printlogo


کد خبر: 266255تاریخ: 1402/6/1 00:00
دولت الجزایر از عبور جنگنده‌های فرانسه از حریم هوایی خود به مقصد نیجر و منطقه ساحل آفریقا جلوگیری کند
تنهایی فرانسه در آفریقا

گروه بین‌الملل: الجزایر درخواست فرانسه برای عبور از حریم هوایی این کشور آفریقایی و حمله هوایی به نیجر را رد کرد و در مقابل، مغرب این درخواست را پذیرفت. اندکی پس از اعلام آمادگی فرانسه برای اجرای تهدیداتش علیه شورای نظامی در نیجر، الجزایر اعلام کرد اجازه نمی‌دهد فرانسه از حریم هوایی این کشور برای تهدید علیه نیجر استفاده کند. رادیو سراسری «الجزایر» اعلام کرد که این کشور با اعطای مجوز به فرانسه برای عبور از آسمان الجزایر و حمله علیه نیجر مخالفت کرده است. این در حالی است که فرانسه در حال تدارک برای اجرای تهدیدات خود علیه شورای نظامی در نیجر و مداخله نظامی در صورت عدم آزادی «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع و تحت بازداشت خانگی نیجر است. رادیو سراسری الجزایر به نقل از منابع آگاه و مورد اطمینان گزارش داد مداخله نظامی در نیجر «قریب‌الوقوع است و ترتیبات و تدارکات نظامی آماده است». این رادیو به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «الجزایر که همیشه مخالف توسل به زور بوده، به درخواست فرانسه برای عبور از حریم هوایی الجزایر برای حمله به نیجر پاسخ مثبت نداده و پاسخ سخت و روشنی داده است». 
در مقابل این مخالفت الجزایر، فرانسه برای درخواست مجوز برای عبور هواپیماهای نظامی خود به مغرب متوسل شد و رباط نیز با این درخواست موافقت کرد. این در حالی است که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) شب گذشته به شدت با پیشنهاد شورای نظامی نیجر برای آغاز دوره انتقالی 3 ‌ساله مخالفت و اعلام کرد هنوز گزینه نظامی برای حل بحران نیجر روی میز است. اتحادیه آفریقا روز سه‌شنبه نیجر را از تمامی برنامه‌های خود حذف کرد و خواستار آزادی محمد بازوم شد که به دست‌ نظامی‌ها از ریاست‌جمهوری این کشور غرب آفریقا کنار گذاشته شده است. همچنین شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا به تصمیم بلوک اکواس برای فعال‌سازی یک نیروی آماده‌باش برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر توجه کرده و از کمیسیون اتحادیه آفریقا خواسته اثرات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی اعزام این نیروها به نیجر را بررسی کند. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» اعلام کرده آماده است در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای «احیای دموکراسی» در نیجر، نیروهای خود را به این کشور اعزام و مداخله نظامی کند. اتحادیه آفریقا از تمام اعضای خود و دیگر اعضای جامعه بین‌المللی خواست از هر نوع اقدامی که به مشروعیت‌بخشی به نظامیان حاکم بر نیجر منجر شود، خودداری کنند. این اتحادیه همچنین اعلام کرد مداخله هر عامل یا کشوری بیرون آفریقا را مردود می‌داند. 
عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکواس، چنین تصمیمی را طی مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد. عبدالرحمان شیانی، رئیس شورای نظامی نیجر روز شنبه در سخنرانی شبانه خود گفت این کشور طی سه سال به یک حکومت غیرنظامی تبدیل خواهد شد. او که هیچ جزئیات دیگری در این باره ارائه نداد، تاکید کرد: «نیروهای ملی ظرف ۳۰ روز برای مدیریت دوره انتقالی در نیجر تشکیل جلسه خواهند داد و این دوره انتقالی از 3 سال تجاوز نخواهد کرد». موسی در واکنش به پیشنهاد شیانی گفت: اکواس دیگر دوره‌های انتقالی طولانی‌مدت را در این منطقه نخواهد پذیرفت. رئیس شورای نظامی نیجر نسبت به هرگونه مداخله نظامی هشدار داد و خاطرنشان کرد هرگونه مداخله نظامی را یک اشغالگری تلقی خواهد کرد. یکی از مقام‌های مطلع که خواست نامش فاش نشود، پس از نشست روز شنبه بین دولت انتقالی جدید نیجر و هیاتی از سوی اکواس گفت: این گفت‌وگوی 2 ساعته با هدف یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران نیجر برگزار شد اما مثمرثمر نبود. این نخستین بار بود که ژنرال «عبدالرحمن شیانی» رئیس حاکمیت نظامیان در نیجر با هیاتی از اکواس و پس از تلاش‌های مکرر و بی‌نتیجه این هیات دیدار می‌کرد. کودتای نظامی در نیجر بدون شلیک یک گلوله، ۲۶ جولای (۲۰۲۳) رقم خورد و در جریان آن رئیس‌جمهور خلع و به همراه خانواده‌اش در مقر ریاست‌جمهوری تحت بازداشت قرار گرفت، تمام مرزهای کشور بسته شد، پارلمان و دولت منحل و قانون اساسی به دلیل «بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور»، تعلیق و  نخست‌وزیر جدید انتخاب شد. یکشنبه پیش، پس از پایان مذاکرات گروه اکواس در نیامی، پایتخت نیجر، اعلام شد گفت‌و‌گوهای هیات اعزامی این گروه با شورای نظامی نیجر به نتیجه‌ای نرسیده و به شکست انجامیده است. شب گذشته نیز «عبدالفتاح موسی» کمیسیونر صلح و امنیت اکواس ضمن اعلام مخالفت شدید این گروه با دوره انتقالی سه‌ ساله در نیجر، هشدار داد: «احتمال مداخله نظامی تاکنون منتفی نشده است». 

Page Generated in 0/0071 sec