printlogo


کد خبر: 266220تاریخ: 1402/5/31 00:00
اخبار

مهارت‌آموزی به ۶۰۰ هزار سرباز تا پایان سال
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از برنامه‌ریزی برای مهارت‌آموزی به حدود ۶۰۰ هزار سرباز تا پایان امسال خبر داد. 
سردار محمدجواد زاده‌کمند در دیدار با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: رویکرد ما مشارکت فعال و تبدیل دوران سربازی به دوران تعلیم، تربیت ‌و رشد و ‌تعالی سربازان است. ۳۹ کارکرد برای سربازی تعریف کرده‌ایم و قصد داریم هر سربازی با یک مهارت تخصصی و یک بسته مهارت عمومی از نیروهای مسلح خارج شود. در حال حاضر ۸۰ درصد سربازان تحت پوشش آموزش‌های مهارتی هستند و توانمندسازی سربازان و تسهیل‌گری برای اشتغال سربازان جزو برنامه‌های ما است. 
وی با بیان اینکه با ۲۷ دستگاه درباره مهارت‌آموزی سربازان توافقنامه همکاری امضا کردیم، اظهار کرد: در زمینه مهارت‌های تخصصی ما ۵۱۲ تخصص را با سایر مجموعه‌ها تعریف کرده‌ایم و ارکان متفاوتی برای قرارگاه تعریف شده که مهم‌ترین آن شورای‌عالی مهارت‌آموزی است. فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در ادامه افزود: ما در 6 سال گذشته نزدیک به 3 هزار مجتمع آموزشی در نیروهای مسلح ایجاد کرده‌ایم و بالغ بر۱۴ هزار محیط کار واقعی در یگان‌های نیروهای مسلح برای سربازان وظیفه ساخته یا آماده شده است، همچنین 2 هزار و ۸۰۶ مربی داریم که کلاس‌های مهارت‌آموزی را در سطح کشور برای سربازان وظیفه برگزار می‌کنند. به گفته زاده‌کمند، در 6 سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۲۴۸هزار نفر از سربازان تحت آموزش‌های مهارت‌آموزی قرار گرفته‌اند و همچنان نیز موضوع کیفی‌سازی و ارتقای آموزش‌ها برای سربازان دنبال می‌شود.
***
تیم نجوم ایران در رتبه سوم المپیاد جهانی قرار گرفت
تیم المپیاد نجوم ایران در شانزدهمین المپیاد بین‌المللی نجوم و اختر فیزیک با 3 طلا و 2 نقره سوم شد. به گزارش ایرنا از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، تیم المپیاد نجوم ایران در شانزدهمین المپیاد بین‌المللی نجوم و اختر فیزیک (IOAA) که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد با کسب 3 مدال طلا و 2 مدال نقره بعد از کشورهای انگلستان و هند موفق به کسب رتبه سوم جهان شد. بعد از ایران کشورهای آمریکا، برزیل، بلغارستان، رومانی، آلمان و کانادا در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند. این مسابقات در 3 مرحله تئوری، رصد و تحلیل داده‌های نجومی به مدت ۱۰ روز با حضور ۵۲ کشور از سرتاسر جهان برگزار شد. تیم ایران بامداد امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد ساعت ۶ صبح از فرودگاه امام خمینی به میهن باز گشت.
***
کلاس‌های نظری آموزش رانندگی «اجباری» نیست
رئیس صدور گواهینامه راهور فراجا گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۹۷، برای کسانی که قصد شرکت در پایه‌های مختلف گواهینامه را دارند هیچ الزام و اجباری برای شرکت در کلاس‌های آموزش نظری نیست و کاملاً اختیاری است. سرهنگ احمد کرمی‌اسد درباره لغو اجباری بودن کلاس‌های آیین‌نامه رانندگی اظهار کرد: این مصوبه مربوط به سال ۱۳۹۷ است و برگزاری کلاس‌های آموزش آیین‌نامه برای تمام پایه‌ها فعلا منتفی و لغو شده است. 
وی افزود: بر اساس آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۰، هر کسی بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه در معابر کشور رانندگی کند باید گواهینامه متناسب با آن وسیله را حتماً اخذ کند و لازمه اخذ گواهینامه هم طی آموزش‌های نظری و عملی است. 
رئیس صدور گواهینامه راهور فراجا گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۹۷، برای کسانی که قصد شرکت در پایه‌های مختلف گواهینامه را دارند هیچ الزام و اجباری برای شرکت در کلاس‌های آموزش نظری نیست و کاملاً اختیاری است. سرهنگ کرمی‌اسد درباره علت عدم اطلاع‌رسانی این مصوبه در این سال‌ها تصریح کرد: اطلاع‌رسانی درباره این مصوبه صورت ‌گرفته بود اما شاید برای آموزشگاه‌های رانندگی مقرون‌به‌صرفه نبوده که آن را به اطلاع متقاضیان برسانند، البته در فرم گواهی آموزش این موضوع درج شده و از متقاضی پرسیده می‌شود آیا تمایل به شرکت در آموزش‌های نظری دارد یا خیر.
***
سازمان وظیفه‌عمومی اعزامی‌های شهریور ۱۴۰۲ را فراخواند
سازمان وظیفه عمومی فراجا مشمولان دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ شهریور را برای اعزام به سربازی فراخواند و تاکید کرد که این افراد باید در زمان مشخص‌شده در محل و مراکز مندرج در برگ معرفی‌نامه مشمولان حضور یابند. سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تمام مشمولان که برگ آماده به خدمت به تاریخ شهریورماه سال ۱۴۰۲دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+۱۰، برگ معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند. این دسته از مشمولان باید روز چهارشنبه یکم شهریور سال ۱۴۰۲ در ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی‌نامه مشمولان اعلام شده، حضور یابند و به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند». در این اطلاعیه همچنین آمده است:‌ «مشمولان اعزامی می‌بایست برگه واکسن مننژیت و دوگانه و اصل مدارک مورد نیاز اعم از برگ آماده به خدمت، برگ محل مراجعه، برگ واکسیناسیون، کارت ملی و شناسنامه، مدارک مربوط به شرایط خاص را همراه خود داشته باشند. همچنین عدم حضور به‌موقع در زمان و محل‌های تعیین‌شده، غیبت محسوب شده و برابر ماده ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد».

Page Generated in 0/0135 sec