printlogo


کد خبر: 266299تاریخ: 1402/6/2 00:00
قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا امروز انجام می‌شود و 3 نماینده ایران رقبای خود را خواهند شناخت
در خط شروع

سعید خیراله: امروز قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در مالزی برگزار می‌شود. با تکمیل تیم‌های حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌توان دشوارترین گروه‌ها و همچنین قرعه‌های به مراتب راحت‌تر را برای نمایندگان ایران متصور شد. با برگزاری دیدارهای مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا چهره 40 تیم حاضر در این مسابقات مشخص شد که در 10 گروه 4 تیمی در 2 منطقه شرق و غرب آسیا به مصاف هم خواهند رفت؛ جایی که 3 نماینده از ایران باید در این مسابقات به میدان بروند. طبق سیدبندی رسمی اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس در سید نخست و تیم‌های سپاهان و نساجی در گلدان دوم حضور خواهند داشت. با مرور سیدبندی نهایی 20 تیم حاضر در غرب آسیا، سخت‌ترین و آسان‌ترین قرعه‌های ممکن برای نمایندگان ایران را بررسی می‌کنیم.
سیدبندی فصل جدید به شرح زیر است:
سید اول: الاتحاد عربستان، پرسپولیس ایران، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و الهلال عربستان 
سید دوم: سپاهان ایران، الدوحیل قطر، نسف‌قارشی ازبکستان، الفیحای عربستان و نساجی ایران 
سید سوم: الفیصلی اردن، استقلال تاجیکستان، نیروی هوایی عراق، آهال ترکمنستان و بمبئی سیتی هند 
سید چهارم: العین امارات، النصر عربستان، الشارجه امارات، آلمالیق ازبکستان و نوباهار ازبکستان 
* پرسپولیس
سرخپوشان به عنوان قهرمان فصل گذشته لیگ ایران در سید نخست قرار دارند. با توجه به حضور سپاهان و نساجی در سید دوم، در نتیجه تیم یحیی باید با یکی از 3 تیم الدوحیل، نسف‌قارشی یا الفیحا روبه‌رو شود. بدون شک دشوارترین حریف برای پرسپولیس، قهرمان فصل گذشته قطر خواهد بود و روی کاغذ، تیم سعودی می‌تواند نسبت به حریف ازبک آسان‌تر به نظر برسد. 
تقریبا می‌توان گفت تیم‌های سید سوم در یک سطح هستند اما روی کاغذ، استقلال تاجیکستان و بمبئی‌سیتی هند به ترتیب تیم‌های قدرتمند و ضعیف‌تر این سید به شمار می‌روند. 
سطح تیم‌های حاضر در سید چهارم به مراتب بالاتر از سید سوم است؛ جایی که العین و الشارجه امارات، النصر عربستان و تیم‌های ازبکستانی حضور دارند. بدون شک تقابل با یاران رونالدو دشوارترین قرعه سرخ‌ها در این سید خواهد بود؛ از سویی نمی‌توان قرعه چندان آسانی هم برای سرخ‌ها متصور شد و شاید بتوان از تیم ناشناخته نوبهار به عنوان قرعه ساده‌تری نام برد. 
با این اوصاف می‌توان قرعه‌های سخت و آسان پرسپولیس را (روی کاغذ) به شکل زیر متصور شد:
 گروه مرگ: پرسپولیس ایران، الدوحیل قطر، استقلال تاجیکستان، النصر عربستان
گروه آسان: پرسپولیس ایران، الفیحای عربستان، بمبئی‌سیتی هند و نوبهار ازبکستان
 سپاهان و نساجی: از آنجایی که هر دو تیم در سید دوم حضور دارند، قرعه‌های احتمالی آنها را با هم مرور می‌کنیم. قطعا هیچ‌کدام از 2 تیم علاقه‌ای به تقابل با الهلال و الاتحاد ندارند. در نتیجه در وهله اول پاختاکور و سپس السد قرعه‌های مناسبی از بین تیم‌های سرگروه هستند. 
