printlogo


کد خبر: 266245تاریخ: 1402/5/31 00:00
چین: بریکس باید رقیب تمام‌عیار گروه ۷ شود
5 مقابل 7

گروه بین‌الملل: نشریه فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام چینی نوشت: پکن خواستار گسترش هرچه بیشتر گروه بریکس و تبدیل شدن آن به یک رقیب تمام‌عیار برای گروه ۷ است.
به گزارش این روزنامه آمریکایی، پکن قصد دارد به دیگر اعضای گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، آفریقای جنوبی تاکید کند که این گروه را تا حدی که تبدیل به یک رقیب تمام‌عیار برای گروه ۷ شود، گسترش دهند.
این در حالی است که از امروز سه‌شنبه پایتخت آفریقای جنوبی میزبان اجلاس سران بریکس و همچنین کشورهای دوست این گروه است و شرکت‌کنندگان در این اجلاس قرار است درباره بزرگ‌ترین توسعه این گروه در عرض بیش از یک دهه گذشته بحث و گفت‌وگو کنند.
سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از بیش از ۶۰ نفر از سران دولت‌ها و کشورهای جهان برای شرکت در این نشست که تا پنجشنبه در شهر ژوهانسبورگ برگزار می‌شود، دعوت کرده است. چند مقام آگاه گفته‌اند در جریان نشست‌های روز چهارشنبه در شهر ژوهانسبورگ به احتمال زیاد از چند کشور جدید برای پیوستن به این بلوک دعوت خواهد شد.
در آستانه برگزاری این اجلاس، دهلی نو با پکن بر سر چگونگی گسترش این بلوک اختلاف‌نظر پیدا کرده است. چند منبع مطلع از مواضع هند و چین گفتند اختلاف نظر بر سر این است که آیا بریکس باید گروهی غیرمتعهد مختص حمایت از منافع اقتصادی کشورهای در حال توسعه باشد یا نیرویی سیاسی که به شکل علنی غرب را به چالش بکشد. مقام‌های آفریقای جنوبی گفته‌اند ۲۳ کشور علاقه‌مند پیوستن به این بلوک هستند.
یک مقام چینی که نامش را فاش نکرد، گفت: «در صورتی که بلوک بریکس را به حدی گسترش دهیم که مجموع سهم آن از تولید ناخالص داخلی جهان مشابه گروه ۷ بشود، صدای دسته جمعی ما در جهان قوی‌تر خواهد شد». نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی ماه جاری میلادی گفت: توسعه بالقوه بریکس به عنوان یک اقدام ضدغربی «شدیدا اشتباه» است. فایننشال‌تایمز نوشت: پایتخت‌های غربی احتمالا اضافه شدن ایران، بلاروس و ونزوئلا به بریکس را اقدامی در راستای پذیرش متحدان روسیه و چین در این گروه می‌دانند.
آرژانتین، عربستان و اندونزی به دنبال این هستند که بعد از دعوت شدن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به جمع ۴ کشور برزیل، روسیه، هند و چین، در نوبت‌های بعدی عضویت در بلوک بریکس قرار بگیرند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد ندارد به شکل حضوری در اجلاس ژوهانسبورگ شرکت کند و حضور او در این اجلاس به صورت غیرحضوری و از طریق ویدئوکنفرانس خواهد بود. علت این موضوع مناقشه بر سر صدور حکم بازداشت بین‌المللی است که دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه هلند برای رئیس‌جمهور روسیه به اتهامات ادعایی جنایات جنگی در اوکراین صادر کرده است.
وزارت خارجه چین اعلام کرد شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین دیروز دوشنبه برای شرکت در اجلاس بریکس و مذاکرات با دیگر رهبران آفریقایی به شهر ژوهانسبورگ سفر کرد. رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۲۳ به غیر از سفر به ژوهانسبورگ تنها یک سفر بین‌المللی دیگر را انجام داد که آن هم سفر به روسیه در ماه مارس گذشته بود.
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل اخیرا از عضو شدن آرژانتین و ونزوئلا، ۲ کشور همسایه، به همراه عربستان و امارات متحده عربی به بلوک بریکس حمایت کرد.
