printlogo


کد خبر: 266256تاریخ: 1402/6/1 00:00
پکن به بیانیه کمپ‌دیوید درباره دخالت در امور این کشور پاسخ داد
صف‌آرایی جدید در شرق آسیا

گروه بین‌الملل: نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی در «کمپ‌ دیوید» ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) برگزار شد؛ نشستی که باعث «تقویت همکاری امنیتی» میان 3 کشور مذکور خواهد شد و از طرفی شکافی را با کشورهایی نظیر چین، کره‌شمالی و روسیه ایجاد خواهد کرد. مجله آنلاین «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» در گزارشی نوشت: نشست کمپ دیوید با پیشنهاد یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برگزار شد. وی که زنگ خطر را نسبت به برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی به صدا درآورد و نسبت به رشد اقتصادی و حضور نظامی چین ابراز نگرانی کرد، تصمیم گرفت برای ارتقای منافع امنیتی کشورش، روابط با ژاپن را تقویت کند و این اقدام را «ضروری» می‌داند. نشریه آنلاین آمریکایی نوشت: نتایج حاصل از نشست کمپ دیوید، بازدارندگی و همکاری سه‌جانبه میان 3 کشور ایالات متحده، ژاپن و کره‌جنوبی را جهت مقابله با بحران‌های منطقه‌ای افزایش خواهد داد. همچنین ابتکارات جدید همکاری دفاع موشکی می‌تواند کمبودهای کره‌جنوبی و ژاپن را از طریق روش‌های موثر برطرف کند. این همکاری‌ها نیز باعث بهبود توانایی‌ آنها برای رهگیری موشک‌های پیشرفته کره‌شمالی در یک موقعیت بحرانی خواهد شد. با این حال، تقویت همکاری‌های نظامی سه‌جانبه میان اعضای نشست مذکور، خطرات و نقص‌هایی به همراه خواهد داشت. تقویت همکاری امنیتی سه‌جانبه یک «شکاف تحریک‌آمیز» را تشدید می‌کند. در یک سو آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن هستند و در سمت دیگر چین، کره‌شمالی و روسیه. رشد همکاری‌های امنیتی سه‌جانبه آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن بویژه در حوزه دفاع موشکی و سایر ابعاد استراتژیک نظامی، نگرانی‌های امنیتی را برای کره‌شمالی و چین بدتر می‌کند و همین مساله موجب می‌شود این دو کشور آسیایی روابط امنیتی خود را با روسیه تحکیم و تقویت کنند. بدین ترتیب، پیونگ‌یانگ، پکن و مسکو در نهایت می‌توانند رزمایش‌های مشترکی را آغاز کنند و مشارکت و هماهنگی‌های نظامی خود را تعمیق ببخشند. 
پیگیری همکاری‌های سه‌جانبه واشنگتن، توکیو و سئول باید به دنبال کاهش بی‌ثباتی باشد اما گسترش همکاری‌های نظامی وضعیت امنیت منطقه را بهتر نمی‌کند که هیچ، تازه بدتر هم می‌کند. نشست کمپ ‌دیوید احتمالا بر همکاری‌های امنیتی سه‌جانبه تمرکز خواهد کرد و درباره جبهه دیپلماسی منطقه‌ای چنگی به دل نخواهد زد.
 «دیپلماسی جمعی» باید رکن مهم این مشارکت سه‌جانبه و همچنین دفاع جمعی باشد. در حالی که ایالات متحده ممکن است به ‌طور فزاینده‌ای وسوسه شود که ژاپن و کره‌جنوبی را به طرف خود در برابر چین نزدیک‌تر کند اما چنین اقدامی تشدید تنش و شکاف را در این شراکت سه‌جانبه به دنبال دارد، بنابراین باید از آن خودداری شود. تلاش برای تبدیل این شراکت سه‌جانبه به یک ائتلاف ضدچینی، منافع واشنگتن را در رابطه با توسعه مشارکت سالم با توکیو و سئول محقق نخواهد کرد. 
نشریه آنلاین «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» در پایان تاکید می‌کند: بسیاری از افراد در کره‌جنوبی و ژاپن خواستار مواجهه و رویارویی با چین نیستند، زیرا هرگونه درگیری نظامی با چین برای کره‌جنوبی و ژاپن «طاقت‌فرسا و غیرقابل تحمل» خواهد بود. پکن از انتشار بیانیه مشترک آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن که در آن به پکن اتهام «رفتار تهاجمی»‌ زده شد، شکایت کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در کمپ ‌دیوید میزبان نخستین نشست مشترک آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی بود. رهبران این 3 کشور در بیانیه مشترک خود اعلام کردند با «رفتار تهاجمی و خطرناک» چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و شرقی مخالفند. در واکنش به این اظهارات، پکن روز دوشنبه با بیان اینکه این رهبران «در مسائل مربوط به تایوان و مناقشات دریایی به چین حمله کرده‌اند» گفت آنها به شکلی زننده در امور داخلی چین دخالت کرده و عامدانه سعی دارند چین و همسایگانش را به جان هم بیندازند. نشست کمپ‌ دیوید نخستین نمونه از دیدار رهبران آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن در اجلاسی مجزا و مستقل بود. پیش ‌از این آنها اغلب در حاشیه دیگر نشست‌ها با یکدیگر دیدار می‌کردند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه گفت: اگر این کشورها واقعا برای صلح و ثبات تنگه تایوان اهمیت قائلند، باید از اصل چین واحد پیروی کرده، دست از حمایت از جدایی‌طلبان حامی استقلال تایوان برداشته و اقداماتی ملموس برای حمایت از صلح و ثبات در منطقه انجام دهند. 
تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌ گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند. سال ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد. علاوه بر این، سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی 3 روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند. آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانونا موظف به حمایت از تایوان است. 

Page Generated in 0/0071 sec