از سیدهای سوم و چهارم نیز تمام گفته‌های بالا درباره پرسپولیس را می‌توان درباره سپاهان و نساجی نیز بیان کرد. در سید سوم تیم‌هایی مانند آهال ترکمنستان، بمبئی سیتی هند و الفیصلی اردن می‌توانند برای هم‌گروهی با نمایندگان ایران مناسب باشند. در سید چهارم نیز تیم‌های ازبک آلمالیق و نوبهار نسبت به النصر، العین و الشارجه مناسب‌تر به نظر می‌رسند. 
در زیر، 2 گروه متفاوت برای سپاهان و نساجی پیش‌بینی  شده که هر کدام می‌توانند در یکی از این گروه‌ها قرار بگیرند:
* گروه مرگ 
گروه اول: الهلال عربستان، نیروی هوایی عراق و العین امارات
گروه دوم: الاتحاد عربستان، استقلال تاجیکستان و الشارجه امارات
* گروه به مراتب آسان‌تر
گروه اول: پاختاکور ازبکستان، آهال ترکمنستان و الشارجه امارات
گروه دوم: السد قطر، الفیصلی اردن و آلمالیق ازبکستان
* تراکتور و تاوان یارگیری غیراصولی
تیم فوتبال تراکتور مقابل الشارجه امارات شکست خورد تا این فصل در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشته باشد. شاگردان پاکو خمز یک شکست دیگر را در سومین بازی مهم فصل خود تجربه کردند تا این تیم نتواند جواز حضور در رقابت‌های آسیایی را به دست آورد. تبریزی‌ها پیش از این در لیگ مقابل سپاهان و پرسپولیس 2 شکست را تجربه کرده بودند و حالا با این شکست عملا وارد بحران جدی‌ای شدند، چرا که در 2 بازی به فاصله کمتر از یک هفته ورزشگاه یادگار امام برای تراکتوری‌ها مملو از تماشاگر شد و این تماشاگران در هر دو بازی با شکست راهی خانه‌های‌شان شدند و به همین دلیل در پایان همین بازی هم برخی هواداران شعار‌هایی را علیه بازیکنان و کادر فنی دادند. اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به وضعیت تراکتور نگاه کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که این تیم بد بسته شده و خود سرمربی تیم هم در نشست‌های خبری خود به این موضوع اشاره کرده است. تیم تراکتور این روزها یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها را از نبود یک مهاجم نوک تخصصی خورده، چرا که در طول 3 بازی تنها 2 گل تسلی‌بخش به ثمر رسانده و از سوی دیگر این تیم در طول این 3 بازی ۷ گل دریافت کرده که بخش زیادی از این گل‌ها روی اشتباه مسلم خط دفاعی بوده است. هر چقدر از بد بسته شدن تیم تراکتور برای این فصل بگوییم کم گفته‌ایم و این نکته را می‌توانیم در تمام پست‌های زمین ببینیم. در خط دفاعی مدافعانی برای تیم جذب شده‌اند که به هیچ عنوان نمی‌توانند این سبک از بازی پاکو خمز را بپذیرند و هر بازی حداقل یکی دو بار با زانو زدن‌شان روی زمین پس از دریافت گل توجه دوربین‌های تلویزیونی را جلب می‌کنند. شاید اگر با همین تمرکز هنگام
زانو زدن می‌توانستند روی حفظ هماهنگی خط دفاعی دقت کنند، قطعا به نتایج بهتری می‌رسیدند. اصلی‌ترین مشکل تراکتور از خط دفاعی این تیم و دروازه آغاز می‌شود؛ بازیکنانی که در این پست جذب شده‌اند به هیچ عنوان نتوانسته‌اند در حد تصورات ظاهر شوند. بعید به نظر می‌رسد حالا حالاها مدافعان تراکتور به هماهنگی لازم برای ثبت عملکردی در حد یک تیم مدعی قهرمانی برسند، پس تا حدی باید حق را به پاکو خمز داد که این سرمربی اکثر مهره‌های مدنظرش را نتوانسته جذب کند و صرفا یکسری مهره که صرفا نام بزرگی دارند به او تحمیل شده‌اند. در چنین شرایطی هواداران تیم چاره‌ای جز زمان دادن به بازیکنان‌شان ندارند. 
