printlogo


کد خبر: 266290تاریخ: 1402/6/2 00:00
اخبار

ابراهیم گلستان در 101 سالگی درگذشت
ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلمساز در ۱۰۱ سالگی در منزل مسکونی‌اش در انگلستان درگذشت. 
ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان که علاوه بر کارگردانی در زمینه‌های مختلفی چون عکاسی، نویسندگی، روزنامه‌نگاری و مترجمی فعالیت داشته روز سه‌شنبه درگذشت. لیلی گلستان، دختر این هنرمند که سال‌ها بود در انگلستان سکونت داشت در واکنش به این موضوع نوشته است: «رفتی. خداحافظ». گلستان کارگردان، داستان‌نویس و مترجم و عکاس بود و سبکی نو در سینما و ادبیات ایران بنا کرد. گفته شده که به خواست خود او مراسم خاکسپاری‌اش خصوصی برگزار خواهد شد.
گلستان فعالیت ادبی را با ترجمه داستان‌هایی از ارنست همینگوی و ویلیام فاکنر آغاز کرد. «آذر، ماه آخر پاییز»، «شکار سایه»، «جوی و دیوار و تشنه»، «اسرار گنج دره‌ جنی»، «مد و مه» و «خروس» از آثار داستانی این نویسنده‌ است. وی که پایه‌گذار استودیو سینمایی گلستان بود، ساخت فیلم‌هایی همچون «موج و مرجان و خارا»، «از قطره تا دریا»، «یک آتش»، «خواستگاری»، «تپه‌های مارلیک»، «خشت و آینه» و «اسرار گنج دره‌‌ جنی» را در کارنامه دارد و یکی از پایه‌گذاران جریان موج نو در سینمای ایران محسوب می‌شود، همچنین تهیه‌کننده فیلم «خانه سیاه‌ است» بودکه فروغ فرخزاد آن را کارگردانی کرده بود.
ابراهیم گلستان چند سال پیش از انقلاب برای همیشه ایران را ترک کرد و در انگلستان ساکن شد. او در تمام سال‌های زندگی به فعالان فرهنگی انتقادهای بسیاری وارد کرد. یکی از منابعی که نظرها و انتقادهای بی‌پایان او را نسبت به اهل فرهنگ، هنر و ادبیات ثبت کرده، کتاب «نوشتن با دوربین» شامل گفت‌وگوی پرویز جاهد با اوست. 
***
عرضه بسته محتوایی ساترا ویژه اربعین
ساترا به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، بسته محتوایی ویژه‌ای به سکوهای دارای مجوز عرضه می‌کند.
اداره کل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا در راستای حمایت از توسعه محتوای سالم در رسانه‌های دارای مجوز از ساترا و ترویج آن در فضای مجازی، در نظر دارد بسته محتوایی ویژه اربعین 1402 شامل 112 قسمت برنامه در قالب‌های مختلف را منطبق بر مبنای نظام رتبه‌بندی در اختیار رسانه‌های دارای مجوز قرار دهد. این بسته شامل آثاری همچون مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «افرا» و «سفر سبز»، فیلم تلویزیونی «ستاره شرق»، برنامه‌های گفت‌وگومحور «این شب‌ها» (ویژه اربعین) و «چهل چراغ» و ویژه‌برنامه «حسینیه ایران» (ویژه اربعین) می‌شود. همچنین از بسته محتوایی اربعین 1401 امکان واگذاری آثاری چون سریال‌های «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «بوم و بانو» و مستندهایی چون «آیین زندگی»، «شرح اشتیاق» و «این شرح بی‌نهایت» به سکوهای صوت‌ و تصویر فراگیر وجود دارد.
***
«گریز از مرکز»  به چاپ دوم رسید
کتاب «گریز از مرکز» از تولیدات انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به چاپ دوم رسید. این مرکز در ۲ سال اخیر توجه ویژه‌ای به مقوله تاریخ معاصر کشور عزیزمان ایران، بویژه وقایع پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است که ماحصل آن چاپ کتاب‌های متعدد در حوزه‌های مختلف همچون سازمان مجاهدین خلق، غائله‌ کردستان، دفاع‌مقدس و... است. از جمله کتاب‌هایی که با همین موضوعات به چاپ رسیده، کتاب «گریز از مرکز» به قلم سعید زاهدی و زینب مرادی‌پور است. این کتاب روایتی از فعالیت‌ گروه‌های مختلف ضدانقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان است که با حمله به مراکز مختلف نظامی، درصدد مبارزه مسلحانه با حکومت نوپای جمهوری اسلامی بودند. نویسنده در این کتاب سعی دارد علاوه بر روایت فعالیت‌های گروه‌های مختلف در کردستان و تلاش آنها برای تصرف مراکز نظامی و به دنبال آن، تصرف شهرها و مناطق، تصویری هم از اوضاع آن مناطق در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ارائه کند.
***
بازگشت ساعت بازدید از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به روال عادی
ساعت بازدید از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و سراسرنمای مقاومت شهید سلیمانی که به علت بهینه‌سازی مصرف برق از اول تیرماه تغییر کرده بود، از روز شنبه چهارم شهریورماه امسال، به روال گذشته برمی‌گردد. این مجموعه ملی در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و در روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. سراسرنمای مقاومت شهید سلیمانی نیز تا پایان مراسم اربعین فقط به صورت گروهی پذیرای مراجعه‌کنندگان است و پس از آن امکان بازدید انفرادی نیز برای علاقه‌مندان فراهم است. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در کنار مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران در اراضی عباس‌آباد (تهران) احداث شده ‌است.

Page Generated in 0/0072 sec