printlogo


کد خبر: 266247تاریخ: 1402/6/1 00:00
«هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین» امروز کار خود را آغاز می‌کند
صحنه اربعین از ایران تا کربلا

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری«هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین» با حضورعلی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سیدمصطفی موتورچی دبیر هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین در حوزه هنری برگزار شد.
کورش زارعی با اشاره به اینکه «هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین»، هم در داخل کشور و هم در عراق برگزار خواهد شد، گفت: امسال، این همایش مفصل‌تر از گذشته برگزار می‌شود، چرا که ما سال‌های گذشته در مرزها، اجرای برنامه نداشتیم و اگر هم بود به صورت محدود برگزار می‌شد اما امسال در مرزهای شلمچه، خسروی، باشماق، تمرچین و مهران به صورت گسترده برنامه خواهیم داشت. مانند سال‌های گذشته ما ۲ روز در نجف، ۴ روز در مسیر پیاده‌روی و ۲ روز در کربلا اجراهایی در زمینه تعزیه به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی داریم و علاوه بر آن برنامه‌های نمایشی مانند نقالی، پرده‌خوانی، تئاتر خیابانی و مقتل‌خوانی خواهیم داشت.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: این حرکت، «نذر فرهنگی» هنرمندان تئاتر است، هنرمندان تئاتر ایران هر ساله بدون دریافت دستمزد در مسیر پیاده‌روی اربعین، برنامه‌هایی همچون تعزیه و تئاتر اجرا می‌کنند. اجرای برنامه‎‌ها بعد از نماز مغرب و عشا شروع می‌شود و تا ساعت 12 شب ادامه دارد، چون در طول روز هوا بسیار گرم است، برنامه‌ها را رو به روی موکب‌ها اجرا خواهیم کرد.
زارعی عنوان کرد: هدف ما اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است و نسل جدید ما باید با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند. به نظر من پیاده‌روی اربعین، عهد و پیمانی است که تمام شیعیان جهان با حضرت مهدی(عج) می‌بندند. به بیان ساده‌تر یک تجدید بیعت است با امام زمان(عج) و چه چیزی بهتر از هنر نمایش که گفت‌وگوی مستمر و بی‌واسطه با مخاطبان خود دارد.
در ادامه این نشست، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، با اشاره به اینکه این برنامه یک«نذر فرهنگی» است، گفت: این جنس از اتفاقات است که خلوص نیت جمع حاضر را نشان می‌دهد و این کار دسته‌جمعی را زیباتر از سایر برنامه‌های هنری رقم می‌زند. از آقای زارعی و مرکز هنرهای نمایشی و از همه دوستانی که در این مسیر پربرکت، زیبا، حسینی و آخرالزمانی حضور داشته و به حضرت سیدالشهدا و حماسه حسینی عرض ارادت دارند تشکر می‌کنم.
* چه برنامه‌هایی اجرا می‌شود؟
دبیر هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین نیز در ادامه این نشست گفت: روایت راهیان در ۲ بخش ایران و عراق مانند سال‌های گذشته کار خود را شروع کرده است، با این تفاوت که امسال در مرز ایران خیلی جدی‌تر و گسترده‌تر برنامه‌هایی خواهیم داشت.
سیدمصطفی موتورچی با ارائه آمار برنامه‌های نمایشی گفت: برنامه‌ها به این صورت است که  در مرز مهران 7 گروه نمایشی، در مرز چذابه 14، خسروی 7 و باشماق 6 گروه اجرای برنامه می‌کنند، البته در مرز شلمچه به دلیل حضور سازمان منطقه آزاد اروند و کمک‌هایی که به گروه‌های نمایشی می‌کند، برنامه‌ها مفصل‌تر برگزار می‌شود؛ 16 گروه تعزیه، 16 گروه نمایش خیابانی و 16 گروه سرود در این رویداد حضور دارند و علاوه بر این در خدمت شاعران و هنرمندان هنرهای تجمسی نیز در این مرز هستیم.
وی اظهار داشت: برنامه‌های ما در بخش ایران، اول شهریور -‌امروز- آغاز می‌شود و تا 13 شهریور ادامه خواهد  داشت. در بخش عراق، بامداد 6 شهریور وارد خاک عراق خواهیم شد، 2 روز در نجف هستیم و مکان اجرای ما شارع‌الرسول خواهد بود، همچنین رایزنی‌هایی در حال انجام است که در سفارت جمهوری اسلامی در نجف نیز برنامه‌هایی را اجرا کنیم اما می‌توان گفت اصل برنامه‌ها در شارع‌الرسول برگزار می‌شود. ما ۴ روز در راه هستیم و در عمود 1120 و موکب خدام‌الحسین برنامه خواهیم داشت. در نهایت، ۲ روز در کربلا با گروه لواء‌النهضه هستیم و همچنین در عمود 1297 که در نزدیکی کربلاست و علاوه بر آن، در موقعیت‌هایی که گروه لواء‌النهضه برای ما تدارک دیده است، اجرای برنامه خواهیم داشت.
موتورچی اظهار داشت: در بخش عراق، 4 گروه نمایشی با ما همراه خواهند بود  که این گروه‌ها شامل تعزیه، نمایش، ۲ گروه سرود، پرده‌خوان و نقال هستند و علاوه بر آن نمایش عروسکی خواهیم داشت که به زبان‌های عربی و فارسی اجرا خواهد شد، همچنین یک گروه سنج و دمام نیز با ما همراه خواهند بود. از اول شهریور، چه در بخش ایران و چه در بخش عراق رویداد «روایت راهیان» آغاز خواهد شد.
بنا به گفته مسؤولان برگزاری این رویداد، بزرگ‌ترین دستاوردی که این اتفاق دارد، همین‌ است که فرهنگ ایرانی - اسلامی را به کشورهای مسلمان دیگر منتقل کنیم؛ همین که هنرمندان کشورهای دیگر از شکل‌های نمایش آیینی ما بهره می‌برند و استفاده می‌کنند مهم‌ترین دستاورد است. البته از الگوپذیری هنرمندان کشورهای دیگر از امام حسینی بودن هنرمندان ایرانی هم نباید گذشت. همچنین خلق صحنه زیبای برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر از نجف تا کربلاست.

Page Generated in 0/0059 sec