printlogo


کد خبر: 266254تاریخ: 1402/6/1 00:00
دور دنیا

جزئیات عملیات شناسایی هوایی آمریکا در صحرای الانبار
یک منبع امنیتی از جزئیات عملیات شناسایی هوایی آمریکا در استان الانبار عراق پرده برداشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری المعلومه، یک منبع امنیتی اعلام کرد: جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکا عملیات شناسایی هوایی در منطقه المرصنات در صحرای شهر الرطبه در غرب الانبار را که نیروهای امنیتی در آنجا مستقر هستند، افزایش داده‌اند. نیروهای آمریکایی قصد دارند در این منطقه با هدف امن‌سازی این مناطق برای انتقال نیروهای‌شان از گذرگاه التنف سوریه به سمت مناطق غربی از جمله استان‌های شمالی مستقر شوند. این منبع افزود: نیروهای آمریکایی طرحی را در نظر دارند که مهم‌ترین هدف آن امن‌سازی شبکه راه‌هایی است که گذرگاه التنف با سوریه و القائم به سمت پایگاه عین‌الاسد در غرب الانبار تا استان‌های شمالی را به هم وصل می‌کند. اخیرا کاروان‌های بزرگ تجهیزات نظامی آمریکا از گذرگاه التنف از طریق جاده‌هایی که توسط نیروهای آمریکایی پاکسازی شده‌اند، وارد استان‌های شمالی شدند.
***
بازدید میقاتی و نبیه بری از دکل حفاری نفت و گاز در آب‌های لبنان
پس از ورود کشتی حامل دکل حفاری نفت و گاز به منطقه «بلوک ۹» در آب‌های لبنان، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر موقت این کشور از این دکل بازدید کردند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان در جریان این بازدید اظهار کرد: امیدواریم این مناسبت مهم که لبنان شاهد آن است، طی روزهای آینده نشانه‌های خوبی را به همراه داشته باشد و به لبنان کمک کند با بحران‌های زیادی که از آن رنج می‌برد، مقابله کند. وی تاکید کرد: آنچه تاکنون به دست آمده، دستاوردی برای میهن و لبنانی‌هایی است که بر مصیبت‌های خود صبور هستند و امیدواریم همه در مرحله بعدی برای پیشرفت کشورمان همکاری کنند و جلوی وخامت اوضاعی را بگیرند که در حال حاضر شاهد آن در تمام سطوح هستیم. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز در فرودگاه بیروت در این باره گفت: در این تاریکی، روز شادی فرا می‌رسد که من سال‌ها برای آن تلاش کردم. وی افزود: امیدواریم که در چند ماه آتی درهای رحمت الهی به روی ملت لبنان گشوده شود و این اتفاق سرآغازی برای غلبه بر بحران اقتصادی کشور باشد و همچنین منجر به توافق لبنانی‌ها در پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری جدید کشور شود.
***
ایلان ماسک مستقیم با پوتین حرف زد
مقام سابق پنتاگون اعلام کرد ایلان ماسک با شخص ولادیمیر پوتین گفت‌وگوی تلفنی داشته است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ایندیپندنت، ایلان ماسک در گفت‌وگویی با مقامات پنتاگون در اکتبر گذشته درباره اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» برای اوکراین وعده داد. این میلیاردر به کالین کال، معاون وقت وزیر دفاع آمریکا گفت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حرف ‌زده است. کالین کال گفت: اگرچه ماسک دیپلمات یا سیاستمدار نیست اما احساس می‌کردم باید با او این چنین رفتار کنم، چراکه در این مساله نفوذ بالایی دارد. گفت‌وگوی ماسک و این مقام پنتاگون در بازه‌ای روی داده بود که اوکراین با قطع استارلینک مواجه بود و ماسک از پنتاگون خواسته بود هزینه ارائه اینترنت ماهواره‌ای به اوکراین را تامین کند. کالین کال گفت: حدس می‌زنم ایلان ماسک می‌ترسید حضور استارلینک، روسیه را حساس کند و چنین قلمداد شود که ایلان ماسک به ارتش اوکراین کمک می‌کند.
***
لاپید: وضعیت امنیتی بدتر شده است
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سیاست‌های کابینه کنونی این رژیم با اشاره به شمار تلفات صهیونیست‌ها در جریان عملیات‌های مختلف ضدصهیونیستی مردم و مبارزان فلسطینی بویژه در کرانه باختری رود اردن اظهار کرد: شاهد ارقام و آمار غم‌انگیزی هستیم. وی روز گذشته نیز در جمع معترضان به سیاست‌های کابینه نتانیاهو بویژه لایحه تغییرات قضایی که کابینه قصد تصویب مفاد آن در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را دارد، گفت این کابینه به رئیس ستاد مشترک ارتش (رژیم اسرائیل) حمله کرد، زیرا از حقیقت متنفر است... مشکل در آمادگی ارتش نیست بلکه مشکل نتانیاهو است. رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی همچنین درباره درخواست برخی نمایندگان احزاب اپوزیسیون برای پیوستن به کابینه نتانیاهو به منظور توقف طرح لایحه قضایی گفت که هرگز به کابینه وحدت نخواهد پیوست. لاپید همچنین از هم‌پیمانان نتانیاهو به خاطر حملات اخیر آنها به فرماندهان عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. هم‌پیمانان نتانیاهو گفته بودند فرماندهی ارتش این رژیم در قبال نیروهای ذخیره که در اعتراض به لایحه تغییرات قضایی پیوستن به خدمت داوطلبانه در ارتش را متوقف کرده‌اند، تساهل به خرج می‌دهد. لاپید پیش‌تر هم کابینه نتانیاهو را شکست‌خورده‌ترین کابینه خواند و با انتقاد از وی ابراز امیدواری کرد سال آتی شاهد روی کار آمدن کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی باشد. 
***
بیانیه گردان‌های القدس درباره سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی
تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیانیه‌ای را درباره سرنگونی یک پهپاد رژیم صهیونیستی صادر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، تیپ جنین وابسته به گردان‌های (سرایا) القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان ما شامگاه دوشنبه ۲۱ آگوست توانستند پهپاد صهیونیست‌ها را با چندین گلوله هدف قرار داده و آن را سرنگون کنند. جمعه تیپ جنین در همایش بزرگداشت شهدای جنگ «خشم جنین» به رژیم صهیونیستی هشدار داد. این تیپ به این رژیم نسبت به ارتکاب هرگونه حماقتی هشدار داد و تأکید کرد: سلاح مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوزی علیه جنین آماده خواهد بود. پنجشنبه در یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری یک فلسطینی به شهادت رسید.

Page Generated in 0/0058 sec