printlogo


کد خبر: 266212تاریخ: 1402/5/31 00:00
با قهرمانی در رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان جهان، ایران رکوردی تاریخی در کسب هر ۴ جام بین‌المللی کشتی پایه به دست آورد
طلوع نسل طلایی کشتی

 جوانان فرنگی‌کار ایران نه‌تنها با فتح یک‌طرفه رقابت‌های جهانی اردن 2023 دستاوردی تاریخی در میادین بین‌المللی آفریدند، بلکه حماسه نسل جدید طلایی کشتی کشورمان را تکمیل کردند. 
شامگاه شنبه در روز دوم مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی جوانان جهان در امان، قهرمانی زودهنگام تیم‌ ملی ایران پیش از مشخص شدن تکلیف پنج وزن دوم رقابت‌ها در روز سوم مسجل شده بود. در آن روز مردان جوان‌مان با کسب 3 مدال طلا، یک نقره، یک مقام پنجم و یک سهمیه فینال موفق به کسب ۱۰۵ امتیاز تیمی شدند و با اختلاف 45 امتیازی نسبت به قرقیزستان در جایگاه نخست قرار گرفتند. 
در پایان روز نهایی مسابقات (یکشنبه) فرنگی‌کاران ایران در نهایت آقایی ‌مطلق خود را با کسب 2 مدال نقره و برنز دیگر و 2 جایگاه پنجم با  مجموع 162 امتیاز تیمی و فاصله 73 امتیازی نسبت به گرجستان، نایب قهرمان مسابقات مسجل کردند.
3 پرچمدار اصلی این تیم که جام قهرمانی را بالا بردند، پسران طلایی ایران یعنی احمدرضا محسن‌نژاد در وزن 63 کیلوگرم، علیرضا عبدولی در 77 کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن 130 کیلوگرم بودند. با این حال نباید از مدال‌های نقره یاسین یزدی در وزن 82 کیلوگرم و ابوالفضل چوبانی در 87 کیلوگرم  و برنز امیررضا ده‌بزرگی در وزن 60 کیلوگرم نیز به سادگی گذشت. بدین ترتیب در 6 وزن از 10 وزن، پرچم پرافتخار کشورمان در سالن مسابقات در امان بالا رفت. ضمن اینکه علی احمدی‌وفا در وزن 55 کیلوگرم و محمدمهدی میری در 72 کیلو در مکان پنجم قرار گرفتند.
در رده‌بندی تیمی بعد از ایران قهرمان بلامنازع 162 امتیازی، گرجستان با 89 و ارمنستان با 88 امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند. روی سکو رفتن این دو همسایه قفقازی در غیاب روسیه و پشت سر گذاشتن ترکیه همیشه مدعی نیز به نوبه خود جزو شگفتی‌های مسابقات جوانان جهان امسال بود. ترکیه با 81 امتیاز، قرقیزستان با 70 امتیاز، قزاقستان با 60 امتیاز، هند با 55 امتیاز، مصر با 46 امتیاز، جمهوری باکو با 43 امتیاز و مولداوی با 39 امتیاز در رده‌های چهارم تا دهم رده‌بندی تیمی ایستادند.
این افتخار رکوردی تاریخی را به نام ایران‌زمین کرد چرا که برای نخستین بار است که تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی یک کشور در یک سال در هر دو سطح نوجوانان و جوانان جهان قهرمان می‌شوند. 
به مناسبت آقایی نسل طلایی کشتی ایران، دیروز رهبر حکیم انقلاب در پیامی از تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردند. در این پیام از تیم‌های آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان که در 2 هفته‌ اخیر به قهرمانی رقابت‌های جوانان دست یافته‌اند تقدیر شده است. 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی کسب مقام نخست تیم‌ ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های جهانی جوانان را تبریک گفت.
ثبت رکورد مزبور در حالی است که این 4 تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بودند که این نوید آینده درخشانی برای این ورزش بومی ایران‌زمین در عرصه‌های بین‌المللی خصوصا المپیک سال آتی پاریس می‌دهد.
با پایان مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان در استانبول و امان در مردادماه، پرونده نیمی از رقابت‌های جهانی کشتی در سال میلادی 2023 بسته شد. طی 2 ماه آینده 2 مسابقه جهانی دیگر در 2 رده سنی بزرگسالان و امید پیش رو است که اولی در صربستان برگزار خواهد شد و مکان دومی به خاطر سلب میزبانی فنلاند فعلا نامعلوم است.
این قهرمانی‌ها هرچند در جای خود بسیار ارزشمند است اما قطعا در همه فدراسیون‌ها، ویترین اصلی مربوط به تیم‌های ملی بزرگسالان است. همچنین در کشتی، معیار پیشرفت و توسعه‌یافتگی، افتخار‌آفرینی در المپیک است.
باید دید شاگردان پژمان درستکار و حسن رنگرز در تیم‌های‌ ملی بزرگسالان کشورمان با پیشینه 4 قهرمانی جهان در رقابت‌های  پیش روی جهان در بلگراد (صربستان) طی روزهای 25 شهریور تا 2 مهر  چه نتایجی را کسب خواهند کرد. 

Page Generated in 0/0058 sec