printlogo


کد خبر: 266273تاریخ: 1402/6/1 00:00
پهپاد مهاجر 10 با برد 2000 کیلومتری با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد
مهاجر دور برد
جروزالم‌پست: ایران می‌تواند از این پهپاد برای تهدید اسرائیل یا نیروهای آمریکا در منطقه استفاده کند

گروه سیاسی: جمهوری اسلامی با پیشرفت‌های چشمگیر خود در طول سال‌های اخیر، ایران را در زمره قدرت‌های نظامی برتر جهان قرار داده است، به طوری که اکنون قدرت موشکی و پهپادی کشورمان به کابوس دشمنان بویژه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و رونمایی‌های ایران از دستاوردهای جدید نظامی، این کابوس را ترسناک‌تر می‌کند.
روز گذشته جدیدترین پهپاد خانواده مهاجر با نام مهاجر۱۰ با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است اما ویژگی مهاجر10، مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری است.
* مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ویژگی‌های پهپاد مهاجر10 اظهار کرد: سرعت پهپاد مهاجر ۱۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و این پهپاد تا ۲۰۰۰ کیلومتر می‌تواند پرواز کند و به نوعی می‌توان گفت مهاجر ۱۰ یک پهپاد استثنایی است. وی گفت: اگر تجهیزات مخابراتی و راداری هم روی آن نصب شود می‌تواند نقش هواپیمای شناسایی را ایفا کند و می‌توان گفت پهپاد مهاجر ۱۰ بسیار پیشرفته است. آشتیانی درباره رونمایی از تجهیزات دفاعی و نظامی در آینده نیز گفت: پیشرفت‌های بسیاری اکنون در دست اقدام است و به امید خدا به زودی رونمایی‌های بیشتری نیز از تجهیزات دفاعی و نظامی برای کشورمان خواهیم داشت.
* مسیری که مهاجر طی کرد
مهاجر خانواده‌ای از پهپادهای نظامی ایرانی است که ریشه‌اش را باید در سال‌های دفاع ‌مقدس جست‌وجو کرد، سال‌هایی که نیروهای مسلح با کمبود تسلیحات و تجهیزات نظامی دست و پنجه نرم می‌کردند. مهاجر 1 نخستین پهپاد از این خانواده بود که در دوران جنگ تحمیلی بنا بر نیاز کشور برای رصد اطلاعاتی دشمن بعثی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. این پهپاد در دوران دفاع‌ مقدس، کمک قابل توجهی به نیروهای نظامی کشورمان در دستیابی به اطلاعات محرمانه یگان‌های ارتش بعثی داشت. پس از پایان جنگ تحمیلی، نوبت به ساخت مهاجر 2 رسید. پهپادی به وزن 85 کیلوگرم که حداکثر به سرعت 210 کیلومتر در ساعت می‌رسد و مدت زمان پروازش هم 90 دقیقه است. ارتفاع پروازی مهاجر2 نزدیک به 3 هزار متر و شعاع عملیاتی آن 50 کیلومتر است. پهپاد مهاجر 2 نوین (M2N)، سومین پهپاد از خانواده مهاجر بود که برای نخستین بار آذرماه سال 93 رونمایی و دی‌ماه همان سال در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) نیروی زمینی ارتش به‌ کار گرفته شد. این پهپاد نسبت به مهاجر2 ، سه برابر افزایش برد داشته و می‌تواند تا شعاع 150 کیلومتری را پایش کند. مهاجر 2 نوین در مدت زمان پرواز نیز با مداومت پروازی 6 ساعته، جلوتر از مهاجر2 است. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کند. مهاجر4 عضو دیگری از خانواده پهپادهای مهاجر است که تا سال‌ها قبل یکی از پرشمارترین پرنده‌های بدون سرنشین در حوزه رصد و شناسایی بود. پهپاد «مهاجر4» برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله 150کیلومتری طراحی و ساخته شده است هواپیمای مهاجر4 با بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 7ساعته دارد و می‌تواند در انواع شرایط جوی به پرواز درآید. وزن این هواپیما حدود 175 کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود 4500 متر است. این پهپاد فاقد چرخ است و معمولا از روی نوعی پرتابگر و بعد از