یک دیپلمات ارشد در شهر برازیلیا گفت: برزیل خواستار شرایطی صریح برای گسترش بلوک بریکس است. به نوشته فایننشال‌تایمز، یکی از این شرایط احتمالا پیوستن به بانک توسعه جدید، بانک قرض‌دهنده‌ای که مقر آن در شهر شانگهای است و توسط بریکس تاسیس شد، خواهد بود. عربستان در حال مذاکره برای تبدیل شدن به نهمین عضو این بانک چندجانبه است.
این دیپلمات ادامه داد: «تعیین معیارهایی برای ورود اعضای جدید اهمیت دارد. بعید است تمام ۲۳ کشور همزمان عضو بریکس شوند اما باید دلیل تصمیم‌ها را بدانند تا در صورتی که قرار به گسترش بریکس در آینده شد از مسائل اولویت‌دار مطلع باشند».
مقام‌های دست‌اندرکار در مذاکرات پیش از این اجلاس گفته‌اند معیارها برای پذیرش اعضای جدید در بریکس باید توسط رهبران این بلوک مورد توافق قرار گیرد.
آنها تصریح کردند هم‌اکنون موضوع تشکیل یک ارز مشترک به رغم نارضایتی فزاینده اعضای بریکس از تسلط جهانی دلار آمریکا، در دستور کار این بلوک نیست.
******
فایننشال‌تایمز: بریکس دنبال توافقی است که سهم تسویه‌حساب‌های تجاری با استفاده از پول ملی را افزایش دهد
نشست دلارزدایی
رئیسی یکی از سخنرانان نشست 3 روزه بریکس در آفریقای جنوبی خواهد بود
سیدابراهیم رئیسی فردا با ۲ هدف سخنرانی در نشست بریکس‌پلاس که سران 70 کشور جهان در آن حضور دارند و دیدار و گفت‌وگو با شماری از سران کشورهای حاضر به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.  این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی انجام می‌شود. ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی ۴ قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور ۴ عضو موسس، به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد و نهایتا «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ رسما تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است. در حال حاضر علاوه بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آنها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و... اشاره کرد که از آنها به عنوان «بریکس‌پلاس» یاد می‌شود. پیشنهاد ایجاد بریکس‌پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد تا مکانیزمی برای نزدیک‌ کردن کشورها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد. بریکس نمادی از «رژیم‌سازی و ساختارسازی جدید در صحنه بین‌المللی» است که توسط قدرت‌های در حال ظهور در مقابل گروه G7 شکل گرفته و رو به پیشرفت است. بانک بریکس نیز با نام «بانک توسعه نوین» سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. در حال حاضر این گروه بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهانی (31.5 درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه ۷ (30.7 درصد) به خود اختصاص داده است. همچنین ۴۶ درصد از نیروی کار دنیا و یک چهارم مساحت خشکی زمین و حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان (۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱) به اعضای فعلی این گروه تعلق دارد.
در اجلاس ژوهانسبورگ - ۲۰۲۳ علاوه بر ۵ کشور اصلی، از سران ۷۰ کشور دیگر برای شرکت در این اجلاس دعوت شده که هیچ‌ یک از کشورهای اصلی غربی در لیست مدعوین قرار ندارند. با وجود درخواست چندباره امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، دعوتنامه‌ای برای حضور وی در اجلاس ارسال نشده و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در چند سخنرانی رسمی اخیر خود، این اجلاس را «نشست کشورهای جنوب - جنوب برای همکاری مابین خودشان و نه با کشورهای شمال» توصیف کرده است. بهبود نظام پولی بانکی جهانی، عزم جدی بر دلارزدایی و تمرکز بر ارزهای ملی، حضور نمایندگانی از همه قاره‌ها، اتخاذ رویکردهای سیاسی ضدهژمون و تجدیدنظرطلبانه و مخالفت با تسلط غرب بر نهادها و ساختارهای بین‌المللی عمده‌ترین رویکردهای این گروه است.
دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان‌ اکو و... بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی است. قرار است در نشست ژوهانسبورگ درباره معیارها و فرآیند و زمانبندی پذیرش کشورهای مختلف متقاضی در گروه بریکس توافق شود.
* اتحاد برای تغییر نظم جهانی
همان‌طور که اشاره شد در حال حاضر علاوه بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آنها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و... اشاره کرد که از آنها به عنوان بریکس‌‌پلاس یاد می‌شود. پیشنهاد ایجاد بریکس‌پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد تا مکانیزمی برای نزدیک‌ کردن کشورها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد. عضویت ایران در گروه بریکس یکی از موضوعات خبرساز طی ماه‌های اخیر بوده و در همین باره «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اواسط مرداد به آفریقای جنوبی سفر کرد. امیرعبداللهیان در جریان این سفر با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار و اعلام کرد «آقای رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به آفریقای جنوبی دعوت شده است». سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، حضور رئیسی در نشست بریکس را دارای اهمیت ویژه‌ای خواند و گفت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند است ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود و از حمایت کامل ما برخوردار خواهد بود.
