printlogo


کد خبر: 266251تاریخ: 1402/6/1 00:00
اخبار

انتشار ترجمه روسی قرآن
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور نخستین مجوز انتشار ترجمه روسی قرآن کریم خبر داد. ابراهیم قربانی، مسؤول نظارت بر ترجمه قرآن کریم این معاونت ضمن اعلام این خبر گفت: «این نخستین ترجمه قرآن به زبان روسی است که توسط یک شخصیت شیعه با توجه به علوم و معارف اسلامی و کتب تفاسیر مفسران شیعی و همچنین روایات و منابع روایی مرتبط با آیات انجام شده است».
به گفته وی «ناظم زینالف» مترجم روسی قرآن کریم، مهم‌ترین انگیزه خود از ترجمه قرآن به زبان روسی را تبلیغ دین اسلام و علاقه فراوان مردم روسیه به منابع اصیل اسلامی دانسته است.  به گزارش ایرنا، مسؤول نظارت بر ترجمه قرآن کریم در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اضافه کرد: «علاوه بر ترجمه قرآن کریم به زبان روسی، کتاب‌های متعدد دینی نیز به این زبان ترجمه شده است که طرفداران زیادی هم دارد.  نهج‌البلاغه، منتخب اصول کافی و برخی کتاب‌های شهید مطهری و علامه طباطبایی از جمله این ترجمه‌ها هستند». زینالف، شهروند روس و آذری‌تبار که به مدت ۱۰ سال در جامعه‌المصطفای قم مشغول تحصیل دوره‌های کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد بوده است، پیش‌تر گفته بود شبهه‌ بی‌توجهی شیعیان به قرآن باعث شد دست به ترجمه آن به زبان روسی بزند. وی همچنین معتقد است ترجمه‌های قبلی قرآن کریم دارای اشکالات متعدد بوده که علت آن نیز عدم آشنایی مترجمان آن به علوم اسلامی و دینی است. زینالف که هم اکنون استاد دانشگاه اسلامی مسکو است، ویراستاری علمی و محتوایی ترجمه روسی کتاب 12 جلدی نورالقرآن تالیف آیت‌الله فقیه‌ایمانی را هم بر عهده دارد. این نخستین تفسیر قرآن کریم به زبان‌های روسی و انگلیسی بود که به توصیه امام خمینی(ره) در نخستین سال‌های پس از انقلاب توسط مرحوم فقیه‌ایمانی منتشر شد. به گفته زینالف، علاوه بر قرآن، کتاب‌های متعدد اسلامی به زبان روسی ترجمه شده و طرفداران زیادی هم یافته است که می‌توان به نهج‌البلاغه، منتخب اصول کافی، برخی کتاب‌های شهید مطهری و علامه طباطبایی اشاره کرد. 
***
فراخوان شانزدهمین جایزه‌ ادبی جلال ‌آل‌احمد
دبیرخانه شانزدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال ‌آل‌احمد از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد آثار خود را در 4 گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان‌ کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» به این دبیرخانه ارسال کنند. بر اساس این فراخوان، کتاب‌های ارسالی باید برای نخستین ‌بار سال ۱۴۰۱ منتشر شده باشند، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از 4 گروه بالا قرار گیرند. نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران می‌توانند پس از تکمیل نسخه فیزیکی کاربرگ که در نشانی jalal. ketab. ir  قابل دسترسی‌ است، 4 نسخه از آثار خود را تا پانزدهم مهر‌ ۱۴۰۲ به دبیرخانه جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد به نشانی تهران، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک ۲، ساختمان سرای اهل‌قلم، طبقه ۴، کدپستی ۱۳۱۵۷۷۳۴۱۱ ارسال کنند. 
***
تجلیل 1000 موکب عراقی در اربعین توسط ایرانی‌ها
دبیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به حضور ۲ هزار مبلغ در اتوبوس‌های سفر زیارتی اربعین گفت: «در طرح تکریم مواکب عراقی، امسال قرار است هزار بسته هدیه از طرف ملت ایران به هزار موکب اهدا شود». حجت‌الاسلام حمید احمدی گفت: «امسال موکب‌های علمی داریم که در آن بحث‌ها و چالش‌های علمی درباره نیازمندی‌های جهان اسلام مطرح می‌شود. این برنامه با همت دانشگاه‌های ایران و عراق برگزار می‌شود که طی آن ۸ حلقه علمی در نجف داریم که حدود ۱۴۰ نفر در آنها حضور دارند. این افراد در مسیر پیاده‌روی در قالب چند گروه حضور دارند و نهایتا در کربلا جلسات جمع‌بندی در دانشگاه سبطین برگزار می‌شود». وی ادامه داد: «امسال مراسم ویژه‌ای در نجف، بر سر مزار ابومهدی المهندس با حضور علمای ایرانی و عراقی داریم.  همچنین امسال طرح تکریم مواکب عراقی را داریم و هدایایی از طرف ملت ایران به آنها اهدا می‌شود. در این برنامه قرار است هزار بسته هدیه به هزار موکب اهدا شود». به گفته احمدی همچنین مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان برگزار می‌شود که در قالب آن طرح نیابت از شهدا شامل شهدای مدافع وطن مانند سال قبل با حضور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر انجام می‌شود. 
***
پاسخ یک استفتا از رهبر انقلاب
آیا زمان زیارت اربعین مختص روز بیستم صفر است؟
رهبر حکیم انقلاب در بیانات بیست‌وهفتم شهریور 1398، زیارت اربعین را فرصتی برای وحدت مسلمین دانسته و فرموده بودند: «از ده‌ها کشور در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند. سعی کنیم در این راهپیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم.  این پیوندها مایه‌ سعادت است. این پیوندها آیت رحمت پروردگار است». با وجود تاکیدات مکرر و مشخص رهبر انقلاب درباره خاص بودن موقعیت مکانی و زمانی زیارت اربعین حسینی، ممکن است هنوز شبهاتی در این باره وجود داشته باشد. از جمله اینکه آیا زمان زیارت اربعین مختص روز بیستم صفر است؟ خبرگزاری تسنیم، متن استفتا از مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره «زمان زیارت اربعین» و پاسخ آن را منتشر کرده که به شرح زیر است:
پرسش: با توجه به جمعیت و ازدحام شدید عزاداران حسینی در روز اربعین و حتی قبل و بعد از آن در کربلای معلی، آیا زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از روز اربعین، همان ثواب را دارد؟
پاسخ: انجام زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان است. البته زیارت کردن قبل یا بعد از آن، به امید رسیدن به آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد. 

Page Generated in 0/0052 sec