گرفتن یک شتاب سریع به پرواز در می‌آید و در مرحله نهایی نیز توسط یک چتر فرود می‌آید و بازیابی می‌شود. مهاجر6 دیگر پهپاد این خانواده بزرگ است که نخستین بار سال 96 رونمایی شد. این پهپاد از نظر ابعاد و وزن بالاتر از نمونه‌های قبلی قرار گرفته و قابلیت اجرای هر دو عملیات شناسایی و رزمی را دارد. ماموریت‌های پهپاد مهاجر‌‌6 شامل شناسایی و مراقبت هوایی، انهدام هر هدفی روی خشکی و دریا در روز و شب با دقت بسیار بالا، رصد و کنترل مرزها و نوار ساحلی و امکان حمل انواع محموله‌های نظامی با توان نشست و برخاست متعارف از روی باند و بازیابی اضطراری با چتر است. در سال 98 نیروی زمینی سپاه با استفاده از این پهپاد، مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در شمال‌غرب کشور را منهدم کرد.
حالا نزدیک به 3 دهه پس از طراحی و ساخت مهاجر ۱، وزارت دفاع از جدیدترین عضو خانواده مهاجر رونمایی کرده است؛ عضوی که نسخه پیشرفته‌تری از مهاجر6 به حساب می‌آید و قادر به مداومت پروازی 24 ساعته به طول 2000 کیلومتر است. با اضافه شدن مهاجر10 به سبد پهپادی ایران، توان رزمی و شناسایی کشورمان در این حوزه پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به مداومت پروازی 24 ساعته و برد 2 هزارکیلومتری، باید گفت مهاجر10 را نیز باید به فهرست نگرانی‌های رژیم صهیونیستی اضافه کرد، چرا که برد عملیاتی این پهپاد به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد.
در همین رابطه روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با اشاره به اینکه ایران مراسم روز صنعت دفاعی خود را با رونمایی از یک پهپاد جدید برگزار کرد که آخرین دستاورد وزارت دفاع است، نوشت: مهاجر ۱۰ دارای برد ۲ هزار کیلومتری است و قابلیت پرواز به مدت ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری را دارد. این روزنامه در ادامه با نگرانی نوشت: این یعنی ایران می‌تواند از این پهپاد برای تهدید اسرائیل یا نیروهای آمریکا در منطقه استفاده کند. ایران با افزایش برد و نوع پهپادهایش به یک بازیگر در بازار این پرنده‌ها تبدیل شده است.
* بمب‌های هوشمند «آرمان 1» و «آرمان 2» رونمایی شد
بمب‌های هوشمند «آرمان 1» و «آرمان 2» در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۱۴۰۲ رونمایی شد. بمب هوشمند آرمان ۱ با وزن ۳۵ کیلومتر می‌تواند به برد عملیاتی ۲۰ کیلومتر برسد. «آرمان ۱» قادر است از انواع پهپادهای عملیاتی در نیروهای مسلح پرتاب و شلیک شود و از سیستم هدایت آن از طریق سیکر و GPS/INS بهره ‌می‌برد.
«آرمان ۲» با وزن ۴۰ کیلوگرم به برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. این بمب هوشمند نیز که از پیشران الکتریکی استفاده می‌کند قادر است در انواع پهپادهای عملیاتی در نیروهای مسلح به‌کارگیری شود. سیستم هدایت «آرمان ۲» از طریق GPS/INS است. گفتنی است این بمب‌ها روی پهپاد مهاجر۱۰ که روز گذشته توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد، نصب شده است.
* الحاق انبوه موشک‌های «خرمشهر» و «حاج قاسم» به سپاه
در جریان رونمایی از مهاجر10، رئیسی دستور آغاز الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد. موشک شهید حاج قاسم یک موشک بالستیک ساخت وزارت دفاع است که مرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد. این موشک برد 1400 کیلومتری دارد که نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۱۱۰ محسوب می‌شود و قادر به فرود آمدن روی گنبد آهنین اسرائیل است. موشک خرمشهر نیز از جمله موشک‌های بالستیک ساخت کشورمان است که بردی بالغ بر 2 هزار کیلومتر دارد.

Page Generated in 0/0061 sec