* افزایش تجارت با ارزهای ملی در دستورکار نشست آتی بریکس
روزنامه انگلیسی گزارش داد در نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی، احتمالا درباره توافقی برای افزایش سهم تسویه‌حساب‌های مبادلات تجاری با استفاده از پول ملی، گفت‌وگو خواهد شد. «فایننشال‌تایمز» به نقل از مقام‌های مطلع گزارش داده بریکس ممکن است در نشست آتی در ژوهانسبورگ انعقاد توافقی که سهم تسویه‌حساب‌های تجاری با استفاده از پول ملی را افزایش می‌دهد، مورد بحث قرار دهد.
 با این حال این نشریه گزارش داده، ایده ایجاد واحد پول مشترک یا رد دلار به این معنا مورد بحث قرار نمی‌گیرد. به گزارش فایننشال‌تایمز، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی که ریاست کنونی بریکس را برعهده دارد اواسط آگوست گفت دلارزدایی در دستور کار گروه قرار ندارد. اجلاس گروه بریکس قرار است ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود تا به بزرگ‌ترین نشست سران کشورها و دولت‌های «جهان جنوب» در سال‌های اخیر تبدیل شود. از ۵۴ رهبر آفریقایی برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به صورت آنلاین در این نشست شرکت می‌کند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌اش به صورت حضوری این کشور را نمایندگی خواهد کرد. طبق گزارش‌ها، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای این نشست به آفریقای جنوبی سفر می‌کند. سید ابراهیم رئیسی هم به منظور شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس به دعوت رسمی سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی چهارشنبه عازم شهر ژوهانسبورگ محل برگزاری این اجلاس خواهد شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست بریکس‌پلاس که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 
* ایده واحد پولی بریکس چگونه شکل گرفت
به نوشته پایگاه خبری امکارو، پیشنهاد ایجاد یک واحد پولی بریکس برای نخستین بار سال ۲۰۱۸ میلادی به طور رسمی در باشگاه گفت‌وگوی والدای اعلام شد. در قالب این پیشنهاد،‌ فرض بر این بود که ارز ذخیره جدید شامل سبدی از ارزهای کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) باشد. همچنین پیشنهاد شد به احترام تعداد اعضای بلوک و اسامی ارزهای کشورهای شرکت‌کننده که هر کدام با حرف «R» شروع می‌شود، آن را 5R نامگذاری کنند.
روبل (روسیه)،‌ روپیه (هند)،‌ رنمینبی یوآن (در زبان چینی به معنای پول رایج مردم)،‌ رئال (برزیل) و رند (آفریقای جنوبی)، واحد پول این 5 کشور است که همگی با حرف «R» (آر در زبان انگلیسی) آغاز می‌شوند.
سال ۲۰۱۸ این پیشنهادها در سطحی فراتر از سخنرانی از تریبون‌ها نبود اما سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه که با تحریم‌های شدید غرب روبه‌رو است، این ایده را به صورت رسمی دنبال کرد.
رئیس جمهور روسیه تابستان ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) از ایجاد ارز مخصوص گروه بریکس برای تجارت بین‌المللی سخن گفت که بتواند جایگزین دلار شود. وی در آن زمان گفت: این ارز، باید بر اساس سبدی از ارزهای کشورهای بریکس باشد.
* شتاب‌بخشی به دلارزدایی با ارز جدید
پایگاه خبری امکارو در ادامه گزارش خود آورده است: ایده ارز جدید بریکس به صورت جدی شکل گرفته است و نشانه غیرمستقیم آن، تحلیل‌های رسانه‌های غربی درباره نتایج اجلاس آتی سران این گروه در آفریقای جنوبی است.
این رسانه روس در ادامه به نقل از نشریه فرانسوی اکو نوشت: ظهور یک ارز بین‌المللی جدید روند دلارزدایی را شتاب خواهد بخشید.
