printlogo


کد خبر: 266248تاریخ: 1402/6/1 00:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تغییر نام وزارتخانه
اسماعیلی: درباره حجاب، خانواده‌ها از ما گلایه دارند

دوشنبه شب وزیر ارشاد همزمان با فرا رسیدن هفته دولت میهمان برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر سیما  بود. محمد‌مهدی اسماعیلی به جمع‌بندی کارنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: «در دولت مردمی بنای ما بر این بوده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از یک نهاد نظارتی و تنظیم‌گر به یک وزارتخانه برنامه‌ریز ارتقا دهیم و مسؤول حکمرانی کشور در حوزه فرهنگ و هنر شویم».
وی سپس در واکنش به تغییر اسم وزارتخانه متبوعش گفت: «در برنامه هفتم توسعه این بحث وجود داشت و دوستان در مجلس استقبال کردند. برنامه ما این است که متناسب با نگاه بلند انقلابی و متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نام جدیدی را انتخاب کنیم. به نظرم اگر این تغییر نام در مجلس تصویب شود، تغییر مهمی برای تحقق رویاپردازی‌ها و جهت‌گیری‌ها که لازمه حوزه فرهنگ و هنر است، شکل می‌گیرد».
اسماعیلی با اشاره به اینکه از انتهای شهریور سال گذشته کشور درگیر یک فتنه فرهنگی شد و تمام جریان رسانه‌ای دشمن به حمله پرداخت، اضافه کرد: «تنها تحریمِ برنامه‌های فرهنگی - هنری نبود و شاهد نوعی عربده‌کشی و تهدیدهای عملی بودیم. در حقیقت، اجازه نمی‌دادند فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد. ما برنامه مفصلی را آماده کرده بودیم اما با یک فضاسازی گسترده روبه‌رو شدیم که سبب ایجاد ناامنی در حوزه فرهنگ و هنر شد. عده‌ای به دنبال این بودند حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما تعطیل شود. روزهای خاصی را پشت سر گذاشتیم اما از همان روزهای اول بر این فضا غلبه کردیم. جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، حقیقت و فجر با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. بسیاری از چهره‌های معاند که بعدا هم به کشورهای دیگر پناهنده شدند، رسما تحریم کردند اما در عین تحریم آنان، پرشکوه‌ترین ایام فرهنگ و هنر کشور رقم خورد. برای مثال، حدود 73 تا 74 فیلم به جشنواره رسید و مجبور شدیم از بین آنها 23 تا 24 اثر را انتخاب کنیم».
به گفته وزیر ارشاد بهار امسال 25 میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی و هنری شرکت کرده‌اند. وی به طور خاص  از استقبال 4 میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن و 7 میلیون نفر از نمایشگاه کتاب در فصل بهار خبر داد. اسماعیلی مدعی شد سینمای ایران به شکل مشهودی رونق یافته است و از اتفاقات مثبت در حوزه سینما خبر داد، از جمله فروش 240 میلیارد تومانی گیشه‌ها در سال جدید شامل درآمد فروش دومین فیلم پرفروش سینمای ایران. وی ادامه داد: «مردم خودشان را صاحبان فرهنگ و هنر می‌دانند. فراموش نکنید که ما مردم را تماشاگر نمی‌دانیم، بلکه بازیگران اصلی این حوزه می‌دانیم».
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره تحقق عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: «خرید سامانه‌ای در نمایشگاه کتاب را که زمینه‌ساز تحقق عدالت فرهنگی‌ شد، بیان کردم. علاوه بر این، تئاتر را منطقه‌ای کردیم و موسیقی نواحی را گسترش دادیم. همچنین آموزش هنر برای مردم را به صورت رایگان توسعه دادیم. جالب است بدانید در مدت اخیر، به میزان 35 درصد تعداد سینمای کشور را با رویکرد مناطق محروم گسترش دادیم. ساختمان‌ها و زیرساخت‌های زیبایی در شهرهای کشور در حال افتتاح است و بیش از 39 مجموعه فرهنگی بزرگ در همین 2 سال افتتاح شده است. اماکن فرهنگی - هنری که در کرمان، ارومیه و... افتتاح شد، بسیار بهتر از نمونه‌های مشابه آن در کشورهای همسایه است».
