printlogo


کد خبر: 266319تاریخ: 1402/6/2 00:00
اخبار

سود خالص بانک‌های دولتی به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید
وزیر اقتصاد گفت: سال ۱۴۰۱ به جز بانک سپه تمام بانک‌های دولتی از حالت زیان‌دهی خارج شدند و سود خالص بانک‌های دولتی به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. سیداحسان خاندوزی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره تاثیر سوددهی بانک‌ها بر معیشت مردم توضیح داد: یکی از مشکلات دیرینه نظام تامین مالی کشور این بود که در بخش بانکی و حتی بانک‌های دولتی که انتظار می‌رفت با انضباط بیشتر و قانونگرایی عمل کنند، مسائل متعددی وجود داشت. وی افزود: یکی از تصمیم‌های مهم رئیس‌جمهوری این بود که در حوزه مالی و بانک‌های دولتی نیازمند اقدام تحولی هستیم. وزیر اقتصاد با اشاره به پایان موعد برگزاری مجامع سالانه بانک‌های دولتی گفت: ۱۳ بانک از ۳۰ بانک کشور تحت مدیریت دولت هستند و غیر از بانک سپه که تحت‌تاثیر اثرات ناشی از ادغام بود، تمام بانک‌های دولتی از زیان‌دهی خارج شدند. وی ادامه داد: سال ۹۵ از میان ۱۳ بانک دولتی، ۶ بانک در کل ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان تولید کرده بودند، در سال ۹۶ نیز ۹ بانک ۲۸ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۷ هم ۱۱ بانک رقم ۹ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۶ بانک حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان تولید کرده بودند. وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۹ هم ۵ بانک با ۱۴ هزار میلیارد تومان سود نسبتا موفق بودند اما دوباره در سال ۱۴۰۰ سوددهی بانک‌ها کاهش یافت و ۴ بانک زیان‌ده داشتیم که شامل بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، ملی و سپه بود اما در سال ۱۴۰۱ جز بانک سپه تمام بانک‌ها از حالت زیان‌دهی خارج شدند و ۷۰ هزار میلیارد تومان سود خالص شبکه بانکی کشور ثبت شد. خاندوزی درباره اقدامات دولت برای خروج از زیان بانک‌های دولتی گفت: مساله مهم این است که تلاش دولت بر مساله انضباط و قانونمندی، پرهیز از پرداخت‌های غیرقابل بازگشت، پرداخت بر اساس استانداردهای کشور و تذکر به مدیران بانکی بر رعایت قوانین است. وی افزود: مجموعه این انضباط‌ها کمک کرد جز یک بانک، تمامی بانک‌های دولتی از زیان‌دهی خارج شوند. در سال ۱۴۰۲ تاکید داریم بانک سپه هم به سمت خروج از زیان‌دهی تغییر مسیر دهد. وزیر اقتصاد گفت: امسال تاکید داریم تسهیلات خرد به مردم و خانوارهای نیازمند اعطا شود و سهم تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی بویژه در حوزه تولیدات صنعتی و مسکن افزایش یابد. خاندوزی درباره انتشار اوراق ۵۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی گفت: با توجه به اینکه بانک‌های ملی و سپه نسبت کفایت سرمایه مثبتی داشتند اما دچار مشکل جدی بودند، مجلس موافقت کرد ۵۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق نسبت به افزایش سرمایه و بالا بردن توان اعتباردهی بانک‌های دولت داشته باشیم. وی افزود: برای هر یک از ۲ بانک ملی و سپه مصوبه انتشار ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق (مجموعا ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای هر ۲ بانک) را اخذ کردیم و اقدامات لازم در حال انجام است.
***
متقاضیان ارز اربعین موانع را به بانک مرکزی اطلاع دهند
طبق اعلام بانک مرکزی متقاضیان ارز اربعین هم‌اکنون نیاز ارزی خود را با نرخ رسمی و به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه و دلال، از طریق 1500 شعبه منتخب بانک‌های ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در سراسر کشور دریافت می‌کنند. بانک مرکزی تاکنون از طریق 6 بانک عامل نسبت به پرداخت ارز 250 هزار نفر از زائران اربعین حسینی اقدام کرده است و زائران گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و مشاهده ازدحام احتمالی می‌توانند مراتب را جهت پیگیری با ذکر نام شعبه و شهر از طریق شماره تماس 29953612-021 از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۵ عصر به بانک مرکزی اعلام کنند. متقاضیان ارز اربعین هم‌اکنون نیاز ارزی خود را با نرخ رسمی و به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه و دلال، از طریق 1500 شعبه منتخب بانک‌های ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در سراسر کشور دریافت می‌کنند، همچنین فرآیند ثبت‌نام غیرحضوری دریافت ارز اربعین از طریق اپلیکیشن «بله» نیز فراهم است و بسیاری از زائران محترم از این طریق، ارز اربعین خود را تهیه و دریافت کرده‌اند. توزیع ارز زائران اربعین حسینی در سال جاری از روز 28 /5/1402 آغاز و تا تاریخ 14/6/1402 ادامه دارد و با تمهیدات درنظر گرفته‌شده تاکنون ارز مورد نیاز 250 هزار نفر از متقاضیان به سهولت و بدون مشکل پرداخت شده است.
***
تولید نفت خام به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد
وزیر نفت تولید واقعی نفت‌خام کشورمان را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: این عدد تا پایان شهریور به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. جواد اوجی همچنین از افزایش ۱۶ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌های تولید برق خبر داد و افزود: در چهار ماه اول سال جاری میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها به روزی ۳۶ میلیون مترمکعب افزایش یافت که بالطبع موجب کاهش تحویل ۲۰ میلیون لیتری سوخت مایع در هر روز و کاهش آلایندگی هوای شهرها شد، همچنین به بهبود توان صادراتی گازوییل و نفت کوره انجامید. وی سوختگیری خودروهای شخصی در جایگاه‌های توزیع سوخت در سراسر کشور را عادی دانست و گفت: رسانه‌های معاند در چند روز گذشته به افزایش قیمت بنزین و گازوییل در ایران دامن زدند اما مردم دیدند که این جوسازی، دروغ رسانه‌ای است و پمپ‌بنزین‌های کشور به صورت عادی سوخت‌رسانی می‌کنند. وزیر نفت از مردم خواست با تنظیم باد لاستیک‌ها و تنظیم موتور خودروهای‌شان در کاهش مصرف سوخت تلاش کنند. اوجی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ را آغاز زمان شروع محدودیت فروش سوخت در پمپ‌های بنزین سراسر کشور اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس کار را پیش می‌بریم اما جوسازی‌ها موجب هجوم مردم به برخی پمپ‌های بنزین در شهرها شد و الحمدلله مردم هم متوجه جوسازی‌ها شدند و اکنون به صورت عادی به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند. وی ذخایر بنزین کشور را نسبت به مدت مشابه ۴ ماهه سال قبل ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر اعلام و هرگونه واردات سوخت از روسیه برای تامین نیازهای داخلی را تکذیب کرد.

Page Generated in 0/0059 sec