر) نروند. 
در همین حال، از زمانی که یک دولت نظامی جدید در نیجر در کودتای اواخر ژوئیه به قدرت رسید، پاریس بر بازگرداندن محمد بازوم، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور اصرار کرده است. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در رابطه با سفر نولاند به روزنامه فیگارو گفت ایالات‌ متحده «دقیقا برعکس آنچه ما فکر می‌کردیم انجام می‌دهد. با متحدانی مانند این، ما به دشمن نیاز نداریم». 
دولت فرانسه همچنین آماده حمایت از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس بود که به استفاده از زور برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت تهدید کرده بود. این منبع آگاه در وزارت خارجه فرانسه به روزنامه فیگارو گفت: با فرستادن ویکتوریا نولاند به نیجر، ایالات‌ متحده نشان داد آماده است با رهبران کودتا صحبت کند. برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اعتبار فرانسه بویژه از منظر گفتمان درباره دموکراسی، به خطر افتاد. برای آمریکایی‌ها حتی اگر نگران بازگشت سریع به نظم قانون اساسی باشند، اولویت ثبات منطقه است. 
این دیپلمات گفت مهم‌ترین چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند، صرفا این است که پایگاه‌های خودشان را در این منطقه حفظ کنند. او افزود واشنگتن برای دستیابی به این هدف، از کنار گذاشتن درخواست آنچه او «مشروع بودن طبق قانون اساسی» نامید، دریغ نخواهد کرد. اکنون پاریس نگران است واشنگتن بتواند با دولت نظامی نیجر پشت سر فرانسه و در خفا به توافق برسد. ایالات ‌متحده نیروی زمینی قابل توجهی در نیجر دارد که بالغ بر ۱۳۰۰ سرباز است و تقریبا با ۱۵۰۰ نیروی فرانسه در آنجا برابری می‌کند. نیروهای آمریکایی در ۲ پایگاه در نیامی، پایتخت نیجر و شهر آگادز مستقرند. بنا به گزارش‌ها، آگادز برای واشنگتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا دارای یک باند فرود برای هواپیماهای بدون سرنشین است و به عنوان یک مرکز نظارتی برای منطقه وسیعی از غرب آفریقا گرفته تا لیبی در شمال قاره سیاه عمل می‌کند. به گزارش لوفیگارو، دیپلمات فرانسوی به این روزنامه گفت: «ایالات‌متحده مانند دیگر متحدان ما در این مورد، عادت دارد ما هدف انتقاد قرار بگیریم». 

Page Generated in 0/0057 sec