برنامه وزارت صمت برای ایجاد بازار جهت توسعه خودروهای برقی و استفاده از ظرفیتهای دانشگاه در صنعت خودرو
گروه اقتصادی: تولید خودروهای برقی و استفاده از آنها نهتنها میتواند موجب کاهش مصرف انرژی شود، بلکه در مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی هوا نیز تاثیر مثبت دارد؛ بر همین اساس نیز دولتها سعی دارند خودروسازی در کشورشان را به سمت تولید خودروهای برقی سوق دهند و با استفاده از این تکنولوژی از بروز مشکلاتی نظیر ناترازی انرژی جلوگیری کنند.
حذف سوخت از تاکسیها میتواند موجب کاهش هزینهها شود و چه بسا اثرات زیست محیطی خوبی نیز به همراه داشته باشد. در واقع بررسی ابعاد مختلف استفاده از خودروهای برقی چه به صورت شخصی و چه عرضه آن برای استفاده عمومی، میتواند محاسن بسیاری داشته باشد. از همین رو نیز وزارت صمت سعی دارد با آمادهسازی زیرساختهای تولید این خودروها، از مزایای آن به سود کشور استفاده کند.
دولت سیزدهم سعی دارد با اتخاذ سیاستهایی در راستای تنظیم و کنترل بازار خودرو، نسبت عرضه و تقاضا را بهبود بخشیده و با واردات خودرو از دیگر کشورها سعی بر ایجاد تحول مثبت در بازار خودرو دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از چالشهایی که در دنیا برای استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی وجود دارد، بحث ذخیرهسازی انرژی است، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت و دانش کشورمان درباره خودروهای برقی، باید آن را از دانشگاه به سمت صنعت حرکت دهیم.
عباس علیآبادی اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی را به تعویق انداخته، ذخیره انرژی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه نخستین خودروهای تاریخ برقی بودند، گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودروی برقی تولید کرد اما آن زمان باتریهای اسیدی مورد استفاده قرار میگرفت که سنگین بودند و مشکلاتی به همراه داشتند، بنابراین به مرور خودروهای بنزینی و مصرفکننده سوختهای فسیلی جایگزین شد اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودروها را در پیش گرفته است، البته ممکن است در بحث ذخیرهسازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. برای مثال باتریهای لیتیومی یا حتی اقتصاد هیدروژنی (استفاده از ذخیرهسازهای هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد.
* نزدیک شدن فاصله فناوری در خودروهای برقی به نوآوری
وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیدهایم و در حال حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهمتر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان میدهد ظرفیت و دانش کشور در این زمینه ذیقیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سالها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودروهای بنزینی در مقایسه با خودروهای برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما در بخش خودروهای برقی به نسبت خودروهای با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم این فاصله زیاد شود). باید هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودروهای برقی شویم. اگر بنا باشد تنها این دانش در دانشگاهها تدریس شود، بیفایده است اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل میگیرد، ضمن اینکه باید بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.
* خودروهای برقی؛ راندمان بالاتر با قابلیت فرآیند برگشت انرژی
علیآبادی متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودروهای برقی، فرآیند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت. برای مثال اگر با یک خودروی بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت اما در خودروهای برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشتپذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره میشود، بنابراین این خودروها بسیار اقتصادیتر هستند، ضمن اینکه میتوان از این سوختها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاهها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت.
وزیر صمت ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان و تاثیرات زیست محیطی همه و همه به ما میگوید با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقیسازی خودروها به لحاظ دانش و حتی تولید باتریها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است بهره کافی را از این ظرفیت ببریم.
وی تاکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم موفق باشیم، البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند.
همچنین وزیر صمت درباره قیمت این خودروها یادآور شد: برای این خودروها به دلیل مزیت صرفهجویی سوخت و محاسن محیط زیستی تعرفههای مخفف خواهیم داشت و قیمت این خودروها تقریبا با قیمت کارخانه در دنیا متناسب خواهد بود.