printlogo


کد خبر: 266287تاریخ: 1402/6/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از «سیمای خانواده» یکی از برنامه‌های باسابقه حوزه خانواده که این روزها با قالبی متفاوت روی آنتن می‌رود
تلویزیون خانواده
ایمان گودرزی، تهیه‌کننده برنامه در گفت‌وگو با « وطن امروز»: یکی از نکات مهم طی سال‌های اخیر این است که زلف سیمای خانواده با مخاطبش گره خورده‌ است

گروه فرهنگ و هنر: «سیمای خانواده» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های روزانه شبکه یک سیما، بعد از یک وقفه، از عید قربان با قالبی متفاوت روی آنتن رفت. ساخت برنامه‌های تلویزیونی در حوزه تحکیم خانواده و تربیت فرزندان از دهه ۷۰ با برنامه سیمای خانواده در شبکه یک سیما شروع شد و پس از اقبال مخاطبان نسبت به این برنامه در شبکه‌های دیگر ادامه یافت. ایمان گودرزی، تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: چند وقتی بود برنامه سیمای خانواده متوقف شده ‌بود. به نظرم دلیلش این بود که مدیران فعلی صداوسیما معتقد بودند محتوای برنامه سیمای خانواده و صبح بخیر ایران مناسب مخاطب امروزی نیست. آنها پیگیر تهیه‌کننده جدید برای برنامه‌ها بودند که به یک خروجی مناسب برسند. تهیه‌کنندگی سیمای خانواده به بنده پیشنهاد شد و با توجه به اینکه تجربه سخت اجرای برنامه زنده را قبلا داشتم، آن را پذیرفتم. سیمای خانواده، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به شمار می‌رود که همواره روی آنتن بوده ‌است. مسؤولان فعلی شبکه یک تصمیم گرفتند قالب برنامه از حالت گفت‌وگو و زنده، تبدیل به نگاه مستندگونه شود و قاب جدیدی از فرهنگ و زندگی مردم ایران روی آنتن برود. در نهایت برنامه از روز عید قربان مجدد روی آنتن رفت و میهمان منازل مردم شدیم. در همان ابتدا پیامک‌های مردمی را داشتیم. مخاطب به این برنامه عادت کرده ‌بود و با توجه به گفته همکاران‌مان در روابط‌ عمومی برنامه، پیامک‌های بسیاری آمده‌ بود که گفته‌ بودند چرا برنامه سیمای خانواده را تعطیل کردید؟ روزانه بین 15 تا 20 هزار پیامک مردمی درباره آیتم‌های مختلف داریم. یکی از نکات مهم طی سال‌های اخیر این است که زلف سیمای خانواده با مخاطبش گره خورده‌ است. تلاش بسیاری از همکاران من در تولید آیتم‌ها این است که همان بخش‌های مورد توجه مخاطب تولید و روانه آنتن شود. این برنامه امروز برخلاف سری‌های قبل‌ خود از آنتن زنده پرهیز کرده و به سمت تولیدات اختصاصی در قالب مستند رفته ‌است.
وی ادامه داد: سبک و فضای محتوایی سیمای خانواده کاملا تغییر کرده‌ است. سری قبل برنامه تمرکزش بر کل خانواده بود و در برنامه فعلی با توجه به حجم فعالیت رسانه‌های بیگانه درباره جایگاه «زن» و تحریف چهره زن ایرانی، تصمیم گرفته شد برنامه «سیمای خانواده» جدید با این موضوع مقابله به مثل کند. در فصل جدید چهره واقعی زن به تصویر کشیده می‌شود. به همین دلیل اساس برنامه از بانوان تشکیل شده و از مجریان خانم بهره‌ برده‌ایم. برنامه‌سازانی که در حوزه خانواده کار می‌کنند، با این حجم تخریب رسانه‌های معاند بر حریم خانواده کار سختی دارند، به این خاطر که آنها هم باید محتوای مناسبی برای مخاطب تولید کنند که رضایت آنها را به دنبال داشته باشد و هم با هجمه رسانه‌های بیگانه مقابله کنند. رسانه ‌ملی دارای ممیزی و استانداردهای خاص خود است. این رسانه مخاطب یکپارچه و یکرنگ هم ندارد و با طیف وسیعی از مخاطب با آیین‌ها و فرهنگ‌ها و نگاه‌های مختلف مواجه است. در سیمای‌ خانواده فرهنگ‌های مختلف نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. به‌ طور مثال آیتمی داریم به ‌نام «روایت ‌عاشقی» که درباره مولفه‌های ازدواج است و در آن به زوج‌های جوانی می‌پردازیم که به ‌طور ساده با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و زندگی موفقی نیز دارند. همچنین آیتم «بانوی قهرمان» درباره زنان از فرهنگ‌های مختلف است که کارهای بزرگی در روستا انجام می‌دهند. چرا که زنان روستا سهم زیادی از رسانه‌ ملی نداشتند اما در این فصل از سیمای ‌خانواده این زنان قهرمان از روستا هم دارای رسانه و تریبون شده‌اند. در هر بخش از برنامه ما 3 سفر به استان‌های مختلف داریم و 3 بانوی قهرمان را به مخاطب معرفی می‌کنیم.
تهیه‌کننده سیمای خانواده با اشاره به حضور اخیر رئیس‌جمهور در این برنامه خاطرنشان کرد: چند روز قبل از آمدن رئیس‌جمهور محترم به برنامه به ما اطلاع دادند که حجت‌الاسلام  رئیسی بازدیدی از رسانه‌ ملی دارند. صبح روز بازدید ایشان وقتی به استودیو رفتم، با صحنه‌های جالبی مواجه شدم. طی حضور در رسانه ‌ملی طی سال‌های مختلف با بسیاری از مقامات و شخصیت‌ها گفت‌وگو داشتیم و با مسائل امنیتی و تشریفات آنها هم آشنا بودیم که حساسیت‌های امنیتی خاص خود را دارند اما زمان حضور آقای رئیسی در برنامه سیمای‌ خانواده خیلی قابل ‌توجه بود؛ انگار میهمان عادی آمده بود؛ فضا اینقدر خوب بود. این حضور بی‌سابقه بود، چرا که تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری با این مدل در برنامه‌ای حضور پیدا نکرده بود و این حضور هم به انتخاب خودشان بود.

Page Generated in 0/0060 sec