مسؤول امور فرهنگی در دولت سیزدهم  همچنین درباره دغدغه وزارتخانه‌اش در حوزه محصولات عفاف و حجاب گفت: «این موضوع، دغدغه مهمی است و خانواده‌ها هم بعضا از ما گلایه دارند. یکی از دستور کارهای مهم دولت و رئیس‌جمهور این است که موضوع دسترسی به محصولات عفاف و حجاب را حل کنیم. بخشی از این موضوع، تحقق تعهدات یارانه‌ای است که در حال انجام است و بخشی دیگر ترویج مدل‌های عفیفانه است».
وی از تدارک جشنواره‌های مد و لباس و ایجاد تسهیلات برای طراحان برگزیده خبر داد و همچنین درباره طرح قرارگاه زیست عفیفانه صحبت کرد و افزود: «جهت‌گیری دولت در موضوع پوشش، جهت‌گیری فرهنگی است. در تهران و شهرهای بزرگ به دنبال راه‌اندازی سکوهای دائمی فروش لباس هستیم».
* شهر هنر؛ خانه هنرمندان و روزنامه‌نگاران
اسماعیلی درباره درخواست صدور مجوز برای مطبوعات گفت: «معدل نشریات در کشور ما خیلی بالاست. 14 هزار نشریه را مجوز دادیم و با درخواست‌های متعدد روبه‌روییم، بنابراین نگاه ما حمایتی است. علاوه بر این، موضوع بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران برای ما مهم است. پوشش بیمه‌ای را از 4 هزار نفر سال 1400 به بالای 8 هزار نفر رسانده‌ایم. به عبارت دیگر 97 درصد افزایش داشته‌ایم که توسط صندوق هنر بوده است. علاوه بر این فعالان قرآن و عترت را نیز اضافه و 15 هزار نفر را بیمه کرده‌ایم. سعی کردیم نگرانی اهالی رسانه را به شکل قابل قبولی حل کنیم».
وی سپس از راه‌اندازی «شهر هنر» در شهر پرند  برای تامین مسکن هنرمندان و خبرنگاران گفت و تاکید کرد: حرف «ه» به کار رفته در این عبارت به معنای هنر، حرف «ن» نویسنده و حرف «ر» مربوط به روزنامه‌نگاران است. 
* بازگشت به مساجد
وزیر ارشاد درباره کارهای انجام شده در حوزه قرآن و مسجد و پاسخ به مطالبه رهبر انقلاب برای وجود10 میلیون حافظ قرآن توضیح داد و از تربیت بیش از 8 هزار مربی قرآن در 15 استان و مناطق محروم خبر داد. اسماعیلی در این باره تاکید کرد:«فکر می‌کنم عددی که رهبر معظم انقلاب فرمودند عدد دست‌یافتنی است، چرا که کشورهای همسایه ما به این عدد رسیده‌اند و در کشور ما نیز شدنی است. قبلا مشکلات زیرساختی در حوزه‌های آموزش و مربی داشتیم که در حال برطرف کردن آن هستیم. علاوه بر این باید اشاره کنم بعد از فرمایش امسال مقام معظم رهبری، 20 هزار مسجد را به عنوان کانون قرآن قرار دادیم. شعار ما در دولت «بازگشت به مساجد» است. معتقدیم عمده فعالیت‌های فرهنگی هنری ما باید در حول و حوش مسجد شکل بگیرد. به همین دلیل امسال کانون‌های فرهنگی و هنری در مسجد را بشدت تقویت کردیم و آنها مشغول تولیدات هنری هستند».  
***
جشن خودکفایی کاغذ
وزیر ارشاد در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر از برپایی قریب‌الوقوع جشن خودکفایی کاغذ خبر داد. وی گفت قول خود به مجلس برای خودکفایی کاغذ را در کمتر از 2 سال عملی کرده است. اسماعیلی توضیح داد: «در روزهای ابتدایی که کارمان را آغاز کردیم، حدود 5 تا 10 هزار تن تولید کاغذ داخلی داشتیم اما امروز این عدد از 75 هزار تن گذشته است. در دولت کارگروه کاغذ راه‌اندازی کردیم و به لطف جلسات این کارگروه تقریبا همه موانع برطرف شده است. در آستانه بهره‌برداری از یک کارخانه بسیار خوب با نصب همه تجهیزات در استان فارس قرار داریم، همچنین  تولید مشترک کاغذ مرغوب با کشور ونزوئلا را دنبال کنیم».

Page Generated in 0/0053 sec