بر این اساس، این نشریه فرانسوی افزوده است: امروز، اعضای بریکس یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهان و ۱۸ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند و این ویژگی ممکن است برای ایجاد جهانی چندقطبی که تحت سلطه ایالات‌ متحده نباشد، کافی باشد.
بنا بر این گزارش، مجله تجاری آمریکایی فورچون نیز با توجه به تمایل کشورهای بزرگی مانند عربستان سعودی، ایران و امارات عربی متحده برای تسریع روند دلارزدایی، پیامدهای احتمالی ایجاد ارز جدید بریکس را برجسته کرد.
* اقتصادهای رقیب؛ مانعی بر سر راه ارز بریکس
از سوی دیگر سوفیا گلاوینا، رئیس برنامه اقتصاد دیجیتال در مؤسسه اقتصاد دانشگاه رودن روسیه معتقد است:‌ «مشکل ایجاد یک ارز جدید این است که در داخل بریکس، اقتصادهای رقیب همچون چین و هند وجود دارند. در عین حال، عملاً هیچ بازار مشترک، گمرک یا اتحادیه اقتصادی وجود ندارد».
وی یادآور شد: پیش از این، کشورها قبلاً با چنین چالش‌هایی مواجه بودند و گروه بریکس نتوانسته بود به طور کامل بر آنها غلبه کند. به عنوان نمونه، بحث درباره یک سیستم پرداخت جدید شبیه سوئیفت در کشورهای عضو بریکس از سال ۲۰۰۹ آغاز شده اما این ایده‌ها اجرایی نشده است.
***
مزایای ایجاد ارز مشتر بریکس
شاید مهم‌ترین تاثیر R5، تغییر در طرز فکر و ذهنیت فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها بوده که بسیار بر دلار متمرکز شده است. وابستگی ذهنی به دلار، از این واقعیت ناشی می‌شود که دلار در قیمت‌گذاری، حسابداری و آمارهای سراسر جهان، چه در اقتصادهای پیشرفته و چه در اقتصادهای در حال توسعه، نقش محوری دارد. معرفی یک واحد حسابداری BRICS که جایگزین دلار در اقتصادهای بزرگ جهان در حال توسعه می‌شود، نقطه عطف بازارهای نوظهور و لنز متفاوتی برای کسب‌وکارها جهت دنبال کردن اقتصادهای بریکس پلاس است. دلیل دیگر درباره اهمیت کلیدی ارز بریکس، مبتنی بر افزایش اعتبار این گروه در گستره جهانی است. تاکنون، دستاوردهای اصلی بریکس عمدتاً به ایجاد بانک توسعه جدید معطوف بوده است. ایجاد یک ارز جهانی جدید توسط بلوک بریکس نشان‌دهنده نوآوری واقعی و تحول در اقتصاد جهانی است که جایگاه آن عرصه بین‌المللی را بهبود می‌بخشد. همچنین معرفی ارز بریکس می‌تواند بر جهت و کیفیت سیاست‌های کلان اقتصادی اعضای بریکس تأثیر بگذارد. احتمالا، ظهور R5 تا حدودی تحمل مقامات پولی بریکس نسبت به افزایش نوسانات در نرخ تبدیل ارزهای ملی را کاهش می‌دهد. همچنین احتمالا هماهنگی بیشتری بین سیاست‌های اقتصاد کلان کشورهای بریکس و بریکس پلاس ایجاد می‌شود تا از همواری مسیر اجرای مراحل بعدی R5 اطمینان حاصل شود.
البته واکنش بازارهای مالی جهانی به معرفی ارز بریکس را باید در نظر داشت. معرفی R5 به عنوان یک واحد حسابداری می‌تواند انتظارات تقاضای بیشتر در آینده را افزایش دهد. ایجاد R5 همچنین می‌تواند به استفاده از ارزهای ملی (از جمله ارزهای BRICS) در تجارت بین‌المللی کمک کند. در مقابل، نقش دلار به دلیل انتظار کاهش سهم آن در معاملات جهانی ارز و کالاها، روند کاهنده به خود می‌گیرد. بر این اساس، ظهور R5 احتمالاً به نفع ارزهای دیگر بویژه یوآن خواهد بود که البته مقیاس آن به روش‌های دقیق پیاده‌سازی ارز بریکس بستگی دارد. بعید است که تأثیر آن بر دلار در کوتاه‌مدت قابل توجه باشد، زیرا عدم اطمینان درباره آینده ارز BRICS همچنان بالاست.

Page Generated in 0/0195 sec