printlogo


کد خبر: 266309تاریخ: 1402/6/2 00:00
اخبار

به دنبال توسعه ستاد زیست‌بوم هوش مصنوعی هستیم
دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: یکی از شاخه‌هایی که ستاد بر آن متمرکز شده، توسعه ستاد زیست‌بوم هوش مصنوعی و رباتیک و راه‌اندازی زیرساخت‌های محاسباتی است. رشاد حسینی در نشست خبری با اشاره به رتبه ایران در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک گفت: ایران در حوزه علم و دانش وضعیت خوبی دارد ولی در تولید فناوری رتبه‌های خوبی نداریم. وی افزود: در زمینه رتبه‌بندی 3 تا 4 مرجع در حوزه هوش مصنوعی داریم که شامل Tortoise Media, Oxford Inedex, AI Index Rport است و نام ایران در آخرین رنکینگ این مراجع نبوده است. وی با بیان ابنکه ‌این ستاد یک ستاد تازه‌تأسیس بوده و در 2 ماه اخیر تشکیل شده است، گفت: هوش مصنوعی یک حوزه دانشی است  و فارغ‌التحصیلان این حوزه نیز دارای توانمندی‌هایی هستند اما مشکل حوزه توسعه هوش مصنوعی، توسعه زیرساخت هوش مصنوعی است و اگر زیرساخت آن فراهم باشد، شرکت‌های فناور ایجاد شده و رشد خواهند کرد. دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی تاکید کرد: بر اساس این قانون بحث مربوط به زیست‌بوم‌های داده باید راه‌اندازی شود تا سازمان‌ها داده‌ها را به اشتراک بگذارند. تا زمانی که موضوع داده در کشور حل نشود، توسعه هوش مصنوعی میسر نمی‌شود. حسینی گفت: اگر دولت زیرساخت‌های داده‌های باز را ایجاد کند و داده‌ها در اختیار عموم قرار گیرد، به توسعه کشور کمک خواهد شد، از این رو یکی از برنامه‌های ستاد بحث راه‌اندازی اکوسیستم‌های داده است. وی گفت: یکی از شاخه‌هایی که ستاد بر آن متمرکز شده، توسعه ستاد زیست‌بوم هوش مصنوعی و رباتیک و راه‌اندازی زیرساخت‌های محاسباتی است.
***
سردیس دکتر ضیاءالدین یزدیان به مناسبت روز پزشک رونمایی شد
آیین رونمایی از سردیس دکتر ‌ضیاءالدین یزدیان به مناسبت روز پزشک با حضور خانواده دکتر یزدیان، مدیرعامل سازمان زیباسازی، شهردار منطقه 11 و رئیس بیمارستان فارابی به همراه جمعی از پزشکان و اصحاب رسانه در میدان قزوین تهران مقابل بیمارستان فارابی برگزار شد. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از رونمایی سردیس ضیاءالدین یزدیان همزمان با سالروز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک در میدان قزوین مقابل بیمارستان فارابی خبر داد و گفت: ضیاءالدین یزدیان از چهره‌های ماندگار پزشکی و بنیانگذار جراحی انحراف چشم کودکان در بیمارستان فارابی بود و کودکان بسیاری را درمان کرد. وی افزود: مرحوم یزدیان از مفاخر ناشناخته چشم‌پزشکی بود و تلاش سازمان زیباسازی نیز معرفی فرهیختگان کمتر شناخته شده ‌است. بر اساس این گزارش، این سردیس از جنس بتن گلاسه با پایه‌های سنگی به ارتفاع 90 سانتیمتر با هنرمندی علی حاجی‌مرادی در میدان قزوین مقابل بیمارستان فارابی محل کار ضیاءالدین یزدیان جانمایی و نصب شد.
***
تسهیلات ویژه برای دانش‌بنیان‌هایی که رشد فروش 2 برابری دارند
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری از برنامه جدید صندوق برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها بویژه دانش‌بنیان‌های با رشد تولید بالا خبر داد. محمدصادق خیاطیان ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، منابع جدیدی در قانون برای صندوق در نظر گرفته شده اما متاسفانه منبع صندوق همچنان همان مبلغ قبلی است. وی تأکید کرد: با تسهیل‌گری صندوق نوآوری و شکوفایی دسترسی به نظام بانکی، در بخش اعطای تسهیلات، پرداخت بخشی از این هزینه در شبکه بانکی بوده است و شرکت‌ها مجموعا ۱۵,۵ همت از ۲۵ همت را از شبکه بانکی دریافت کردند. خیاطیان اظهار داشت: نرخ نفوذ خدمات صندوق ۶۲ درصد بوده است، به این معنی که این نسبت از شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل یک خدمت از صندوق دریافت کرده‌اند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم و جدی «بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان» است. با توجه به شعار سال، سهم دانش‌بنیان‌ها از رشد تولید هم باید دیده شود و در صندوق نیز این بسته را با هدف‌گذاری رشد تولید 100 همتی با همکاری 4 بانک عامل طراحی کردیم. وی در تشریح برنامه حمایتی جدید گفت: مطابق برنامه جدید ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان را با تأمین مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای رشد ۱۰۰ همتی حمایت خواهیم کرد. شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند رشد فروش ۲ برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان رشد فروش محصولات داشته باشند، می‌توانند به صندوق مراجعه کنند و از این طریق برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی معرفی شوند. 
***
ممنوعیت همراه داشتن «پاوربانک» در پروازهای هوایی کربلا
فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از ممنوعیت همراه داشتن «پاوربانک» توسط زائران اربعین حسینی در خطوط هوایی کربلا خبر داد. سردار محسن عقیلی با اشاره به ممنوعیت‌هایی که از سوی کشور عراق برای زائران اربعین در سفرهای هوایی در نظر گرفته شده است، گفت: بنا بر اعلام دولت عراق، زائران اربعین حسینی(ع) که قصد عزیمت از طریق خطوط هوایی به کشور عراق دارند، نباید اقلام ممنوعه از جمله پاوربانک به‌ همراه داشته باشند. وی ادامه داد: نه ‌تنها زائران در پروازهای رفت به کشور عراق اجازه همراه داشتن پاوربانک در سفر هوایی را ندارند، بلکه اگر زائری در عراق پاوربانک تهیه کند هم، در سفر بازگشت به کشور اجازه همراه داشتن این وسیله را ندارد و پلیس عراق، پاوربانک‌ها را از داخل بار مسافران در فرودگاه آن کشور خارج می‌کند. بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور دلیل این کار را جلوگیری از خطرات احتمالی در پی منفجر شدن پاوربانک‌ها دانست و گفت: بعضاً در برخی موارد دیده شده حمل پاوربانک‌ها، انفجارهای کوچکی را در پی دارد و به ‌دنبال این انفجارها، آتش‌سوزی‌هایی رخ می‌دهد.

Page Generated in 0/0057 sec