***
خریدی که برای تراکتور برعکس از آب درآمد
قفس توری همچنان می‌لرزد
تیم فوتبال تراکتور تبریز در نقل و انتقالات پیش از شروع فصل سر و صدای زیادی به پا کرد و محمدرضا زنوزی، مالک این تیم بازیکنان سرشناس و گرانقیمت داخلی و خارجی را به خدمت گرفت که از جمله مطرح‌ترین بازیکنان می‌توان به شجاع خلیل‌زاده، امیرحسین حسین‌زاده، آلوارو خیمنز از کادیز اسپانیا و حسین پورحمیدی اشاره کرد. پورحمیدی فصل گذشته در آلومینیوم اراک توانست یکی از بهترین دروازه‌بانان فصل لقب بگیرد و در پایان مسابقات، طبق سایت‌های مرجع آماری با کسب نمره 7/38 پس از علیرضا بیرانوند، دومین دروازه‌بان برتر لیگ شناخته شد و همین امر موجب شد مدیران تراکتور با درخواست پاکو خمز قرارداد محمدرضا اخباری را تمدید نکنند و به دنبال جذب پورحمیدی باشند. پورحمیدی در همان مقطع از باشگاه استقلال هم پیشنهاد خوبی را دریافت کرده بود اما از آنجایی که علاقه داشت به عنوان دروازه‌بان شماره یک هر تیمی که در آن عضویت دارد، شناخته شود، با وجود سیدحسین حسینی در درون دروازه استقلال، قید حضور در جمع شاگردان نکونام را زد و پیشنهاد تراکتوری‌ها را پذیرفت. هواداران تراکتور که با شروع لیگ بیست‌وسوم امید به درخشش پورحمیدی همانند فصل گذشته این بار درون چارچوب دروازه تیم خود را داشتند، در همان هفته اول در دیدار با سپاهان اصفهان در پی اشتباهات پورحمیدی که باعث شکست مقابل سپاهان شد، از خرید این دروازه‌بان پشیمان شدند. اشتباهات پورحمیدی به دیدار با سپاهان ختم نشد و او در دیدار مقابل پرسپولیس هم با خروج اشتباهی که انجام داد، باعث شد سعید صادقی تنها گل بازی را در ورزشگاه خانگی تراکتور وارد دروازه این تیم کند تا دومین شکست متوالی تراکتوری‌ها در لیگ برتر رقم بخورد. در دیدار پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا که می‌توان  آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین دیدارهای این فصل تراکتور نام برد، تیم‌های تراکتور و الشارجه در تبریز رو در روی هم قرار گرفتند و این بازی هم با برتری نماینده امارات همراه بود تا در ۳ دیدار ابتدایی فصل پاکو خمز با ۳ شکست مواجه شود. در این بازی با اینکه پورحمیدی از ۲ دیدار قبلی خود عملکرد بهتری داشت اما با دریافت ۳ گل باز هم نتوانست برای سرخپوشان کلین‌شیت کند و به آمار ضعیف خود در این فصل ادامه داد. باید دید در ادامه دیدار‌های لیگ برتر و جام حذفی پورحمیدی می‌تواند به آمار فصل قبل خود بازگردد یا همچنان باید از او به عنوان یکی از بدترین خرید‌های تابستانی تراکتور نام برد؛ ناگفته نماند مدیران تراکتور در چند هفته گذشته تماس‌هایی را برای جذب امیر عابدزاده با وکلای او داشته‌اند و اگر روند اشتباهات پورحمیدی ادامه‌دار باشد، شاید این دروازه‌بان به جمع تراکتوری‌ها اضافه و پورحمیدی به نیمکت تراکتور تبعید شود.

 


Page Generated in 0/0084 sec