printlogo


کد خبر: 266149تاریخ: 1402/5/29 00:00
دور دنیا

حزب‌الله عملیات تروریستی در بیروت را خنثی کرد
رسانه‌های لبنانی از خنثی شدن یک طرح تروریستی خطرناک که احتمالا توسط عناصر تکفیری داعش علیه لبنان و مردم آن بویژه در ضاحیه جنوبی بیروت برنامه‌ریزی شده بود خبر دادند. یک منبع امنیتی لبنانی در این زمینه به المیادین اعلام کرد نیروهای حزب‌الله این عملیات تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت را خنثی کردند و یکی از عناصر تروریستی به هلاکت رسید. به ‌گفته این منبع، نیروهای امنیتی حزب‌الله بعد از کشف اطلاعاتی درباره این عملیات تروریستی که قرار بود در لبنان انجام شود، برای جلوگیری از آن اقدام کردند. خبرنگار المیادین گزارش داد حزب‌الله اطلاعاتی درباره یکی از عناصری که در عملیات تروریستی منطقه زینبیه در دمشق در روز عاشورا مشارکت داشت، به دست آورده بود. این عنصر تروریستی فردی به ‌نام «وسام مازن» 23 ساله از منطقه «التل» سوریه بود که اخیرا به ‌شکل غیرقانونی وارد لبنان شده بود و در آخرین طبقه  یک ساختمان در منطقه «حی‌السلام» واقع در ضاحیه جنوبی بیروت اقامت داشت. بر اساس این گزارش، نیروهای حزب‌الله با پیش‌بینی اینکه ممکن است وسام مازن برای انجام عملیات جنایتکارانه‌ای مشابه آنچه در روز عاشورا در منطقه زینبیه رخ داد برنامه‌ریزی کرده باشد، به ساختمان محل اقامت وی حمله کردند.
اطلاعات نشان می‌دهد بعد از اینکه نیروهای حزب‌الله به ساختمان محل اقامت این تروریست رسیدند وی خود را از پنجره ساختمان به بیرون پرتاب کرد و هنگام انتقال به بیمارستان کشته شد. وسام مازن بعد از مشارکت در عملیات تروریستی منطقه زینبیه در دمشق تحت تعقیب نیروهای امنیتی سوریه قرار داشت و به ‌شکل غیرقانونی به لبنان گریخته بود. یک منبع آگاه امنیتی گزارش داد هنوز فردی در رابطه با عملیات تروریستی مورد انتظار در لبنان دستگیر نشده است اما تحقیقات همچنان ادامه دارد. پنجشنبه 5 مرداد همزمان با مراسم عاشورای حسینی در منطقه زینبیه دمشق منابع از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در این منطقه خبر دادند. وزارت کشور سوریه به‌صورت رسمی آمار شهدای انفجار در منطقه سیده زینب دمشق را در روز عاشورا 6 نفر اعلام کرد؛ همچنین 23 نفر نیز در جریان این انفجار تروریستی زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسؤولیت این انفجار را عهده گرفت.
***
بورل: واگنر از نگران‌کننده‌ترین عناصر جنگ اوکراین است
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن موضع‌گیری تند علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما باید درک کنیم جنگ اوکراین جنگی است که مدرن‌ترین تکنیک‌ها (سیستم‌های شناسایی و ارتباط الکترونیکی، هواپیماهای بدون سرنشین) را با کلاسیک‌ترین صحنه‌های جنگ نظیر حفر خندق ترکیب کرده است. می‌توان مدعی شد که جنگ اول جهانی، جنگ دوم جهانی و جنگ آینده را همزمان می‌بینیم. به گزارش ایسنا،‌ جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» مدعی شد: پوتین مردم و ارتش خود را برای بقای شخصی و سیاسی قربانی می‌کند. روسیه در تهاجم خود به اوکراین شکست خورده اما در راه نابودی سیستماتیک این کشور است. به همین دلیل است که مذاکره برای صلح بسیار دشوار است و آنچه باید مورد مذاکره قرار گیرد، سیستم جدیدی از امنیت جمعی است که این جنگ آن را در هم شکسته است. بورل گفته است: واگنر یکی از نگران‌کننده‌ترین عناصر جنگ است، همسایگان بلاروس از ورود واگنرها به کشورشان می‌ترسند. این یک ترس موجه است. حضور آنها می‌تواند جبهه دومی را به سمت شمال، از بلاروس ایجاد کند. فکر نمی‌کنم حمله به یک کشور ناتو در برنامه آنها باشد اما آخرین گلوله‌هایی که به بنادری که غلات از آن صادر می‌شود اصابت کرد، تنها چند متر از مرز رومانی فاصله داشت.
***
هشدار شیخ زکزاکی نسبت به فتنه‌گری آمریکا و فرانسه در آفریقا
رهبر شیعیان نیجریه در سخنانی نسبت به فتنه‌گری آمریکا و فرانسه برای ایجاد بحران در روابط میان ۲ کشور نیجریه و نیجر هشدار داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه در این باره اظهار کرد ممکن است پاریس و واشنگتن از گروه تروریستی «بوکوحرام» برای ایجاد بحران میان نیجریه و نیجر استفاده کنند. شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: آمریکا و فرانسه ممکن است بین نیجریه و نیجر بحران ایجاد کنند. واضح است که این جنگ ما نیست، بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است و آنها ممکن است با حمله به نیجریه بین نیجریه و نیجر بحران ایجاد کنند و طوری جلوه دهند که به نظر برسد نیجر مسؤول این اتفاق است. وی از تلاش برخی کشورها برای راه‌اندازی جنگ علیه یک کشور تحت عنوان جعلی «دموکراسی» ابراز تعجب کرد و افزود: به‌رغم وقوع چند کودتا در نیجریه اما هیچ طرفی آن را مجبور به بازگشت به حکومت غیرنظامی نکرد. شیخ زکزاکی در ادامه خاطرنشان کرد: گرچه نیجر حریم هوایی خود را بسته است اما هواپیماهای فرانسوی همچنان از آن عبور می‌کنند. پاریس دارای اردوگاه‌های تروریستی در نیجر بوده که منشأ حملات گروه بوکوحرام است. این گروه حملاتی را برای به دست گرفتن کنترل منابع معدنی در این کشور انجام می‌دهد تا پس از این اتفاق این منابع تقسیم شود. شیخ زکزاکی نگرانی خود را نسبت به استفاده فرانسه از عناصر بوکوحرام برای حمله به نیجر ابراز کرد و گفت این حملات ممکن است به ضدحملات نیجریه منجر شود. وی تاکید کرد: هرگونه اقدام نظامی در مرزهای دو کشور کار فرانسه و آمریکاست، نه نیجریه و نیجر.

Page Generated in 0/0054 sec