printlogo


کد خبر: 266208تاریخ: 1402/5/31 00:00
وزیر خارجه مالزی در دیدار با همتای ایرانی خود از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به کوالالامپور دعوت کرد
دعوت رئیسی به مالزی

گروه سیاست ‌خارجی: وزیر خارجه مالزی با سفر به تهران به دیدار رئیسی و امیرعبداللهیان رفت و با آنها گفت‌وگو کرد. «زمبری عبدالقادر» وزیر خارجه مالزی که در پاسخ به دعوت همتای ایرانی به منظور گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه ۲ کشور ۱۴ تیرماه سال جاری در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در جمهوری آذربایجان با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه و جهان اسلام گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. وزیر امور خارجه ایران ۲ کشور را دارای اشتراکات فراوان خواند و ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری هم‌تراز با سطح همکاری‌های ۲ کشور در حوزه سیاسی را مورد تأکید قرار داد. حسین امیرعبداللهیان و «زمبری عبدالقادر» وزیر خارجه مالزی ششم فروردین‌ماه امسال نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگو ابراز امیدواری کرده بود که روابط ۲ کشور در تمامی حوزه‌ها به شکل فزاینده و رو به جلو پیش رود. وزیر خارجه مالزی نیز ایران را شریک تجاری مهم در منطقه خواند و ابراز امیدواری کرد روابط ۲ کشور بیش از پیش توسعه یابد. وی همچنین خاطرنشان کرد برقراری مجدد روابط بین ۲ کشور مهم ایران و عربستان، منجر به افزایش صلح و ثبات در غرب آسیا خواهد شد.
امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای مالزیایی خود گفت: توافق کردیم ماه آینده وزیر آموزش عالی مالزی به تهران سفر کند. با توجه به همکاری‌های خوب و مفید در تبادل استاد و دانشگاه این سفر را گام مهمی در توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین ۲ کشور می‌دانیم. وی گفت: آقای رئیسی از نخست‌وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کرد و دعوت متقابلی از آقای رئیسی برای سفر به کوالالامپور نیز وجود دارد و از مسیر دیپلماتیک در حال تنظیم سفر و دیدار مقامات ۲ کشور هستیم. وزیر امور خارجه ادامه داد: تیم همکاران ما در وزارت خارجه ۲ کشور با کمک سایر بخش‌های دولتی و خصوصی برای آماده‌سازی این اسناد تلاش‌های خود را از هفته آینده در پایتخت‌ها با جدیت آغاز خواهند کرد. امیرعبداللهیان افزود: یکی از موضوعات مورد علاقه ما همکاری‌های علمی و فناوری و اندیشکده‌ای است. وزیر خارجه مالزی روز گذشته در مرکز مطالعات وزارت خارجه نشست مهمی را برگزار کرد؛ تبادل دیدگاه‌ها در حوزه اندیشکده‌ای یکی از برنامه‌های سفر وزیر خارجه مالزی به تهران است. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ‌اتفاق نظر داریم درباره همکاری و مسابقات رفت و برگشت دوستانه در تمامی زمینه‌های ورزشی شاهد تحرک هرچه بیشتر باشیم.
وزیر خارجه ادامه داد: توافق کردیم درباره استرداد مجرمان با همکاری قوه ‌قضائیه ۲ کشور شتاب بیشتری به تبادل زندانیان ببخشیم. پیشنهاد کردیم در گام اول زندانیان زن مالزیایی در ایران و زندانیان زن ایرانی در مالزی در آینده نزدیک تبادل شوند که امیدواریم هرچه زودتر شاهد این تبادل باشیم. «زمبری عبدالقادر» وزیر خارجه مالزی که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرده، دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، در نشست خبری مشترک در محل وزارت امور خارجه به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداخت. وزیر خارجه مالزی ضمن قدردانی از امیرعبداللهیان برای دعوتش به ایران و تشکر از مهمان‌نوازی گرم به عمل آمده، گفت: سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی است در جهت تقویت مناسبات و آمادگی مالزی را برای تقویت همکاری با ایران نشان می‌دهد. وی افزود: سفر من همچنین نشان‌دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست‌وزیر مالزی است در جهت تقویت مناسبات با تمامی کشورهای مسلمان از جمله ایران و مالزی از طریق تعامل با این منطقه و به عنوان هماهنگ‌کننده شورای همکاری خلیج‌فارس و آسه‌‌آن دارای پویایی زیادی در این منطقه است. وزیر خارجه مالزی بیان کرد: در نشست با امیرعبداللهیان درباره پیشرفت و پیشبرد روابط دوجانبه و یافتن ظرفیت‌ها برای گسترش همکاری گفت‌وگو کردیم. زمبری عبدالقادر گفت: فرصت یافتیم نظرات خود را درباره مسائل منطقه از جمله فلسطین، اسلام‌هراسی و مسائل پیش‌روی امت اسلام و جامعه جهانی تبادل کنیم. وی همچنین اظهار کرد: منتظر میزبانی از امیرعبداللهیان در مالزی در نخستین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها هستم.

Page Generated in 0/0137 sec