printlogo


کد خبر: 266231تاریخ: 1402/5/31 00:00
اخبار

رئیس مجلس خواستار موضع‌گیری جدی در رابطه با هتک حرمت قرآن شد
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته از ابراهیم بوغالی همتای الجزایری خود در مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی استقبال کرد.
محمدباقر قالیباف در نشست خبری مشترک با همتای الجزایری خود گفت: قرار شد در خطوط کشتیرانی بین ۲ کشور و همکاری‌ها در حوزه دانش‌بنیان، تبادلات تجاری نمایشگاه‌هایی را به طور دائمی در الجزایر داشته باشیم. وی افزود: توسعه روابط پارلمانی و گروه‌های دوستانه می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کمک کند.
رئیس مجلس بیان کرد: کشورهای اسلامی باید موضع‌گیری جدی در رابطه با هتک حرمت قرآن کریم داشته باشند.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور ابراهیم بوغالی، رئیس مجلس الجزایر و هیات همراه در ایران و مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از سفری که در چند ماه گذشته (بهمن‌ماه ۱۴۰۱) به منظور حضور در اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی داشتیم از آقای ابراهیم بوغالی به‌عنوان رئیس مجلس الجزایر و رئیس PUIC برای سفر به ایران دعوت رسمی به عمل آوردم.
رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از موارد مهم در روابط دوجانبه را تأکید جدی بر فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی میان ۲ کشور دانست که با توجه به حضور اخیر رئیس‌جمهور الجزایر در ایران پیگیری شد. قالیباف گفت: از این طریق به دنبال توسعه هرچه سریع‌تر روابط اقتصادی میان ۲ کشور هستیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی خطوط کشتیرانی میان ۲ کشور و توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان افزود: قرار است بازدیدی از نمایشگاه دانش‌بنیان جمهوری اسلامی توسط هیات پارلمانی الجزایر صورت بگیرد تا این نمایشگاه به صورت دائمی در الجزایر راه‌اندازی شود و تمام کشورهای حوزه شمال آفریقا از آن بهره‌مند شوند.
قالیباف همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر توسعه روابط و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند منجر به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و الجزایر شود.
رئیس قوه ‌مقننه اضافه کرد: موضوع دیگری که در این جلسه نهایی شد این بود که بوغالی به عنوان رئیس اتحادیه ‌بین‌المجالس اسلامی(PUIC) نشستی میان روسای مجالس کشورها به صورت مجازی برگزار کند تا محکومیت جدی نسبت به اهانت به مقدسات و از جمله قرآن‌سوزی در کشورهای غربی صورت بگیرد و با تصمیم‌گیری نسبت به این موضوع، برخورد لازم را صورت دهیم.
وی با اشاره به ‌ضرورت همکاری‌های جدی در حوزه حقوق بشر اظهار کرد: امروز الجزایر با حمایت ایران به عضویت موقت شورای امنیت و عضویت دائم شورای حقوق بشر درآمده که خود ظرفیتی در این حوزه‌ها به شمار می‌رود. رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان بار دیگر از میزبانی رئیس مجلس الجزایر از هیات پارلمانی جمهوری اسلامی در سفر به این کشور که بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت، قدردانی کرد.
***
رئیس دستگاه قضا:
باید برای تحقق همدلی گفت‌وگو کنیم
رئیس قوه قضائیه دیروز دوشنبه (۳۰ مرداد) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه ‌‌قضائیه با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ناظر بر اینکه «ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شیب‌ تند عبور کرده و به قله‌ها نزدیک شده‌ایم»، گفت: باید همه فرمایشات و دستورات و نویدی را که رهبر حکیم انقلاب فرمودند جدی بگیریم و انتظارات ایشان را محقق کنیم. در این مسیر، روحیه جهادی و انقلابی، اراده قوی، تلاش مضاعف و همدلی و همراهی مسؤولان قوا با یکدیگر و با مردم لازم است. برای تحقق همدلی میان مسؤولان با یکدیگر و میان مسؤولان با مردم نیز باید گفت‌وگو کنیم، نه صرفا از طریق رسانه، بلکه باید در کنار هم و کنار مردم بنشینیم و مسائل و ‌نظرات یکدیگر را استماع کنیم و به درک مشترکی در راستای رفع مسائل دست یابیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین با توجه به در پیش بودن ایام اربعین به مساله ممنوع‌الخروجی برخی افراد که قصد شرکت در این مراسم را دارند نیز اشاره کرده و گفت: برخی افراد که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند در مرز یا در فرودگاه متوجه می‌شوند ممنوع‌الخروج هستند. چنانچه ممنوع‌الخروجی افراد مورد اشاره از ناحیه دستگاه قضایی صادر شده باید فورا قبل از عزیمت این افراد به آنها اطلاع داد که ممنوع‌الخروج هستند. همچنین در چارچوب موازین قانونی و مقررات، مساعدت‌های لازم در قبال این قبیل افراد صورت گیرد، البته برخی افراد نیز از ناحیه بانک‌ها یا سازمان امور مالیاتی ممنوع‌الخروج شده‌اند. برای نمونه فردی که در مقطعی عضو هیات‌مدیره شرکتی بوده و به سبب مسائل مالیاتی مرتبط با شرکت مزبور، ممنوع‌الخروج شده و خودش اطلاعی از این امر ندارد، در قبال این افراد نیز مسؤولان امر می‌توانند در چارچوب موازین قانونی و مقررات، مساعدت‌های مقتضی را اعمال کنند.
***
تعداد نمایندگان تهران افزایش خواهد یافت
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اصلاح تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است، گفت: بر اساس این طرح تعداد نمایندگان برخی استان‌ها از جمله تهران افزایش می‌یابد. اقبال شاکری خاطرنشان کرد: در این طرح، شهر تهران افزایش کرسی نداشته ‌است اما به شهرستان‌های استان از جمله پیشوا، ورامین و قرچک یک کرسی اضافه خواهد شد.
شاکری افزود: همچنین شهرستان‌های قدس، ملارد، رباط‌کریم و پردیس از تهران جدا می‌شوند و هر کدام یک نماینده خواهند داشت، بنابراین به استان تهران 5 نماینده اضافه شده است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این طرح اکنون در دستور کار صحن علنی مجلس است و امروز یا فردا در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

Page Generated in 0/0938 sec